למרות האטת פעילות החומוס בארה"ב: שטראוס צמחה במכירות

הצמיחה מיוחסת בעיקר לפעילות הקפה, אף שברבעון הרביעי נפגעה זו מירידה במכירות במזרח אירופה ומהשפעות מט"ח

גדי לסין, נשיא ומנכ"ל קבוצת שטראוס / צלם: תמר מצפי
גדי לסין, נשיא ומנכ"ל קבוצת שטראוס / צלם: תמר מצפי

יצרנית המזון והמשקאות שטראוס  סיכמה הבוקר (ד') שנת פעילות חיובית ל-2017, שבאה לידי ביטוי בצמיחה של 7% בהכנסותיה, שהגיעו ל-8.5 מיליארד שקל. בשורה התחתונה הציגה שטראוס צמיחה של 24%, לרווח נקי שנתי של 415 מיליון שקל. ברבעון הרביעי של השנה המגמה הייתה דומה, עם עלייה של 6% במכירות לכ-2 מיליארד שקל, וזינוק של 34% ברווח, שהגיע ל-77 מיליון שקל.

את הצמיחה ברווח מייחסת שטראוס בעיקר לעליית הרווח התפעולי ולעלייה בתרומת רווחי פעילות הקפה שלה, לאחר שבמהלך 2017 רכשה את מניות המיעוט בשטראוס קפה (25.1%) תמורת כ-1 מיליארד שקל.

תוצאות שטראוס 3-18
 תוצאות שטראוס 3-18

פעילותה של שטראוס, בשליטת משפחת שטראוס, נחלקת לארבעה מגזרים מרכזיים, הכוללים את שטראוס ישראל, שטראוס קפה, פעילות מטבלים וממרחים בינלאומית (בעיקר "סברה" בארה"ב) ופעילות בתחום המים ("תמי 4"). בסך-הכול מעסיקה הקבוצה 15,180 עובדים.

למרות המגמות החיוביות בדוחות, מניית שטראוס הגיבה לתוצאות בירידות, שעמדו בשעות הצהריים על כ-2%-3%, וזאת כשהמניה נמצאת ברמות שיא של כל הזמנים, ומשקפת לחברה שווי של יותר מ-9 מיליארד שקל, אחרי שבשנה האחרונה טיפסה בקרוב ל-30%.

המגמה החיובית ברבעון הרביעי נרשמה לאחר שברבעון האחרון של 2016 סבלה החברה, בניהולו של גדי לסין, מתקלת ייצור בחברת סברה, שבה מחזיקה שטראוס ב-50% לצד תאגיד הענק פפסיקו. זאת בעקבות החלטה על איסוף (Recall) וולנטרי בצפון אמריקה של כמה מוצרי חומוס, שנעשתה בנובמבר 2016.

ההחלטה שחקה את תוצאות הקבוצה אז, והשפעותיה ניכרות גם בסיכום הרבעון האחרון של השנה החולפת ובסיכום 2017. ברמה הרבעונית המכירות של סברה (100%) קפצו ב-26% ל-294 מיליון שקל, אולם היא הציגה הפסד תפעולי של 3 מיליון שקל, אחרי הפסד של 26 מיליון שקל ברבעון המקביל. בסיכום שנתי ירדו הכנסות סברה ב-6.5% ל-1.25 מיליארד שקל, והרווח התפעולי שלה צלל ב-49% ל-60 מיליון שקל. למרות השחיקה בפעילות, סברה היא עדיין חברת המטבלים והממרחים המצוננים הגדולה בארה"ב, עם נתח שוק כספי של כ-24%, שבתחום החומוס עומד על כ-57%.

הפעילות העיקרית של שטראוס, פעילות הקפה, האחראית לכמחצית ממחזור המכירות שלה, סיכמה את 2017 בצמיחה של כ-12% בהכנסות, ל-4.1 מיליארד שקל, והרווח התפעולי ממנה עלה בכ-11%, ל-393 מיליון שקל.

עם זאת, ברבעון הרביעי השיפור בהכנסות מתון יותר, והוא עמד על כ-2.5% ל-1.1 מיליארד שקל, וזאת לצד שחיקה של 6% ברווח התפעולי, ל-79 מיליון שקל, תוך שחיקת שיעורו מהמכירות. בשטראוס מייחסים מגמה זו, בין היתר, לירידה במכירות ברוסיה וברומניה ולהשפעות מט"ח.

בישראל נחשבת שטראוס לחברה השנייה בגודלה בשוק המזון, לאחר תנובה, עם נתח שוק של קרוב ל-12% (מונחי ערך כספי). בסיכום שנתי מציגה שטראוס צמיחה של כ-5.5% במכירות בשוק המקומי ל-3.1 מיליארד שקל, לצד עלייה של 4.5% ברווח התפעולי מפעילות זו, ל-328 מיליון שקל.

התוצאות הטובות של שטראוס בשוק הישראלי נובעות בין היתר מהיתרונות המובהקים שיש לה על המתחרות, הן מבחינת המגוון והן מבחינת הרגולציה. בסך-הכול, תוצאותיה הכספיות של שטראוס יוצאות דופן אל מול המתחרות, שחלקן מתמודדות עם ירידות בנתחי שוק ועם צמיחה צנועה יחסית בשוק המזון.

שכרו השנתי של מנכ"ל שטראוס, גדי לסין, התקרב ל-11 מיליון שקל

דוחות שטראוס שלחו את מנהלי החברה לצמרת שיאני השכר של 2017 בחברות הבורסאיות, ובראשם המנכ"ל גדי לסין, שעלות העסקה מרשימה במיוחד - שהתקרבה אשתקד ל-11 מיליון שקל - שלחה אותו היישר לעשיריית השיאנים הבורסאיים עד כה.

לסין, המכהן כמנכ"ל ונשיא שטראוס החל מחודש יולי 2009 (וטרם לכך כיהן כשנתיים כמנכ"ל שטראוס ישראל), נהנה בתפקידו הנוכחי משכר חודשי ברוטו של כ-153 אלף שקל, ומהטבות נוספות, וכן הוא נהנה בסיכום שנתי ממענק בהיקף של כ-1.7 מיליון שקל, כך שהתשלומים שקיבל ללא תגמול מנייתי הסתכמו ב-4.4 מיליון שקל, שהתווספו לכ-6.5 מיליון שקל שקיבל כתשלום מבוסס מניות.

יו"רית החברה, עופרה שטראוס, נהנתה אשתקד מתגמולים בהיקף של 5 מיליון שקל - שלא כללו תשלומים מבוססי מניות כלל.

שכרה החודשי של שטראוס, ממשפחת בעלת השליטה בחברה, המכהנת בתפקיד מחודש יוני 2001, עומד על 175 אלף שקל ותנאים נלווים, ובסיכום שנתי עלות שכרה הצטברה ל-3.1 מיליון שקל, נוסף על מענק בהיקף של כ-2 מיליון שקל.

היקף תגמולים זה מיקם את שטראוס בין 30 שיאני השכר ל-2017, ומבין הנשים היא ניצבת רק שנייה לאחראית על המו"פ בענקית הגנריקה טבע, האפרון פרידריקסדוטיר, שעלות שכרה התקרב ל-13 מיליון שקל.

בסך-הכול עלות חמשת שיאני השכר בשטראוס הצטברה אשתקד ל-29 מיליון שקל, ומלבד לסין ושטראוס, שלושת הבכירים הנוספים (ששניים מהם כבר עברו תפקיד) נהנו מתגמולים בהיקף של כ-4.5 מיליון שקל כל אחד.

חמשת שיאני השכר של שטראוס
 חמשת שיאני השכר של שטראוס