ארגון ה-OECD: גודש התנועה בישראל מהגרועים בעולם

מהדוח החדש של הארגון עולה כי הצפיפות לקילומטר כביש גבוהה פי 3.5 מהממוצע ב-OECD ■ ישראל חייבת לאמץ מיסוי גודש

פקק תנועה / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
פקק תנועה / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

המצב התחבורתי בישראל חמור ביחס למדינות ה-OECD וילך ויחמיר בקצב מואץ אלא אם כן יינקטו צעדים משמעותיים לריסונו - כך עולה מהסקירה החדשה על כלכלת ישראל, שפרסם היום (א') ארגון ה-OECD. על פי מחברי הדוח "בישראל קיים גירעון משמעותי בתשתיות, בעיקר בתחבורה ציבורית, שגורם לצפיפות רבה על הכבישים ולאיכות אוויר ירודה".

על פי נתונים עדכניים שמציג הארגון, צפיפות התחבורה לקילומטר כביש מגיעה לקרוב ל-2800 כלי רכב לקילומטר כביש לעומת הממוצע ב-OECD שהוא פחות מ-800 כלי רכב לקילומטר כביש. צפיפות הכבישים בישראל גדולה כמעט פי שניים ורבע מזו של המדינה הבאה אחריה בתור ברשימה, ספרד.

דוח ה-OECD - תרשים עומס התנועה בישראל
 דוח ה-OECD - תרשים עומס התנועה בישראל

הארגון ממליץ לישראל לקדם אגרות נסיעה בכבישים במטרה לעודד את ההשתתפות הציבורית במימון התשתית. הדוח קובע כי "יש לקדם תשתיות במימון ישיר של הציבור, במיוחד לגבי כבישים שכיום ממומנים על ידי מסים ואגרות, שיש קשר חלש מאד לשימוש בכלי רכב. אגרות דרך (מס גודש וכבישי אגרה) יכולות לווסת את התנועה בכבישים בצורה אפקטיבית ויש לעשות בהן שימוש נרחב יותר... יש לשקול אימוץ של חידושים טכנולוגיים לצורך תמחור השימוש ברשת הכבישים באמצעות התקני מדידה ולסלול את הדרך למיסוי רכב שמבוסס על שימוש בפועל ברכב. הארגון חוזר על המלצת העבר להפחתת מס הקניה על רכב בישראל, שהיא מהגבוהים בעולם, והעברה של חלקו למיסוי יחסי שמבוסס על שימוש בפועל ברכב.

לסקירה נרחבת על דוח ה-OECD