הקשר בין צבא מצרים, דאע"ש ושיבושי קליטה בישראל

במסגרת המלחמה בסיני הפיל הצבא המצרי אתרים סמוכים לגבול, לאחר שחשד שלוחמי דאע"ש משתמשים בכרטיסי סים של החברות הישראליות ■ התוצאה: מאות אלפי ישראלים נחסמים מהרשת

צבא מצרים / צילום: רויטרס
צבא מצרים / צילום: רויטרס

הצבא המצרי מבצע פעולת תקיפה שמפירה את הריבונות הישראלית - ומדינת ישראל שותקת. כך אומרים גורמים ממשלתיים בכירים ל"גלובס", בעקבות פגיעה ברשתות הסלולריות הישראליות.

הסיפור החל בחודש שעבר. מאז 21 בפברואר "מפציץ" הצבא המצרי את אתרי הסלולר הישראליים, זאת במסגרת המלחמה שלו מול כוחות דאע"ש בסיני. נדגיש, כי לא מדובר בפעולת מיסוך שמבצע הצבא המצרי בשטחו, אלא בפעולה שמפילה את האתרים הישראלים לאורך הגבול עם מצרים. התוצאה: כ-300 אלף לקוחות ישראלים נחסמים לשירות סלולרי לאורך הגבול עם מצרים.

מבדיקה שערך "גלובס", עולה כי בניגוד להסברים שניתנים לציבור על ידי משרד התקשורת ועל ידי גורמי ממשלה שונים, לפיהם ההפרעות בדרום הינן פעילות של מיסוך לרשתות הסלולר המצריות שמבצע הצבא המצרי, הרי שהאמת שונה לחלוטין: הצבא המצרי מפעיל אמצעים טכנולוגיים שמטרתם היא להפיל דווקא את הרשתות הסלולריות הישראליות, תוך שישראל יודעת על כך ונמנעת מלהגיב.

מפת דעאש
 מפת דעאש

להערכת אותם גורמים, הצבא המצרי חושד כי דאע"ש משתמש בכרטיסי סים של חברות הסלולר הישראליות וזאת על מנת להקשות על המצרים לבצע איכון לכוחותיהם. כתוצאה, הדרך שבה בחרו המצרים לשבש את המאבק מול דאע"ש הוא באמצעות הפלת הרשתות הסלולריות הישראליות.

בין היתר חוששים המצרים כי דעאש מפעיל מטעני חבלה שמופעלים מרחוק באמצעות טלפונים סלולריים, וכדי למנוע פגיעה בשיירות צבאיות הם משבשים, עד כדי הפלה מוחלטת, את הרשתות הישראליות בכל האזור. אותם גורמי ממשלה בישראל אמרו ל"גלובס", כי "זה כמו שהצבא המצרי יבצע טיסות מעל שדרות כדי להילחם בדעאש".

לשכת שר הביטחון מעורבת

לפגיעה המצרית יש השפעות מרחיקות. גורמי ביטחון בישראל העלו בין היתר את החשש כי פגיעה כזאת תקשה, למשל, על התנהלות בעת אירוע ביטחוני כאשר הרשתות הסלולריות בעוטף עזה משותקות לחלוטין.

כאמור, הפגיעה המצרים ברשתות הסלולריות החלה באמצע החודש שעבר. בתחילה פורשו ההפרעות על ידי גורמים בישראל כפגיעה בצד הישראלי בשל פעילות שהוא מבצע בשטח המצרי. אולם, תוך זמן קצר התבררה תמונה שונה. מבחינה טכנית מדובר בפעולה הבאה: המצרים "מפציצים" את האנטנות הסלולריות בצד הישראלי בתדרים סלולריים, מה שגורר לשיבוש בפעילות של כל חברות הסלולר הישראליות באזור ולחסימה סלולרית של לקוחות. השיבושים שחווים האזרחים נעים בין קשיי קליטה ועד לחסימה מלאה ומוחלטת של הרשת. במקרים מסוימים, כתוצאה מתנאי מזג אוויר וטמפרטורה, השיבוש מתרחב עד אזור חיפה וירושלים - ולכן גם באזורים אלא נרשמה ירידה באיכות הרשתות עד כדי ניתוק שיחות מלא.

ככל הידוע, משרד הביטחון פועל מול המצרים בנושא והעניין הגיע גם לידיעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. גורמים ממשלתיים מסרו כי לשכת שר הביטחון מנהלת שיחות מול הממשלה המצרית, אך בשלב זה הדבר אינו נושא פרי.

בחברות הסלולר הישראליות טוענים כי אין פתרון טכנולוגי להתקפה המצרית והמאמצים מרוכזים בדרישה מהמצרים להפסקת ההתקפות. במצב מלחמה או עימות צבאי מול גורם עוין - הפתרון הוא איתור המשדר המשבש והשמדתו פיזית.

סלולר
 סלולר

גורמים ביטחוניים אמרו ל"גלובס", כי פעולה דוגמת זו שבה נקטו המצרים ניתנת לביצוע באמצעות ציוד אלקטרוני המצוי ברמה של צבא.

אגב, לא רק האזרחים הישראלים סובלים מהמצב - גם ברצועת עזה סובלים התושבים המקומיים מהמיסוך שמופעל בצד המצרי.

דובר צה"ל מסר בתגובה: "בהמשך לטענות על הפרעות בקליטה הסלולרית באזור הדרום, ההפרעות נגרמות כתוצאה מפעילות של צבא מצרים בשטח מצרי. הנושא נמצא בטיפול".

את תגובת משרד הביטחון לא ניתן היה להשיג.