ועידה בבית הלבן תדון היום על המצב ההומניטרי בעזה

ישראל תיוצג – אך הפלסטינים סרבו להגיע ■ ג'ייסון גרינבלאט : "פתרון בעיית עזה – צעד נחוץ לקראת הסכם שלום מקיף בין ישראל לפלסטינים" ■ יועלו "הצעות ספציפיות"

נציגי חמאס ופתח חותמים על הסכם הפיוס בקהיר / צילום: רויטרס
נציגי חמאס ופתח חותמים על הסכם הפיוס בקהיר / צילום: רויטרס

ועידת "סיעור מוחין" שתיערך היום (ג') בבית הלבן תנסה למצוא פתרון למשבר ההומניטרי ברצועת עזה - כך הודיע אמש ממשל טראמפ.

מתאם הפעולות בשטחים, האלוף יואב מרדכי, ייצג את ישראל בוועידה, אך הפלסטינים לא נענו להזמנת הבית הלבן לשלוח נציג לדיון. חבר בוועד הפועל של אש"ף, אחמד מג'דלאני, אמר, כי ממשל טראמפ מנסה לחתור תחת מעמדה של הרשות הפלסטינית והכריז שלמעשה אין צורך בוועידה מפני שעזה היא "סוגיה פוליטית ולא סוגיה הומניטרית".

ברקע: דיווחים שהממשל עומד לתת פומבי בקרוב לתוכנית שלום בין ישראל לפלסטינים. לדברי "ניו-יורק טיימס" מלטש עתה הבית הלבן את פרטי המסמך, אך אדריכלי התוכנית - ג'ארד קושנר, חתנו של דונלד טראמפ ויועצו הבכיר, וג'ייסון גרינבלאט, נציג הממשל למו"מ הפוטנציאלי בין הצדדים - מתלבטים כיצד לעקוף את ההתנגדות הפלסטינית לתיווך האמריקאי ולתת לתוכנית סיכוי. בעקבות הכרזת ממשל טראמפ שהוא מכיר בירושלים כבירת ישראל, הודיעו הפלסטינים שהם אינם רואים עוד בארה"ב מתווכת אובייקטיבית.

בהודעה לקראת הוועידה היום אומר גרינבלאט, כי פתרון בעיית עזה "חיוני בגלל סיבות הומניטריות וחשוב לבטחונן של ישראל ומצרים". לדבריו, פתרון הבעיה הוא "צעד נחוץ לקראת הסכם שלום מקיף בין ישראל לפלסטינים , ושלום כזה אמור לכלול פלסטינים בגדה ופלסטינים ברצועה".

"ממשל טראמפ מאמין שהידרדרות התנאים ההומניטריים בעזה מחייבת תשומת לב מיידית", אומר גרינבלאט. הוא ציין, כי המפגש בוושינגטון יהיה הזדמנות לבנות על מפגשים קודמים שעסקו בנושא, כגון הוועידה בבריסל בינואר, והוועידה בקהיר בשבוע שעבר.

לדברי פקיד ממשל, נציגי הממשל בוועידה יהיו אנשי הבית הלבן (קושנר, גרינבלאט ואולי אחרים), המועצה לביטחון לאומי, משרד החוץ, המשרד לסיוע חוץ והחברה להשקעות פרטיות בחו"ל (OPIC), גוף ממשלתי שנועד לסייע לחברות אמריקאיות להשקיע בשווקים מתעוררים. קושנר וצוות המועצה לביטחון לאומי מתוכננים להציג "הצעות ספציפיות" כיצד להקל על מצבם של תושבי הרצועה.

"אנו מרוצים מרשימת המשתתפים... ומצפים לדיון תוסס", אמר גרינבלאט בהודעה אמש. "האתגר יהיה לקבוע אלו רעיונות ניתן ליישם באופן ריאלי לאור העובדה שהפלסטינים בעזה מוסיפים לסבול תחת השלטון העריץ של חמאס".

כמה ימים קודם לכן, במאמר ב"וושינגטון פוסט", כתב גרינבלאט, שפסימיות גוברת לגבי עזה מחוללת שיתוק במאמצים לסייע לה: "רבים מאמינים ששלטון חמאס בעזה הוא בעיה שאין לה פתרון ושסבלם של תושבי הרצועה הוא בלתי נמנע. ממשל טראמפ, ובמיוחד אלה מאיתנו שנמנים עם צוות השלום, סבורים אחרת. כישלונות העבר אינם פוטרים אותנו מאחריות לנסות ולעזור".

לדבריו, "חמאס - ולא ארה"ב או ישראל - חמסו את הנכסים הרבים של עזה ובזבזו אותם על כלי נשק כדי לבצע התקפות טרור נגד ישראל, במקום לבנות בתי-חולים, תשתיות מים, בתי-ספר ופרוייקטים רבים אחרים שעזה זקוקה להם נואשות"