בלקברי תובעת את פייסבוק: "וואטסאפ ומסנג'ר מפרים פטנטים"

המהלך מעלה חשש שמלחמות הפטנטים יחזרו להעיב על עולם הטכנולוגיה

מארק צוקרברג / רויטרס
מארק צוקרברג / רויטרס

שובן של מלחמות הפטנטים? אמש (ג') דווח כי בלקברי הגישה תביעה נגד פייסבוק. החברה הקנדית, שמכשירי המובייל שלה היו פופולריים בעשור הקודם עד עליית האייפון, טוענת כי שירותי ההודעות של הרשת החברתית, המחזיקה בין היתר בוואטסאפ ובמסנג'ר, מפרות פטנטים בבעלותה. בלקברי טוענת כי ההפרות גרמו לה לאובדן הכנסות ודורשת פיצויים, אך לא נקבה סכום מסוים.

בין היתר טוענת בלקברי כי היא מחזיקה בפטנטים על הצפנת צ'טים, התראות על הודעות ועל מצב הסוללה ושילוב שליחת הודעות עם משחקים. עוד לטענת החברה, הצעדים של פייסבוק לשילוב בין שירותיה - לדוגמה, לאפשר למשתמשי אינסטגרם לשתף סטוריז ישירות לפייסבוק - מבוססים ישירות על טכנולוגיה שבלקברי הוציאה עליה פטנט.

בתביעה נכתב כי פייסבוק "יצרה אפליקציות צ'ט למובייל שהשתמשו בחדשנות של בלקברי - בתכונות אבטחה, ממשק משתמש והגברת יעילות, שהפכו את בלקברי להצלחה מסחרית מלכתחילה", ומצוין כי פייסבוק, וואטסאפ וגם אינסטגרם "הגיעו יחסית באיחור לעולם ההתכתבויות הסלולריות".

בהצהרה לעיתונות מסרה בלקברי "יש בידינו טענות חזקות המוכיחות את ההפרה, ויש לנו מחויבות לבעלי המניות שלנו לנקוט צעדים משפטיים בנושא". בחברה אמרו עוד כי "אנו רוחשים כבוד רב לפייסבוק ולערך שהם העניקו ליכולות הצ'ט, שחלק מהן הומצאו בידי בלקברי. כמובילים בתחום אבטחת הסייבר, אנו מאמינים כי פייסבוק, וואטסאפ ואינסטגרם יכולים להיות שותפים נהדרים בתנועה שלנו לעבר עתיד של חיבור מאובטח, ואנו עדיין משאירים את הדלת הזו פתוחה עבורם".

תחת הנהגת המנכ"ל הנוכחי, ג'ון צ'ן, בלקברי אכן עברה מהתמקדות במכשירי מובייל להתמקדות בשירותי תוכנה ואבטחה, והצליחה להתאושש מעט מהמכות שספגה בעשור האחרון.

בהצהרה נגדית אמר פול גרוול, היועץ המשפטי של פייסבוק, כי "התביעה של בלקברי משקפת את המצב הנוכחי של עסקי ההודעות שלה. היא נטשה את המאמצים להיות חדשנית, וכעת מנסה להטיל מסים על החדשנות של אחרים. אנחנו מתכוונים להילחם". ב-2017 בלקברי תבעה גם את נוקיה על הפרת פטנט.

בתחילת העשור הנוכחי היו קרבות פטנטים קשים ותדירים בין ענקיות ההייטק, הגדול ביניהן היה אפל נגד סמסונג. בין היתר זכתה אפל בפיצויים של 120 מיליון דולר בגין פטנטים שנגעו להחלקה על המסך לשחרור נעילת המכשיר, ולתכונה שהפכה מידע כמו מספרי טלפון לקישור לחיץ.

מאז כניסתו של טים קוק לתפקיד מנכ"ל אפל הלהבות שככו במידת מה, וגם שאר חברות הטכנולוגיה ממהרות פחות לבתי המשפט. ואולם, נראה כי לאחרונה יש התעוררות מסוימת בקרבות הפטנטים: בין היתר ויימו של אלפבית האשימה את אובר בגניבת טכנולוגיית המכונית האוטונומית שלה, תיק שהוכרע לבסוף בפשרה.