דיון סוער בוועדת הפנים על הארכת הותמ"ל הסתיים ללא הכרעה

(עדכון) - ח"כ סמוטריץ': "צריך כמה תיקונים בחוק הזה כדי שימשיך" ■ ח"כ ברושי: "אמרתי לאביגדור יצחקי ולשר השיכון יואב גלנט שאם אריק שרון היה חי, הוא לעולם לא היה מאפשר את הדבר הזה" ■ יו"ר הוועדה, ח"כ קיש: "צריך עוד זמן לדיונים - לא תתקיים הצבעה"

"יכול להיות שחוק הותמ"ל לא מושלם, כמו הרבה חוקים אחרים. אבל הסיטואציה עכשיו בוועדה היא שאנחנו לא דנים בחוק הותמ"ל אלא רק בשאלה האם להאריך אותו בשנה נוספת או לא" - כך אמר היום (ד') יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, ח"כ יואב קיש, בפתח דיון המתקיים כעת בשאלה האם להאריך את תוקף הוועדה המיוחדת או לא.

נציין כי היועץ המשפטי של ועדת הפנים והגנת הסביבה, תומר רוזנר, התייחס אף הוא לדיון בתחילתו ואמר כי "הוועדה דנה למעשה רק בהארכת החוק לשנה נוספת. חשוב להגיד שתוכניות שכבר נכנסו לוועדה ימשיכו להתקדם וההארכה תאפשר קליטה של תוכניות חדשות במהלך השנה הנוספת".

במקביל, הביע יועץ המשפטי של הוועדה את הבעייתיות במהלך שלמעשה מאפשר הארכת חוק ללא דיון או שינויים. "אין יכולת לעשות שינויים, וזה בעייתי וזה משהו שמודעים אליו, ורבים חושבים שההליך כזה לא צריך להתקיים. אבל זו מסגרת הדיון".

עם זאת, בהמשך הדיון אמר רוזנר כי "אפשר להתנות אישור הצו בתנאים, זה אפשרי", כלומר, שבדרך עקיפה ניתן לעשות שינויים בנוסח החוק. "זאת, אם הממשלה תתחייב לכך", המשיך רוזנר. יו"ר הוועדה ח"כ קיש אמר בתגובה: "אנחנו נבדוק את הנושא המשפטי הזה". בהמשך ביקשו כמה חברי כנסת לדחות את ההצבעה בחוק, זאת בשל העובדה שתוקף הוראת השעה פג רק בחודש אוגוסט, ויש די זמן לדון בנושא באריכות.

עוד בתחילת הדיון, הסבירו נציגי הממשלה, יו"ר מטה הדיור, אביגדור יצחקי, וגם יו"ר הותמ"ל, אריאל יוצר, מדוע חשוב להאריך את פעילות הוועדה המיוחדת. "הבסיס להגדלת ההיצע הוא התכנון. בשנים האחרונות ייצרנו הרבה יחידות דיור במהלכי תכנון, אבל זה לא מספיק. הותמ"ל לוקח חלק נכבד בהגדלת ההיצע התכנוני", כך יצחקי, "הותמל גם מתייחסת לתוכניות ביישובי המיעוטים וגם מטפלת בתחום ההתחדשות העירונית. צריך להאריך את תוקפה". גם יו"ר הותמ"ל, יוצר, הציג את המספרים מאחורי פעילות הוועדה המיוחדת וגם הוא חזר על הצורך בהמשך פעילות הוועדה. יוצר גם התייחס לטענות החקלאים ואמר שעד כה הותמ"ל השיבה רק 1% מהקרקעות החקלאיות ולא יותר.

דלית זילבר, מנהלת מינהל התכנון, התייחסה גם היא להארכת תוקף הותמ"ל ואמרה: "יש היום יעדים של 120 אלף יחידות דיור ושליש מזה הותמ"ל אמורה לתת. חייבים לייצר את יחידות הדיור האלו. אנחנו עובדים על התוכנית האסטרטגית ונעשה את כל הצעדים כדי שיהיה תכנון איכותי. התחדשות עירונית בראש מעיינינו. בקבינט האחרון הוכרזו רק תוכניות להתחדשות עירונית בותמ"ל. זה נכון להביא אותן לותמ"ל".

בהמשך הדיון, קיבלו חברי הכנסת האחרים את זכות הדיבור, ורובם הביעו התנגדות לפעילות הוועדה כפי שהיא פועלת נכון להיום. ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) אמר: "בתוכנית סירקין למשל אין תכנון תשתיות מיטבי. לדחוף עוד 12 אלף יחידות דיור זה דבר אחד, אבל איך יוצאים מזה? צריך התניות. צריך התייחסות למה המשמעות למה שקורה במרחב. צריך להיות יועץ תחבורתי כבר בתחילת הדרך. צריך לתת מענה תחבורתי וגם לחקלאים שנוגעים להם בקרקע".

ח"כ איתן ברושי (המחנה ציוני) ויו"ר השדולה החקלאית בכנסת אמר: "המחנה הציוני התנגד להוראת השעה כבר מההתחלה. אבל לא ידענו עד כמה צדקנו ועד כמה חמורה המציאות כי היא עולה על כל דמיון. הבעיה היא האיזונים. לאן רוצים להגיע? אמרתי לאביגדור יצחקי ולשר השיכון יואב גלנט שאם אריק שרון היה חי, הוא לעולם לא היה מאפשר את הדבר הזה. לפי דעתי צריך לשקול איפה האיזונים".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) התייחס אף הוא להארכת חוק הותמ"ל ואמר: "אני לא מסכים עם ה'טייק איט אור ליב איט'. אני מצטרף למה שאמר היועץ המשפטי של הוועדה על הבעייתיות. צריך כמה תיקונים בחוק הזה כדי שימשיך. יש קרקעות חקלאיות שלמות שאנשים יושבים עליהם ומעבדים אותם שנים, אבל לא מוגדרות כמשבצת קבע על ידי רמ"י (רשות מקרקעי ישראל) אז הם בכלל לא זכאים לפיצוי, לא לשקל אחד. יש לזה דוגמאות גם בתוכניות הותמ"ל. אני לא אוהב את הכלי הזה, אבל אולי הוא הרע ההכרחי בנסיבות הקיימות. מכיוון שהצו פג באוגוסט, יש זמן. בואו נביא לכאן תיקונים, ואז נוכל לאשר אותו. אני לא יודע אם נוכל לאשר את זה ככה".

דב חנין (הרשימה המשותפת) שהגיש הצעה לסדר לדיון התייחס לותמ"ל ואמר: "כולנו זוכרים את הסופרטנקר בימי המחאה החברתית (הועדה לדיור לאומי, הוד"ל. שהוקמה בימי המחאה החברתית ובוטלה מספר שנים מאוחר יותר. א"ח) אחרי כמה שנים אנחנו יכולים לבחון את התוצאות והן ברורות מאוד. אכלנו את העוגה הזו והיא מקולקלת. לא בונים דירות זו השורה התחתונה, בערוץ הותמל"י. גם לא מורידים מחירים. המערכת הזו פוגעת בשטחי הפתוחים וגורמת נזק כי לא מייצרת פיתוח תכנוני נכון, בלי פתרונות תחבורתיים נכונים. כך יוצרים בעיות דיור לא פותרים, אנשים לא רוצים לישון בשקי שינה. והנזק הגדול במיוחד הוא שהמערכת הזו יוצרת עובדות מזיקות בשטח. עובדות תכנוניות לא בכיוון הנכון. יש כאן חזית התנגדות מאוד מרשימה למהלך הזה. מגיעה גם מהשלטון מקומי, וגם החקלאים וארגוני סביבה. השלטון המקומי הוא חלק מהמערכת הדמוקרטית, ואי-אפשר לדרוס אותם. הם יפעילו סמכויות שלהם והדברים יתקעו בתשתיות אחרות. צריך מהלך של שותפות. אני מנסה להגיע לפתרון שיהיה אפשר לחיות איתו. אין כאן לחץ זמן. בואו ננצל את זה. אפשר גם בפגרה. אולי צריך להאריך בחקיקה, זו דרך המלך. לאפשר ערר לוועדה הארצית ולרכז את הפעילות שלו בהתחדשות עירונית בתוך הערים ולאשר לתמ"ל לאפשר קידום תוכניות בהסכמה עם הרשויות המקומיות".

ח"כ יעל כהן-פארן (המחנה הציוני) תקפה את הותמ"ל ואמרה: "הותמ"ל כשלה. לא הביאה לבנייה של יחידת דיור אחת. יש הרבה מאוד התנגדויות. חדר הוועדה כאן מלא. זה אסון למדינת ישראל. הורסים את המדינה. אין צורך בעוד תכנון. תפסיקו להגיד שזה מה שיציל את המדינת ישראל. זה פשוט שקר".

בסיום הדיון החליט יו"ר הוועדה קיש כי הוא לא מעביר את הנושא להצבעה: "אני לא מקיים הצבעה היום. פשוט צריך עוד זמן לדיון. אני רוצה לתת את ההזדמנות לכל מי שרוצה לדבר שידבר. זה חשוב לשמוע. נקבע דיון נוסף אבל אני אומר שהותמ"ל הוא צורך חיוני למדינת ישראל ולא רק בגלל התחרות לוועדות המחוזיות. בנושא התשתיות ותכנון תחבורתי, ואני אומר את זה לנציגי המדינה, הדברים האלו צריכים לקבל התייחסות".

"יש היום היצע מספק לעוד כמה שנים וצריך לחזור לעבודה בוועדות המחוזיות"

איתן אטיה, מנכ"ל פורום 15 הערים הגדולות, ואחד מנציגי השלטון המקומי בדיון אמר: "ההיצע הגדול של התכנון, אם יימשך, הוא לא מועיל לשוק הדיור של ישראל הוא מזיק בטווח הארוך. כמויות היצע מוגזמות, הבנייה עצמה בפועל לא תתקיים בעשור הקרוב, ואנחנו מדברים על תוכניות שמאושרת היום לעשורים הבאים. וכשנגיע לשם, ונראה להוציא לפעול תוכנית שאושרה היום, בעצם כובלים את הדורות הבאים לתוכניות של היום. יש לזה מחיר. רוב התכנון של הותמ"ל עד היום היה של שכונות חדשות בשולי הערים. זה מודל שאבד עלי הקלח. הדבר הזה מחליש הכלכלה העירונית ומחליש הערים. אנחנו חושבים שיש היום היצע מספק לעוד כמה שנים וצריך לחזור לעבודה בוועדות המחוזיות".

עמיר ריטוב, יו"ר מרכז המועצות האזוריות, אמר בדיון כי "הוועדות המחוזיות ייתכן והרוויח ביושר את הותמ"ל אבל היום הן עובדות טוב וגם המועצה הארצית. מבחינתנו הותמ"ל בשטחים פתוחים זה קו אדום. צריך לעצור ולחשוב".

ראש עיריית פתח-תקווה, איציק ברוורמן, אמר בדיון: "מה שקורה עם הותמ"ל, זה שהחליטו להוציא כמה שיותר דירות בלי להתמקד בתכנון. אנחנו יוצרים כלוב של זהב. ללא תשתיות בעיקר תחבורה. רוצים תכנון מהיר? תעבירו כל המשאבים לוועדות המחוזיות. תראו איזה אבסורד, תוכנית סירקין, חצי ממנה בוועדה המ חויזת וחצי ממנה בותמ"ל. מה ההיגיון? וזה לא רק סירקין. גם ראש העין ועוד מקומות. יש לנו 15 אלף יחידות דיור בהחדשות עירונית בפתח-תקווה, למה לא עוזרים לי עם זה? היום התחבורה בכי רע, כבר עכשיו אי-אפשר לצאת. זו בעיה לדורות, לא מסתכלים על התושבים, רק על כמה יחידות דיור". 

איציק חולבסקי, ראש המועצה האזורית מגידו, אמר בדיון כי: "התכנית לסיפוח שטחי ויישובי המועצה לא תקום ולא תהיה. הוותמ"ל אבדה את התוקף המוסרי שלה, היא רומסת את ההתיישבות והחקלאות, ואבדה מזמן את האיזונים הראויים הנחוצים בהליך תכנוני נכון ותקין. הארכת תוקף פעולתו של הוותמ"ל תהיה בכייה לדורות."

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "הארכת הותמ"ל תואמת את מדיניותם של שר האוצר וראש הממשלה, אשר פנו לוועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת בבקשה להאריך את פעילות הוועדה בשנה נוספת. על מנת להמשיך ולהגדיל את היצע הדיור ולעמוד ביעדי התכנון שקבעה הממשלה, נדרשת הארכת פעילות הוועדה".