לאחר התערבות טראמפ: בוטלה עסקת הענק ברודקום-קוואלקום

ברודקום הסינגפורית נסוגה מרצונה לרכוש את חברת קוואלקום האמריקאית, לאחר שאתמול הצהיר נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כי בכוונתו למנוע את עסקת המיזוג הענקית בענף השבבים מנימוקי "פגיעה בביטחון הלאומי"

ברודקום / צילום: רויטרס, Mike Blake
ברודקום / צילום: רויטרס, Mike Blake

חברת ברודקום  הודיעה היום (ד') רשמית כי היא נסוגה מרצונה לרכוש את חברת קוואלקום  האמריקאית, לאחר שאתמול הצהיר נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כי בכוונתו למנוע את עסקת המיזוג הענקית בענף השבבים בגין "פגיעה בביטחון הלאומי".

"למרות שאנחנו מאוכזבים מהתוצאה, ברודקום משלימה עם הדברים", פורסם בהצהרה שניתנה על ידי החברה מוקדם יותר היום, ובכך שמה חותם רשמי על קץ ההליכים שארכו חודשים ארוכים בדרך לחתימה על עסקת הטכנולוגיה הגדולה ביותר בהיסטוריה.

החברה, שמשרדיה הראשיים ממוקמים בסינגפור, הוסיפה כי היא תתמיד בתכניתה להעביר את המטה שלה לארה"ב, ואינה מתכננת לבטל את אסיפת בעלי המניות המיוחדת שאמורה להתכנס בתאריך 23 למארס. 

"יש בידינו מידע אמין שמוביל אותנו להאמין בכך שברודקום, באמצעות רכישת קוואלקום, עלולה לנקוט בצעדים שיהוו סיכון לביטחון הלאומי של ארצות-הברית", אמר טראמפ בהודעה לתקשורת לפני יומיים, ובכך גרם לסערה בשוק. טראמפ אימץ את המלצותיה של הוועדה האמריקאית לקידום השקעות זרות, שבין תפקידיה בחינת השתלטות של חברות אמריקאיות על ידי משקיעים זרים. ההחלטה נחשפה שעות לאחר שהוק טן, מנכ"ל החברה הסינגפורית ברודקום, נפגש עם בכירים בפנטגון במה שנראה כניסיון של הרגע האחרון להציל את מה שאמורה הייתה להיות המיזוג הטכנולוגי הגדול ביותר בהיסטוריה.

בחודש נובמבר 2017 פורסם כי ברודקום מתכוונת לרכוש את חברת קוואלקום במחיר של 130 מליארד דולר (70 דולר למניה, 60 במזומן ו-10 במניות). אם הייתה יוצאת לפועל, הייתה זו העסקה הגדולה ביותר אי-פעם בהיי-טק העולמי. ובהגדרה, הייתה אמורה להיות השתלטות עוינת.

בשנת 2016 דורגה ברודקום כיצרנית הצ'יפים החמישית בגודלה בעולם, בעוד קוואלקום דורגה מעליה במקום השלישי. המכירות של ברודקום בארבעת הרבעונים האחרונים שדיווחה עליהם בסוף 2017 הסתכמו בכ-18 מיליארד דולר, בהשוואה ל-22 מיליארד דולר של קוואלקום, הנמצאת במגמת ירידה.

אין זו הפעם הראשונה שטראמפ מונע עסקת רכישה ומיזוג של חברה אמריקאית מצד משקיעים חיצוניים לארה"ב: בחודש ספטמבר האחרון טראמפ התייצב נגד ניסיון של משקיע סיני לרכוש את חברת Lattice Semiconductor האמריקאית. זו הייתה בסך-הכול הפעם הרביעית ברבע מאה בה נשיא ארה"ב עצר השתלטות זרה על חברה מקומית בטענה לחשש בפגיעה בביטחון הלאומי. החלטה זו הובילה לסיכול של לפחות חצי-תריסר עסקאות טכנולוגיות אחרות.