גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הילד המאומץ של גולף יביא נחת?

העובדה שבעלי המניות בעדיקה מתכננים לשלב הצעת מכר בהנפקה הראשונית, אינה טריוויאלית

עדיקה / צילום: גיא כושי
עדיקה / צילום: גיא כושי

בשבוע הבא צפויה חברת האופנה המקוונת עדיקה לבצע הנפקה ראשונית של מניותיה בבורסה בתל-אביב. סיפורה של עדיקה הוא סיפור מרתק של חברת אופנה ישראלית צעירה שהוקמה בשנת 2011, אשר פונה לקהל של נשים צעירות בנות 15-35 ומנסה לפלס את דרכה מעלה דווקא בתקופה שבה ענף האופנה העולמי בכלל, וזה הישראלי בפרט, חווים סערה עצומה שמשנה את פני הענף והשחקנים הפעילים בו.

תשלומי שכר הדירה הגבוהים בקניונים, המגיעים בממוצע ל-17%-19% מהמכירות של רשתות האופנה המסורתיות בישראל, פוגעים קשות בכושרן להרוויח ומאלצות את הרשתות לחפש מודל פעילות אלטרנטיבי ו/או משלים.

ניהול המלאי ברשתות האופנה המסורתיות בצורה דינמית שתאפשר להן להגיב למגמות אופנה מתחלפות ולמזג-אוויר הפכפך וכן לקיים דיאלוג רציף עם לקוחותיהן - מהווה אתגר ראשון במעלה עבור הרשתות המסורתיות, שהורגלו במשך שנים לעולם של קולקציות ועונתיות סכמטית.

לתוך חלון הזדמנויות גדול זה נולדה עדיקה, עם המודל העסקי שלה שנועד לנצל את יתרונות הטכנולוגיה והקיבעון היחסי של עולם האופנה המסורתי, על-מנת לכבוש נתחי שוק מהותיים בשוק האופנה המקומי.

הפרדוקס הוא שדווקא החברה-האם של עדיקה, גולף, אשר היטיבה לזהות את הפוטנציאל העסקי הטמון בחברה ורכשה אותה בשנת 2015, היא דוגמה לכישלון של רשת מסורתית לבצע את ההתאמות הנדרשות לצונאמי העסקי בשוק האופנה.

עדיקה צפויה לחתום את שנת 2017 עם הכנסות של כ-80 מיליון שקל, בהשוואה להכנסות של 49.2 מיליון שקל בשנת 2016 ושל 34.3 מיליון שקל ב-2015. ראוי לציין כי כ-14 מיליון שקל מתוך הכנסות החברה נובעים משירותים טכנולוגיים שהיא מספקת עבור החברה-האם גולף בתפעול אתרי הרשת, ולא ממכירות אופנה.

עדיקה צפויה להציג EBITDA (רווח תפעולי לפני פחת והפחתות) שנתי של 12.5-13.5 מיליון שקל, בהשוואה ל-EBITDA אפסי ב-2016, אך גם רווח זה אינו "נקי", והוא מנטרל תשלום מבוסס מניות בסך 5.3 מיליון שקל המהווה הוצאות אמת.

חנויות פיזיות - פוטנציאל או סיכון?

חלק מהותי בקפיצת המדרגה שביצעה החברה בשורת המכירות אשתקד, הגיע דווקא מכניסתה לעולם החנויות הפיזיות, באמצעות פתיחה מוצלחת של חנות בקניון דיזנגוף סנטר בתל-אביב. המכירות בחנות זו על-פי הערכות תרמו לחברה למעלה מ-2 מיליון שקל בחודש, כשהחנות פעלה החל מהרבעון השני ב-2017.

בדצמבר 2017 פתחה עדיקה חנות נוספת בקניון הקריון, ובכוונתה לפתוח רשת חנויות המונה 8-10 סניפים ברחבי ישראל. המהלך של החברה לייצר נוכחות פיזית מוגבלת טומן בחובו פוטנציאל לא מבוטל, הנובע מן הסימביוזה התיאורטית הקיימת בין צמד עולמות המכירה.

ואולם מנגד מדובר בסיכון פיננסי ממשי הגורר את החברה לעולם הישן. עבור המשקיעים בהנפקה, פלטפורמת מכירות פיזית בקניונים מבטיחה במידה רבה את המשך הצמיחה של החברה בשורה העליונה, אך בראייה ארוכת טווח מדובר בהימור לא קטן; ההתמקדות האסטרטגית במכירת אופנה לנשים בגילאי 15-35 תרמה להצלחת החברה, ואולם היא מגבילה במידה רבה את השוק אליו היא פונה, כאשר חריגה חדה מגבולות גילים אלה עלולה להוות פגיעה ב-DNA של המותג.

הצמיחה המואצת בשורת המכירות תחייב את החברה להקמת מרכז לוגיסטי שיוכל לשרת את צרכיה הגדלים. אין דין ניהול לוגיסטי של רשת המוכרת בכמה עשרות מיליוני שקלים באונליין כדין רשת המתיימרת למכור בהיקפים גדולים פי כמה, ולהתנהל הן בפלטפורמת האונליין והן בפריסה פיזית בקניונים.

תתחרה מול הכרישים בענף שלה

לא ניתן להמעיט בגודל ההזדמנות העסקית העומדת בפני גורמים עסקיים אשר יטיבו לנצל את התפתחות המסחר באונליין לצורך מכירת פרטי אופנה, שכן מדובר ב"אוקיינוס כחול" של הזדמנויות, אך דווקא בשל העובדה שמדובר באוקיינוס ולא בבריכת שכשוך קטנה, איום הכרישים הגלובליים הוא גדול.

המסחר האלקטרוני הביא לזירת האופנה המקומית אתרים גלובליים דוגמת אסוס ונקסט, לצד סופרמרקטים וירטואליים מפלצתיים דוגמת עלי אקספרס ואיביי, אשר להם כושר ייצור, יכולות לוגיסטיות ופלטפורמות טכנולוגיות מן השורה הראשונה, ועוד לא אמרנו את מילת הקסם אמזון.

לפיכך, התחרות של חברה קטנטנה כמו עדיקה מורכבת הן מגופים אלה, הן מול רשתות הביגוד המסורתיות והן מול זרועות האונליין של רשתות אלה, מקומיות וזרות.

עדיקה מביאה עמה חבילה נאה של ידע ויכולות טכנולוגיות, מודלים מתקדמים בשיווק דיגיטלי ממוקד, יצירתיות ויעילות תפעולית ולוגיסטית. ואולם כל אלה אינם מבטיחים לחברה הצלחה ארוכת-טווח בענף האופנה הגועש.

משקיעים ששוקלים השקעה בחברה צריכים להיות ערים לעובדה שמדובר בסטארט-אפ בעל הון עצמי דל, לצד חזון עסקי מרשים שעשוי להתבדות. העובדה שבעלי המניות בחברה מתכננים לשלב הצעת מכר בהנפקה הראשונית, אינה טריוויאלית, שכן בנקודת הזמן הנוכחית ניתן היה לצפות כי כל תמורת ההנפקה תוזרם לחברה, וכי בעלי המניות המרכזיים בה יביעו בה אמון בלתי מסויג.

■ הכותב הוא האסטרטג הראשי של איילון בית השקעות. כותב המאמר ו/או החברה עשויים להחזיק או לסחור בניירות ערך המצוינים בכתוב. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. 

עוד כתבות

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; הניקיי צלל בכ-1.5%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

נציב התלונות על השופטים מצא תלונה נגד השופט חאלד כבוב כמוצדקת

בשנת 2019 השופט חאלד כבוב נתן שתי החלטות, במסגרת בקשות לצווים במעמד צד אחד, הקשורות לתיק בו ארבעת ילדיו היו מעורבים בעקיפין ● הנציב אורי שהם ציין כי תמוה שכבוב לא ידע על הדבר, שכן שמותיהם הופיעו בחלק מנספחי התיק, אך כבוב טען כי הנתונים נמצאו בשולי הנספחים, שכללו 200 עמודים

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

אימו של החייל החטוף: "גורמי הביטחון הפחידו אותנו"

מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני ובן 21 ובן 13 נפצעו קל ● דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה; במקביל, פעילות נרחבת של הכוחות באיו"ש ● קבינט המלחמה דן בחידוש המגעים לעסקה ● סמ"ר ניסים כחלון, בן 21 מחדרה, נהרג בדרום הרצועה • דיווחים: 9 הרוגים בתקיפת צה"ל בשני מוקדים בדרום לבנון • עדכונים שוטפים

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

אחרי שהפסידה 1.6 מיליארד שקל בשלוש שנים - פתאל חזרה לרווח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה ירוקה בתל אביב; נובה מטפסת בכ-3%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 עולה ב-0.4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

עו''ד ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: עידן גרוס

רשות ניירות ערך הטילה עיצום בסך 700 אלף שקל על אי.בי.אי

העיצום, שהוטל בגין הפרות חוק איסור הלבנת הון, הוא הגבוה ביותר שהוטל לפי חוק זה על מפוקח של רשות ניירות ערך בשנים האחרונות ● אי.בי.אי בתגובה: "ב-2018, התקופה אליה מתייחס דוח הרשות, תחום המטבעות הדיגיטליים היה עדיין חדשני, ולא הייתה כל רגולציה שהסדירה את הנושא"