גארי ברנט מגיע לישראל, אך מידרוג כבר מאיימת על אקסטל

גארי ברנט, בעל השליטה בחברת הנדל"ן הזרה, הודיע היום כי בכוונתו להגיע לישראל כבר בימים הקרובים ■ אלא שבמקביל כבר הודיעה מידרוג כי היא מציבה תחת בחינה את דירוג האג"ח של אקסטל

גארי ברנט / צילום: אתר החברה
גארי ברנט / צילום: אתר החברה

גארי ברנט, בעל השליטה בחברת הנדל"ן הזרה אקסטל, הודיע היום (ג') כי בכוונתו להגיע לישראל כבר בימים הקרובים לאירוע משפחתי.

במקביל, על רקע החלטתו למשוך מהחברה דיבידנד של 75 מיליון דולר, חברת מידרוג הודיעה כי היא מציבה תחת בחינה עם השלכות שליליות את דירוג האג"ח של אקסטל בשל חלוקת הדיבידנד והתפטרותם של שני דירקטורים בתגובה להחלטה.

לאקסטל חוב של 1.67 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח שלה מסדרות א' ו-ב'. חוב זה זכה עד כה לדירוג A3 של מידרוג, וזאת למרות שמחירי האג"ח בשוק משקפים תשואות כבר זמן רב יחסי תשואות שנתיות דו-ספרתיות עד לפדיונן הסופי. לדברי מידרוג, חלוקת הדיבידנד האמורה מהווה שינוי בתרחיש הבסיס שנצפה על-ידיה.

"מידרוג מעריכה כי חלוקת הדיבידנד בהיקף מהותי זה (על אף שהחברה דיווחה במקביל על ביצוע עסקה להקצאת מניות בכורה, אשר אמורה להפיק לה תזרים של 74 מיליון דולר), לרבות נסיבות התפטרותם של הדירקטורים, כפי שמשתקף מדיווח החברה, מהווה השלכה שלילית על דירוג הסדרות. מידרוג תבחן בתקופה הקרובה את השפעת האמור על דרוג סדרות החברה", נכתב בהודעת מידרוג.

אקסטל פועלת בשוק הנדל"ן של ניו-יורק ועיקר התמחותה הוא בייזום והקמה של מגדלי יוקרה ברובע מנהטן. אתמול דיווחה אקסטל כי שניים משלושת הדירקטורים העצמאיים שלה - הדח"צ דוד ברוך והדירקטור הבלתי תלוי יהלי שפי, התפטרו מתפקידם בעקבות החלטת הדירקטוריון, לחלק לבעל השליטה גארי ברנט דיבידנד של 75 מיליון דולר, שישמש אותו לכיסוי חובות לרשויות המס בארה"ב.

אקסטל אמורה לפרוע בדצמבר השנה תשלום קרן ראשון של 525 מיליון שקל (153 מיליון דולר) למחזיקי אג"ח א', וכן לשלם במהלך 2018 תשלומי ריבית של 70 מיליון שקל (20 מיליון דולר). גם בדצמבר 2019 תידרש החברה לפרוע קרן בסכום זהה של 525 מיליון שקל למחזיקי אג"ח א' (וכן תשלומי קרן של 44 מיליון שקל), כאשר בשנים 2020 ו-2021 היא תידרש לפרוע למחזיקי אג"ח ב' תשלומי קרן וריבית בסך 628 מיליון שקל.

ההחלטה על חלוקת הדיבידנד התקבלה לאחר שקודם לכן התקשרה החברה בהסכם להקצאת ניות בכורה (ללא זכויות הצבעה) מסוג B בפרויקט סנטרל פארק טאואר (CPT) למשקיעים שונים, תמורת 107 מיליון דולר. מרבית התמורה - בסך של 94 מיליון דולר - הועברה לקופת החברה.

את החלוקה אישר הדירקטוריון ברוב של חמישה תומכים מול שני מתנגדים - הדח"צ דוד ברוך והדירקטור הבלתי תלוי יהלי שפי. לשניים רקורד מרשים במגזר העסקי בישראל ומוניטין חיובי בשוק ההון המקומי: ברוך היה בעברו מנכ"ל בנק ירושלים ומנכ"ל בית ההשקעות אקסלנס, בעוד שפי מכהן כיום כדירקטור בבנק דיסקונט, לאחר ששימש בעבר כמנכ"ל חברת הביטוח הפניקס.

בעקבות ההחלטה על הדיבידנד הודיעו השניים על התפטרותם, שתיכנס לתוקף בסוף החודש ולאחר פרסום הדוחות הכספיים ל-2017. מנגד, הדח"צית השנייה שלה, תמי גוטליב (דירקטורית גם בבנק לאומי ולשעבר המנכ"לית הראשונה של חברת הדירוג P&S מעלות), תמכה בהחלטה למרות שזו מגדילה את הסיכון למחזיקי האג"ח.