המבקר: מערכת הביטחון לא עומדת ביעדי גיוס החרדים לצה"ל

מבקר המדינה: הפער בין יעדי הגיוס שקבעה הממשלה לבין הגיוס בפועל גדל מ-1.4% ב-2013 ל-11% ב-2016 - פי 8 ■ למרות שכבר ב-2015 הוחלט להקים מינהלת ייעודית לגיוס תלמידי ישיבות - היא עדיין לא הוקמה

חייל צה"ל / צילום:  Shutterstock / א.ס.א.פ קרייטיב
חייל צה"ל / צילום: Shutterstock / א.ס.א.פ קרייטיב

עד אתמול, חוק גיוס החרדים לצה"ל הסעיר את המערכת הפוליטית עד כדי חשש לפירוק הממשלה וכניסה למערכת בחירות ביוני, ואילו היום מפרסם מבקר המדינה כי מערכת הביטחון כלל לא עומדת ביעדי הגיוס של תלמידי ישיבות לצה"ל, כפי שהחליטה הממשלה ב-2013.

הביקורת העלתה כי חרף הפעילות של צה"ל בנושא, הפער בין יעדי הגיוס שנקבעו לבין הגיוס בפועל גדל מ-1.4% בשנת 2013 ל-11% ב-2016 - גידול של פי שמונה. "למרות שהממשלה וגורמים בכירים במשרד הביטחון ובצה"ל מקבלים החלטות בנוגע לקידום העמידה ביעדי גיוס תלמידי הישיבות - אלה אינן מתממשות", נכתב בדוח.

לפי הממצאים, רק בפברואר 2017 ובאיחור של 9 חודשים לאחר שצוות מקצועי הגיש לשר הביטחון, אביגדור ליברמן, תוכנית רב-שנתית שכוללת אמצעי לקידום עמידה ביעדי הגיוס לשירות הסדיר ולשירות הלאומי-אזרחי, העביר השר את הצעת ההחלטה לאישור הממשלה. לפי המבקר, עד למועד סיום הביקורת הממשלה טרם דנה בתוכנית זו.

המבקר מעיר למשרד הביטחון ולצה"ל כי "מגמת הגידול בפער בין יעדי גיוס תלמידי ישיבות ובין הגיוס בפועל, עלולה להימשך גם בשנים הקרובות אם הגורמים הרלוונטיים לא יפעלו כנדרש לקידום העמידה ביעדים שנקבעו". יתרה מכך, "נוכח פסיקת בית המשפט העליון (לקדם חוק גיוס חדש עד אוגוסט - י.א), ניצבים כעת בפני הממשלה ומערכת הביטחון אתגרים חדשים בשל הצורך להתאים את המערכות השונות להסדר חדש שיקבע המחוקק, או להתאימו בתוך פחות משנה להיקף מתגייסים מקרב תלמידי הישיבות שצפוי לגדול משמעותית".

יעדי הגיוס של תלמידי ישיבות
 יעדי הגיוס של תלמידי ישיבות

המינהלת הייעודית טרם הוקמה

בנוסף, למרות שכבר ב-2015 החלו להיערך בצה"ל ובמערכת הביטחון דיונים על הקמת מינהלת ייעודית לגיוס של תלמידי ישיבות, ולמרות שראש אכ"א החליט כי המינהלת תקום בינואר 2017, בקיץ של אותה השנה היא טרם הוקמה. מדובר במינהלת שאמורה לייעל את תהליכי הגיוס של חרדים לצבא, לטפל בנושא מתחת לקורת גג אחת ולשבץ את המתגייסים ליחידות השונות בהתאם לצרכי הצבא.

בנוסף נמצאו ליקויים גם בהקמת מגנון לפיקוח ואכיפה על תלמידי ישיבות דחויי שירות. כך, מאז ביטול חוק טל ובהיעדר מנגנון מובנה של הכרה בישיבות, לא נמצאה רשימה עדכנית של מוסדות וישיבות בצה"ל ובמשרד הביטחון. עוד נמצא, כי תוכנית שהחלה להתגבש בתחילת 2015 לביקורות פיזיות בישיבות שבהם לומדים דחויי שירות במטרה לחשוף מקרי השתמטות, יושמה באיחור רב, ורק באמצע השנה שעברה אישרה נציבות שירות המדינה את הקמת המינהלת. "במשך כשנתיים טיפלו משרד הביטחון ומשרד האוצר בנושא זה בעצלתיים, ולאחר עיכוב נוסף מצד נציבות שירות המדינה היא אישרה את הקמתו של מערך האכיפה והפיקוח במאי 2017. במועד סיום הביקורת המערך טרם החל לפעול", נכתב.

המבקר קובע כי "על משרד הביטחון להשלים בהקדם את התהליכים הנדרשים כדי שמערך ההכרה, הפיקוח והאכיפה באגף יחל לפעול בשטח, ועל צה"ל להקים את מינהלת תלמידי ישיבות ויפה שעה אחת קודם".

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה כי "שר הביטחון העביר בתחילת 2017 הצעת מחליטים לטיפול בנושא בראייה רב-שנתית, ונושא זה נמצא בימים אלה על שולחן הממשלה ואנו מקווים שיוסדר בתקופה הקרובה. לפני מספר חודשים הוקמה מינהלת תלמידי ישיבות בצה"ל לטיפול בהעצמת הגיוס והעמידה ביעדים שקבעה הממשלה, ונבנה מערך ההכרה, הפיקוח והאכיפה על תלמידי הישיבות".

הליקויים העיקריים:

■ מערכת הביטחון לא עומדת ביעדי הגיוס של תלמידי ישיבות. 

■ מינהלת ייעודית לגיוס של תלמידי ישיבות טרם הוקמה. 

■ ליקויים בהקמת מגנון לפיקוח ואכיפה על תלמידי ישיבות דחויי שירות.