סתיו שפיר בעקבות דוח המבקר: כספי המסים שלנו הולכים לפח

חברת הכנסת התבטאה לאחר שפורסם דוח המבקר ותקפה את משרד האוצר ■ דוח מבקר המדינה מבקר בחריפות את התנהלותם של אנשי אגף התקציבים במשרד האוצר וחושף את שיטת העבודה שמסתירה מיליארדי שקלים מפיקוח ציבורי

סתיו שפיר / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
סתיו שפיר / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

ח"כ סתיו שפיר בתגובה לדוח מבקר המדינה שפורסם היום (ד'): "מבקר המדינה מאשר את הדברים שהתרעתי נגדם במשך שנים: משרד האוצר פיתח שיטה סודית להחבאת תקציבים ומפקיר את כספי המסים שלנו במקום להעביר אותם לשירותים החברתיים. חייבים לעצור את השיטה הזו".

ח"כ שפיר, שהעבירה את המידע על התקציבים הסמויים למבקר המדינה בשנים האחרונות, ועתרה נגד השיטה של משרד האוצר לבג"ץ, אמרה היום עם פרסום הדוח: "משרד האוצר תפר שיטה סודית לצמצום ההשקעה של המדינה בשירותים לאזרח, באמצעות הסתרת תקציבים בקופות סודיות שאינן מדווחות לציבור ואינן מנוצלות כלל. כספי המסים שלנו הולכים לפח. בזמן שאזרחי ישראל משלמים מסים גבוהים ומקבלים שירותים חברתיים עלובים, באוצר משקרים להם ש'אין כסף' ומצמצמים תקציבים. המבקר מאשר את טענותיי נגד האוצר מאז שהגעתי לוועדת הכספים של הכנסת, ונותן רוח גבית למאבק שלנו ולעתירה לבג"צ נגד ההתנהלות הזו, שגוזלת את כספו ואת זכויותיו של הציבור הישראלי".

דוח מבקר המדינה מבקר בחריפות את התנהלותם של אנשי אגף התקציבים במשרד האוצר, וחושף את שיטת העבודה שמסתירה מיליארדי שקלים מפיקוח ציבורי באמצעות סעיפי רזרבה גלויים וסמויים בסכומים של מיליארדי שקלים, ובהם תקציבים שאינם מנוצלים כלל.

המבקר טוען כי שיטת העבודה של האוצר "פוגעת ביכולתם של מקבלי ההחלטות ללמוד על השימושים והמטרות שלשמם הוקצו סכומי הרזרבה וסעיפי התקציב שבניהולו של האגף ועל יכולתם לבקר את התקצוב וביצועו"( עמ' 247) וכן כי "ההתנהלות הזו פוגעת בניצול התקציב לצורכי הציבור". המבקר טוען כי אגף התקציבים עושה כל שביכולתו כדי להעביר את תקציבי הרזרבה סמוך ככל הניתן לסוף שנות התקציב, כך שמשרדי הממשלה לא יכולים להשתמש בהם והכספים חוזרים לקופת המדינה כלעומת שבאו.

מדובר בסכומי עתק שמגיעים לכדי 20 מיליארד שקל בתקציב 2018, והרבה מהם לא מנוצלים כלל. עוד התייחס המבקר לעתירה של ח"כ שפיר לבג"ץ נגד שיטת ההעברות התקציביות, ומתריע כי האוצר לא פעל לתיקון ליקויים שהתחייב לתקנם, וכי "ראוי שהתחייבותו לבג"ץ בעתירת ח"כ סתיו שפיר תבוצע על כל סעיפי התקציב".

עוד אומר המבקר כי תקציבים בתקנת "הוצאות שונות … כוללים תכניות בסכומים גדולים שאמורים להיות מבוצעים, ולכן קיים משנה חשיבות לתיאור הייעוד של התכניות המתוקצבות בסעיפים אלה".