משתפרים בפריפריה

מי יירשם להגרלת מחר למשתכן בירוחם כשיש מגבלה על ההרשמות ואפשר להרשם גם בראשל"צ?

פרויקט מחיר למשתכן בלוד /  צילום: איל יצהר
פרויקט מחיר למשתכן בלוד / צילום: איל יצהר

במשרד האוצר זועמים (לא פחות) בכל פעם שאני, כמו רבים אחרים, מותח איזושהי ביקורת על מחיר למשתכן. אבל אז הם מקבלים עוד ועוד החלטות שמנסות לשפר את המודל המקורי שאותו הם כל כך היללו בשעתו, ומזכירים לנו שאנחנו בסה"כ עושים את תפקידנו. כך, בשבוע שעבר הכריזה מועצת מקרקעי ישראל על אישור תוכנית "מחיר למשתפר".

עם כל הכבוד לסלוגן החביב, מדובר בתוכנית שבראש ובראשונה מנסה להציל את מחיר למשתכן בפריפריה. על הדרך, היא גם רוצה למתוח מעט את המותג ולשפר את הכמויות הלא ממש מרשימות של השיווקים והדירות עד כה.

לפי התוכנית החדשה, מעתה גם משפרי דיור יוכלו ליהנות מסובסדיה ממשלתית לרכישת דירה - בתנאי שמדובר על דירות גדולות, בפרויקטים שאינם עומדים בקריטריונים של מחיר למשתכן (בניינים של 2-4 קומות, 3-5 דירות בבניין), והכי חשוב - מדובר אך ורק בקרקעות הנמצאות ביישובי פריפריה. מדובר בניסיון להתמודד עם הצרה הכי גדולה שיצרו "ההגרלות הגדולות" של מחיר למשתכן, שאותן השיק המשרד ברעש גדול בקיץ 2017.

התהודה הציבורית של אותן הגרלות אכן מרשימה, אבל די מהר התברר שציבור המגרילים נוהר למקומות הכי משתלמים. מי יירשם להגרלה בירוחם או בטבריה, כשאפשר להירשם רק לשלושה מקומות בכל הגרלה, והאפשרויות כוללות מקומות אטרקטיביים ומשתלמים פי כמה כמו ראשל"צ או גני תקווה? בשלב ראשון, "מחיר למשתפר" יכלול מכרזים להקמת דירות בירוחם, מגדל העמק, טבריה, אילת ועכו. אלה הם מקומות שבהם גם דירה מסובסדת מתקשה להתחרות במחירי בית עם גינה (מאחר שגם הפיתוח ומחירי קרקעות לבנייה עצמאית מסובסדים כיום באותם מקומות על ידי המדינה).

ראש עיריית ירוחם, מיכאל ביטון, כבר הלין לאחרונה על כך שחוסר הביקוש הצפוי לקרקעות ולדירות מחיר למשתכן, "שעולות כמו בנייה עצמית של בית פרטי ביישוב", רק פגעו בשמה הטוב של העיירה הדרומית. בשורה התחתונה, "מחיר למשתפר" נולדה כדי למתוח את הביקוש ולהציל את מכרזי מחיר למשתכן בפריפריה (שם נמצאות מרבית קרקעות המדינה, וממילא גם מרבית שיווקי הקרקע), אבל זה אינו אומר שמדובר בפתרון רע.

מה שנדמה היה ממבט ראשון כמו אבסורד מטורף - למה שמי שכבר יש בבעלותו דירה יקבל סובסידיה ממשלתית לרכישת הדירה הבאה - הוא מהלך הגיוני בהרבה מסבסוד דירות יקרות במרכז הארץ למתי מעט. עידוד בנייה ומכירה של דירות גדולות בירוחם ובמגדל העמק, במקום שיווק מכרזים לעוד ועוד צמודי קרקע, לגיטימי בהרבה ממדיניות ממשלתית שמעניקה דירות "מוזלות" ב-2 מיליון שקל בהרצליה ובגני תקווה.