גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בדרך לבחירות? 6 תרחישים פוליטיים אפשריים לימים הקרובים

האם נתניהו יפטר את סופה לנדבר ויגרום להתפטרותו של ליברמן, מה שיוביל לפיזור הממשלה? האם ליברמן יחבור ללפיד? או שנתניהו יסכם הלילה עם יש עתיד, מרצ והמחנה הציוני על תאריך בחירות שנוח לו? ■ ניתוח מיוחד

בנימין נתניהו / רויטרס
בנימין נתניהו / רויטרס

יממה נוספת של תמרונים פוליטיים עוברת על כל הצדדים בזירה הפוליטית, ומשעה לשעה המגעים הופכים לאינטנסיביים ומבלבלים יותר. הכנסת ה-20 הייתה אמורה להתחיל לעבוד על הצבעה על הקריאות השנייה והשלישית לחוק התקציב במהלך היומיים הקרובים, אך תחת זאת כולם ממתינים לראות אם הצעת החוק של ח״כ יואב בן צור מש״ס, היא זו שתפיל את הקואליציה הלילה (ג׳).

חוק הגיוס, או כפי שהאופוזיציה מכנה אותו 'חוק ההשתמטות מגיוס', אמור לעלות להצבעה החל מן השעה 20:00 הערב. מעט קודם לכן אמורה ועדת השרים לחקיקה לדון בערר שהגישה השרה סופה לנדבר, על האישור שניתן לחוק הגיוס. לנדבר צפויה להפסיד בהצבעה, אך הזירה הפוליטית ממתינה לשעות הערב כדי להבין האם נתניהו יפטר אותה מתפקידה בממשלה, או שיסכם עם שר הביטחון אביגדור ליברמן על מהלך שיעצור את פיזור הכנסת ויוביל אותה להליכה לבחירות.

פרשנו שישה תרחישים פוליטיים אפשריים ליממות הקרובות:

1) נתניהו מפטר את השרה לנדבר > השר אביגדור ליברמן מתפטר ממשרד הבטחון > המערכת הפוליטית מתפזרת לתוך הליך בחירות מבלי שהצדדים הסכימו בשלב הזה על מועד הבחירות.

בסטטוס שפרסם הבוקר, כתב ליברמן: "אפשר למנוע בחירות, אם לנדבר לא תפוטר מן הממשלה... הבחירות לא נחוצות לעם ישראל, והן מנוגדות לאינטרס האלקטורלי של ישראל ביתנו ולאינטרס האישי של ליברמן".

ליברמן הניח בפני הציבור את כל מה שידוע בימים האחרונים והוא שראש הממשלה נתניהו מחפש לתלות את נרטיב פירוק הממשלה באחרים אשר לצידו. נכון לשעה זו, אף אחד מן הפוליטיקאים שקד, בנט, ליברמן, דרעי, גפני ואף ליצמן וכחלון, לא מוכנים לתת לו על מגש את יצירת הנרטיב הפוליטי הנוח לו. הם מתעקשים להעמיד אותו על דיוק הדברים, כדי לצאת לבחירות עם התובנה שראש הממשלה יזם ורצה בבחירות הללו, לא אף אחד אחר.

ליברמן הודיע מראש, שלא יקבל בשום פנים ואופן את הפיטורין של לנדבר על בסיס חוק הגיוס. מצבו של ליברמן בסקרים בכי רע, ולכן יש לא מעט אנשים בליכוד הסבורים שנתניהו מבשל מאחורי הקלעים מיזוג 2.0 עם ליברמן (כפי שעשו השניים בהפתעה גמורה בשנת 2012, לקראת בחירות 2013).

אך אם יגלגל נתניהו את גלגל הבחירות עוד הלילה, אחרי שחוק הגיוס יעלה למליאה (וייפול או יעבור) - ההחלטה על מערכת הבחירות תיכנס לשלב מתקדם מבלי שיש הסכמה בין הצדדים על מועד. והרי מועד הבחירות - 26 ביוני או כל מועד בחודש יוני 2018 - הוא הוא הדבר המרכזי עבור נתניהו בשלב הזה.

סופה לנדבר /  צלם: איל יצהר

2) נתניהו מניח חוק הקדמת בחירות, עוד הלילה או מחר, ובו הוא מסכם עם יש עתיד, מרצ והמחנה הציוני - על תאריך בחירות שנוח לו

בנאומו אתמול הדגיש ראש הממשלה שהאופוזיציה אינה מוכנה ללכת לבחירות כי הם פוחדים מהצלחתו הפוליטית. במחנה הציוני הגישו בראשית השבוע הצעה לפיזור הכנסת עם תאריך ה-26 ביוני, ולאחר מכן משכו את ההצעה. בהמשך, הגישו גם יש עתיד ומרצ הצעת חוק בנוסח הקובע שהבחירות יערכו תוך 90 יום מפיזור הכנסת, דהינו סביב ה-19 ביוני. דרישת מפלגות האופוזיציה לפעול באמצעות הצעת חוק פרטית שתעלה להצבעה מחר (ד׳) התאפשרה, בהסכמת יו״ר הכנסת אדלשטיין, גם כיוון שהקואליציה דחפה את העלאת חוק הגיוס (גם הצעה פרטית) בשבוע האחרון של כנס החורף.

אם נתניהו יעקוף את השותפות הקואליציוניות שלו, אשר מוחות על הצמדת הבחירות לאירועים ממלכתיים (פתיחת השגרירות על ידי הנשיא טראמפ, ביקור יורש העצר הבריטי ויליאם), ויחבור לאופוזיציה הרוצה ללכת לבחירות כמה שיותר מהר, הדבר עשוי להתוות את הנרטיב של נתניהו לחודשים הקרובים. ליברמן, כחלון, בנט יסנטו בו על כך במשך זמן רב.

אגב, הרשימה המשותפת לא מתכוונת להשתתף במשחק הפוליטי הנ"ל. בחירות ב-26 ביוני (או ביוני בכלל) עשויות ליפול בדיוק על תקופת חג הרמאדן. האוכלוסיה המוסלמית הגדולה בישראל, צמה במשך כ-30 יום בבקרים ועד לרדת החמה, וקמפיין בחירות הוא דבר שיקשה עליהם מאוד. מבחינתם, ההחלטה להצביע בתקופת החג משולה למערכת בחירות תוך כדי חול המועד פסח.

יאיר לפיד / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

3) ליברמן ינסה להצטרף לליכוד ו/או להצטרף ליש עתיד

אחת התובנות בפוליטיקה השנה היא שמצבו של שר הבטחון בסקרים בכי רע ולכן, מעל לכל שאר המפלגות, הוא האחרון המוכן לוותר על כורסת עור הצבי. הדבר החמיר בלילה שעבר כאשר חברת הכנסת הפורשת ממפלגתו - בעלת סיעת היחיד ח״כ אורלי לוי-אבקסיס - הצליחה להראות בסקר הראשון בו היא השתתפה שהיא גורפת 5 מנדטים בעוד ליברמן מגרד את אחוז החסימה עם 4 מנדטים בלבד.

האם התרחיש על פיו ליברמן נושא ונותן עם נתניהו על בחירות בעודו במקביל סגור כבר עם יאיר לפיד - הוא סביר? בהחלט כן. כזכור, לפני מספר חודשים ניצב לפיד מול שאלות רבות (כולל בראיון מיוחד שנתן לעמירם ברקת ולי ב"גלובס") האם הוא מתכוון לחבור אל ליברמן כדי לייצר גוש מרכז גדול. יו"ר העבודה אבי גבאי אף התריע בפני כך במשך שבועות ארוכים ולמעשה המשיך להפנות אצבע-שחיתות-מאשימה כלפי לפיד בשל מוכנותו לשלב זרועות עם ליברמן.

אופציה אחרת ממנה מאוד מודאגים בסיעת הליכוד היא חבירה אפשרית של ליברמן אל נתניהו - שחזור המהלך המפורסם משנת 2012. בתנועת הליכוד, במיוחד אצל קרב בכירי המפלגה כמו השרים ישראל כץ", גלעד ארדן ומירי רגב, צפויים להתנגד לכך.

אביגדור ליברמן / צילום: תמר מצפי

4) חוק הגיוס עובר הלילה > ליברמן וסיעתו מצביעים נגד החוק > התקציב עובר מחר > שקט עד פסח

למרות הקדתחנות של הזירה הפוליטית בשעות האחרונות, האפשרות המתונה עדיין קיימת. לקואליציה יש 61 קולות להצבעה בעד הצעת החוק הפרטית של ח״"כ בן צור. הסיעות החרדיות הסירו את האולטימטום להעברת החוק בשלוש קריאות ולבטח שירדו מן הסולם הגבוה של חוק יסוד: לימוד תורה. אם כך הדבר, החוק יעלה לקריאה הלילה או מחר בבוקר, כאשר 5 חברי הכנסת של ישראל ביתנו מצביעים נגד החוק ומאזן האימה של ראשית ימי הכנסת 59:61 מאפשר לקואליציה להעביר את החוק. הדבר יצריך עבודה מאומצת של יו"ר הקואליציה ח"כ דוד אמסלם, לוודא שאף חבר כנסת לא בורח לו לרגע לשירותים, או מתחבא בחדרו מתוך ציפייה לאיזה צ'ופר נוסף בתקציב. המשמעת תהיה הדוקה, אך מבחינת חוק יסוד הממשלה, לנדבר לא תיחשב כמי שהתפטרה רק בגלל שהתנגדה להצעת חוק פרטית.

או אז, יוכל נתניהו להכריז שהוא הביא תוצאה רצויה עבור הבית היהודי, עבור הסיעות החרדיות ושמכאן אפשר פשוט להמשיך להצבעה מלאה על כל סעיפי התקציב. בתרחיש הזה, התקציב לשנת 2019 עובר שלוש קריאות והזירה הפוליטית נכנסת לרגיעה, לפחות עד לרגע בו צריך להסכים על ניסוח חוק הגיוס בהכנתו לקריאה ראשונה (מיד אחרי פסח).

נפתלי בנט / צלם: אלכס קולומויסקי

5) חוק הגיוס נופל בהצבעה על חודו של קול בגלל ישראל ביתנו שהצביעו נגד > הממשלה מתפזרת ברעש גדול

בתרחיש הזה, הקואליציה מתקשה לגייס את הרוב הדרוש היום בלילה לחוק הגיוס. הדבר נובע ממאזן הכוחות של 59:61 והיכולת של ח"כים רבים מן הקואליציה לצאת מן השורות ולהתנגד לחקיקה שפוטרת חרדים מגיוס. על אף ההסברים שניתנו לכל הסיעות, שהחוק הזה צפוי להשתנות מן היסוד עד להצבעה בקריאות ראשונה, שנייה ושלישית, יתכן שמספר ח"כים יחושו בושה מן הסידור הפוליטי הנ"ל.

בתוך כולנו מפעפעת התנגדות לדברים הללו, לרוב מובילות אותה חברות הכנסת רחל עזריה ומירב בן-ארי שאינן מוכנות להתייצב ולתמוך בכל אחד מן המשחקים הקואליציונים שמעלה ראש הממשלה. כזכור, ההתנגדות של שתיהן לחוק איסור פרסום המלצות משטרה ולחוק הצרפתי (איסור חקירות ראש ממשלה), צמצמה עד למינימום את החוק הראשון וחיסלה את האפשרות לקדם את החוק השני.

בליכוד, ח"כ יואב קיש היה מי שהוביל מהלכים בתחום גיוס שוויוני. כל חבר כנסת שעשוי להוכיח עמידה על עקרונות ולחוש שהארכת החיים של הקואליציה היא מלאכותית ולטווח קצר, עשוי לעורר מהומה סביב ההצבעה הזו.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: שאטרסטוק

6) נתניהו נואם בימים הקרובים שהוא לא יכול להעביר ככה תקציב ושהוא זקוק ל-40 מנדטים

נתניהו מרבה לציין בשיחות פרטיות שעל מנת למשול על המדינה, הליכוד זקוק למספר גדול בהרבה של מנדטים. בבחירות הקודמות לכנסת ה-20 הוא העלה את מפלגתו מ-19 (ביחד עם ישראל ביתנו הם הגיעו ל-31) למספר של 30 מנדטים. הוא הסתובב והסביר בכל מקום שזה נחוץ לו עבור המשילות. כך עשוי להיות גם השנה. נתניהו יציב מספר יעד של 40 מנדטים. הדרך להגיע לשם, כך למדנו ב"גלובס" מסביבתו של נתניהו בעבר, היא באמצעות הבאת מקסימום צעירים, חיילים וסטודנטים להצבעה לליכוד בפעם הראשונה.

עוד כתבות

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

מספר מניות אירופיות יכולות להציג תשואות עודפות למשקיעים / צילום: Shutterstock

מגמה שלילית במסחר באירופה: החוזים העתידיים על וול סטריט אדומים

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט מתמתן: מחיר חבית ברנט עומד על כ-87 דולר ● ירידות קלות בחוזים העתידיים על וול סטריט

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים