הבנקים האירופיים חוזרים להעניק הלוואות לעסקאות נדל"ן

עם הצמיחה בכלכלת היבשת ושיקום המאזנים של רוב הבנקים משנות המשבר, בנקים רבים מגדילים את נפח ההלוואות ומתחרים באגרסיביות על הריביות ■ בשנה שעברה רכשו משקיעים נכסים מסחריים בהיקף 312 מיליארד אירו באירופה, עלייה מ-281 מיליארד אירו ב-2016

מריו דראגי / איל יצהר
מריו דראגי / איל יצהר

כשבנקיה הספרדי קיבל חבילת חילוץ כספי בשנת 2012, נאסר עליו להעניק את הלוואות הנדל"ן שגרמו לבעיות שלו. האיסור הזה פקע בתחילת 2018, וכמו בנקים ספרדיים נוספים, בנקיה מזנק שוב לקלחת מימון פרויקטים של נדל"ן.

"זה עיתוי טוב להיות בסקטור הזה - במונחי צמיחה, למחזור הזה יש עדיין פוטנציאל", אמר אלברטו מנריקה, מנהל יחידת מימון בנייה בבנקיה, הבנק הרביעי בגודלו בספרד במונחי שווי שוק.

עונת הלוואות הנדל"ן התחדשה במוסדות הפיננסיים בכל אירופה. עם הצמיחה בכלכלת היבשת, ושיקום המאזנים של רוב הבנקים משנות המשבר, בנקים רבים מגדילים את נפח ההלוואות ומתחרים באגרסיביות על הריביות.

BNP פאריבה הגדיל את תיק הלוואות הנדל"ן המסחרי שלו בשיעור דו-ספרתי באחוזים בשנים 2016 ו-2017, לפי ז'יל פולה, ראש יחידת מימון הנדל"ן האירופי בבנק הפריזאי. בנק נטיקסיס, גם הוא מפריז, הפך לאחד המלווים הפעילים ביותר בשוק האמריקאי. בשלהי 2017, לדוגמה, הוא הוביל קבוצה שסיפקה 480 מיליון דולר בהלוואת בנייה לחברת קוטונווד מנג'מנט, לפיתוח מיזם של כ-75,000 מ"ר לשימוש מעורב (מסחר, משרדים, מגורים) באזור סיפורט בנמל בוסטון.

כמה מוסדות פיננסיים במדינות מסוימות, כמו יוון, נשארו משותקים, ואפילו מניות הבנקים עם ההון הגדול ביותר לא מושכות משקיעים בגלל רווחיות נמוכה. אבל הלוואות פיתוח הנדל"ן חזרו לאופנה בקרב הבנקים ששיקמו את המאזנים שלהם.

"יש לנו הון ויש לנו תיאבון", אמר רומן קוגן, המנהל האירופי של יחידת הנדל"ן המסחרי בדויטשה בנק.

בנקיה הספרדי הקים צנרת של הלוואות לבניית נדל"ן למגורים בספרד. מנריקה צופה שבתוך כשלוש שנים, יהיה לבנק הזה נתח שוק של 8% בעוגת המימון השנתי למיזמי נדל"ן במדינה, שנאמדת ב-5.5 מיליארד אירו.

הזמינות של מימון החובות הזה מעידה על בריאות הנדל"ן האירופי. מכירות נכסים מסחריים הן חזקות, והמחירים בכמה שווקים רושמים שיא. בשנה שעברה רכשו משקיעים נכסים מסחריים (כולל משרדים) בהיקף 312 מיליארד אירו באירופה, עלייה מ-281 מיליארד אירו ב-2016, לפי נתוני חברת ריל קפיטל אנליטיקס.

המחירים עלו עד כדי כך שרשויות הפיקוח הבנקאי מתחילות לקבל פיק ברכיים. נשיא הבנק המרכזי האירופי, מריו דראגי, אמר בפרלמנט האירופי בפברואר שנדל"ן מסחרי הוא מגזר שזקוק ל"מעקב הדוק" כדי למנוע בועת מחירים אפשרית. "אנחנו רואים בפועל ערכים מתוחים מדי", הוא הוסיף.

מאזנים של בנקים רבים חזרו להיות בריאים אחרי תקופת חולי ארוכה שהחלה במשבר הפיננסי העולמי ב-2008. במשך שנים, בנקים אירופיים רבים ריסנו את עסקיהם בתחום הנדל"ן על רקע כלכלה אירופית חלשה ולחצים של רגולטורים וגורמים אחרים להעלות את ההון העצמי שלהם.

"הבנקים התנהלו לטובת הרגולציה שלהם בעשר השנים האחרונות, ולא למען בעלי המניות", אמר ג'ורג' קרמנוס, אנליסט ב-Keefe, Bruyette & Woods.

בסוף 2016 היו לבנקים המקומיים בגוש האירו 947.3 מיליארד אירו בהלוואות נדל"ן במאזנים שלהם, לפי ה-ECB (הבנק האירופי המרכזי). זו הייתה עלייה מ-910.7 מיליארד אירו בסוף 2014.

רכישות נדל"ן באירופה
 רכישות נדל"ן באירופה