נתניהו: "לא ראיתי דבר כזה - אופוזיציה שמפחדת מבחירות"

(עדכון) - רה"מ פנה בנאומו בכנסת לחברי האופוזיציה ואמר: "הציבור מבדיל בין התלונות שלכם לבין העשייה שלי ושל חבריי, ולכן הציבור קובע פעם אחר פעם שאתם תשבו שם באופוזיציה, ואני אעמוד כאן כראש ממשלת ישראל" ■ הרצוג לנתניהו: "בקואליציה לא מאמינים לך שאתה לא רוצה בחירות"

בנימין נתניהו, ועידת ישראל לעסקים / צלם: איל יצהר
בנימין נתניהו, ועידת ישראל לעסקים / צלם: איל יצהר

בכנסת מתנהל בשעה זו דיון בעקבות חתימה של 40 חברי כנסת של האופוזיציה, דיון אשר לפי הכללים מחייב את ראש הממשלה לשבת נוכח בו, וחברי הכנסת מורשים לנאום למשך 3 דקות. חברי כנסת רבים מן האופוזיציה מנצלים את הרגעים, כיוון שכלי התקשורת מכסים את הרגעים הללו באדיקות.

מזה כמה ימים מתבשלת הזירה הפוליטית על האפשרות לצאת לבחירות ב-26 ביוני 2017, כשנה ו-5 חודשים לפני המועד הקבוע בחוק לעריכת בחירות. בעוד שראש הממשלה בנימין נתניהו המשיך לומר בכל הימים האחרונים שהוא היה רוצה שממשלתו תחזיק מעמד עד נובמבר 2019, הרי שהחקירות נגד ראש הממשלה והיותו חשוד בשוחד והפרת אמונים בתיקים 1000 ו-2000 עשויים לגרום לו להיות מעוניין בהקדמת הבחירות.

תמונות מסוימות של הנאום של נתניהו שהועברו או צולמו על-ידי כלי התקשורת מרמזים כי נאומו של נתניהו יסתיים דווקא בקריאה להצביע בעד חוק הגיוס של ח"כ יואב בן-צור, בקריאה טרומית באמצעות הרוב הקלוש של 61, כאשר ישראל ביתנו אינם משתתפים. אם השרה סופה לנדבר תצביע נגד הקואליציה, היא עשויה להיות מפוטרת על-ידי נתניהו, והדבר יגלגל מפולת קואליציוניות והתפרקות הממשלה.

מוקדם יותר היום אמר שר הביטחון אביגדור ליברמן כי המדינה הגיעה למצב אבסורדי. "כמו בתסריט של אפרים קישון, כאשר חבר כנסת של ש"ס מגיש חוק גיוס למועצת גדולי תורה, ורק אחרי זה מביאים לוועדת שרים לחקיקה את החוק הזה". ליברמן לא הודיע כי יפעל נגד הממשלה כדי להפילה בגלל חוק הגיוס, ואפשר היה להבין מדבריו שהחוק יכול לעבור גם בלי תמיכת ישראל ביתנו. 

נתניהו: האופוזיציה מפחדת מבחירות

בפתח דבריו הערב (ב') בכנסת אמר נתניהו כי אינו חושש מבחירות, אבל "צריך לעשות מאמץ להחזיק את הממשלה הזו, שמתפקדת היטב". נתניהו ציין כי הוא "איננו שם עדיין".

נתניהו פנה לאופוזיציה ואמר להם: "אתם צריכים להעריך קצת יותר את הציבור הישראלי. הם מבדילים בין אמת לשקר, בין מנהיגות אמיתית לבין… טוב, נו… תמיד אתם מדברים גבוהה-גבוהה על מסקנות, קביעות, ואחר-כך האבק שוקע, והענן מתפזר, והדברים מתבררים כהבל. קבעתם כבר הכול בטון אחראי ומוסמך".

נתניהו המשיך ומנה את ההישגים שלו בתחום יחסי החוץ ודיבר על שביעות-הרצון של תושבי ישראל ועל העובדה שהאזרחים מרבים לטוס ולמלא את הקניונים. "הציבור גאה במדינה, וזה בניגוד למה שהם שומעים ממכם באופוזיציה ומן החברים שלכם בתקשורת. הציבור מבדיל בין התלונות שלכם לבין העשייה שלי ושל חבריי, ולכן הציבור קובע פעם אחר פעם שאתם תשבו שם באופוזיציה, ואני אעמוד כאן כראש ממשלת ישראל".

נתניהו גם לגלג על האופוזיציה, אשר הגישה חוק לפיזור הכנסת ומשכה אותו. "לא ראיתי דבר כזה - אופוזיציה שמפחדת מבחירות", אמר נתניהו. "הם רוצים שהממשלה תמשיך לכהן, כי הם חוששים מבחירות. זו האמת הפשוטה". 

הרצוג לנתניהו: "לא מאמינים לך" 

בהמשך נאם ח"כ יצחק הרצוג בתור יו"ר האופוזיציה. הרצוג אמר לנתניהו: "שרים בממשלתך ביקשו שנקדים את הבחירות ליוני. ראשי הסיעות בקואליציה לא נמצאים במליאה בזמן הדיון, כי הם לא מאמינים לך, ראש הממשלה, שאתה באמת רוצה לשמר את הממשלה, וחושבים שאתה רוצה בחירות". 

השרים נפתלי בנט, איילת שקד ואביגדור ליברמן היו בבניין הכנסת בעת נאום ראש הממשלה, אך לא הגיעה לאולם המליאה.

בסיום הדיון נערכה הצבעה, והקואליציה זכתה לרוב של 52:47 (אין בפועל משמעות להצבעה הזו למעט סיכום הדיון והבנת מערך הכוחות בכנסת).