כצפוי: המחוזי אישר - קובי אלכסנדר ירצה יתרת עונשו בישראל

בהחלטתו על מאסר עד פברואר 2019 נענה בית המשפט לבקשת אלכסנדר ומשרד המשפטים, וכעת אלכסנדר, מנכ"ל קומברס לשעבר, ייהנה מקרבתם של אשתו ושלושת ילדיו וכן מהאפשרות לנכות שליש ממאסרו הכולל

קובי אלכסנדר / רויטרס
קובי אלכסנדר / רויטרס

אסיר ישראלי מן המניין: בית המשפט המחוזי בירושלים קיבל את בקשת קובי אלכסנדר, לשעבר מנכ"ל קומברס, להמשיך את ריצוי מאסרו בישראל - בקשה עליה חתמו הן שרת המשפטים איילת שקד והן השר לביטחון פנים גלעד ארדן. אם לא תנוכה חלק תקופת מאסרו - ירצה אלכסנדר את העונש בישראל עד ליום 13.2.19 - בדיוק 11 חודשים מהיום.

החלטת בית המשפט, שהתקבלה במהירות שיא נוכח הסכמות הצדדים - המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה היא שהגישה את הבקשה, לאחר חתימת שני השרים כאמור - הייתה כי "אלכסנדר ירצה בישראל את יתרת עונש המאסר שהוטל עליו בבית המשפט בארצות-הברית של אמריקה", בלשונה של השופטת, חנה מרים לומפ. בכך אפשר בית המשפט לוועדת המיון של שירות בתי הסוהר לדון כעת בעניין שיבוצו של אלכסנדר להמשך ריצוי עונשו, וההחלטה על מתקן הכליאה תתקבל בימים הקרובים.

אלכסנדר, ששוהה מאז הגעתו לארץ ביום חמישי שעבר בכלא ניצן, ייהנה כעת מהאפשרות לפגוש בקלות רבה יותר את אשתו ושלושת ילדיו וכן מהאפשרות לנכות שליש מתקופת מאסרו (ולא רק 15% ממנה, כבארה"ב) בגין התנהגות טובה - תרחיש סביר, להערכת עורך דינו פרופ' דוד ליבאי, בהינתן פרופיל האסיר והתנהגותו בכלא בארצות-הברית.

תאריך סיום המאסר אותו קבעה השופטת כאמור - 13.2.19 - הוא "כפוף להוראות סעיף 11 לחוק (לנשיאת עונש מאסר במדינת אזרחותו של האסיר)", כלומר עשוי להשתנות כך שתקופת מאסרו תסתיים מוקדם יותר, נוכח שחרור מינהלי (שמתבצע בהתאם לתפוסת המקומות בבתי הסוהר) או בגין התנהגות טובה.

נמיביה, הסגרה ו-30 חודשי מאסר

אלכסנדר, אזרח ישראל, ייסד את חברת ההייטק קומברס והוביל אותה לשיאים עסקיים. לאחר שניהל מאחורי הקלעים הונאה בניירות ערך שכללה Backdating - תיארוך לאחור של מועד הקצאת אופציות, במטרה לגרוף רווחים גדולים יותר למקבלי האופציות, שאלכסנדר היה אחד מהם - נמלט מארה"ב לפני 11 שנים לנמיביה שבדרום מערב אפריקה, לה אין הסכם הסגרה עם ארה"ב.

לאחר שהתגלה בנמיביה, ב-2006, ולאחר משפט הסגרה שנוהל - הסגיר עצמו לפני כשנה וחצי לרשויות האמריקאיות. הוא הורשע באוגוסט 2016 על-פי הודאתו בבית המשפט הפדרלי בניו-יורק בעבירת מרמה בניירות ערך; ונידון ל-30 חודשי מאסר בפועל, בניכוי של 190 ימי מעצר.

נוכח היותו אזרח ישראל, ביקש אלכסנדר - שריצה כבר כשנתיים וחצי מתוך אותם 30 חודשי המאסר - לעבור בהתאם לחוק למדינת אזרחותו לשם המשך נשיאת עונשו, ובנובמבר האחרון, לאחר שרשויות ארה"ב אישרו את העברתו לישראל, חתמו שני השרים כאמור על ריצוי שארית מאסרו בארץ.

ביום חמישי שעבר הועבר אלכסנדר לישראל בטיסה מותאמת, והבוקר אישר בית המשפט המחוזי את בקשת המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה, לפי החוק המאפשר נשיאת עונש מאסר במדינת אזרחותו של אסיר, להפוך את אלכסנדר לאסיר ישראלי, שלו חובות וזכויות מכוח הדין הישראלי - ביניהן הזכות לדון בניכוי שליש מאסרו.