גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הכירו את המטבעות הדיגיטליים שמאתגרים את הביטקוין

יותר מ-9 שנים מאז כריית המטבע הדיגיטלי הראשון, מחירו של הביטקוין צנח לפחות מ-8,000 דולר, אך מרוץ הפיתוח שלו בעיצומו ■ בינתיים, מטבעות אלטרנטיביים חדשים טוענים לכתר הקריפטו

ביטקוין / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
ביטקוין / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

מחירו של הביטקוין צונח בחודשים האחרונים, והיום (ה') הוא נסחר בפחות מ-8,000 דולר. ואולם, מרוץ הפיתוח של הביטקוין בעיצומו.

יותר מתשע שנים מאז תחילת כרייתו של המטבע הדיגיטלי הראשון, שני פיתוחים טכנולוגיים בולטים עשויים להוביל לפריצת דרך בהתפתחות הביטקוין והרחבת האימוץ שלו כמטבע: האחד הוא תיקון לפרוטוקול הביטקוין, שנקרא Segregated Witness ("עד נפרד", כשהכוונה להפרדת החתימות הדיגיטליות על העסקאות הנרשמות בבלוקצ'יין), או בשמו הקצר SegWit; והשני הוא רשת Lightning ("ברק"), המבוססת על אותו תיקון לפרוטוקול.

פיתוחים אלה מנסים להתגבר על אחד המכשולים הבעייתיים ביותר ברשת הביטקוין - בעיית יכולת הגידול (scalability), שמגבילה את הצמיחה במספר העסקאות שמתבצעות ברשת. אם הפתרונות החדשים ינחלו הצלחה, עסקאות הביטקוין יוכלו להיות מהירות יותר, העמלות עליהן יהיו נמוכות יותר ומחיר המטבע עשוי להיות פחות תנודתי.

צמרת שוק הקריפטו

כל ההעברות ברשת הביטקוין נרשמות במבנה נתונים של בלוקצ'יין - שרשרת בלוקים המקושרים זה לזה. כל העברה מלווה בחתימה דיגיטלית, שמאפשרת לוודא את תקינות ההעברה. עד היום, נתוני החתימות תפסו חלק ניכר מכל בלוק ברשת הביטקוין. תיקון ה-SegWit מפריד את החתימה מהבלוק, כך שרישומה מתבצע במבנה נתונים נפרד.

התיקון הזה פותר בעיית אבטחה הנובעת מגמישות הטרנזקציה (Transaction malleability) - אפשרות לשנות את החתימה על העסקה לפני שהיא הושלמה. ואולם, מעבר לשיפור האבטחה, הפרדת החתימות מאפשרת להגדיל את הנפח של כל בלוק לעד 4 מגה-בייט - פי ארבעה מהנפח הנוכחי שלו. המשמעות היא שהפתרון מאפשר הגדלה משמעותית של קצב התעבורה ברשת הביטקוין.

נכון להיום, זירות המסחר וארנקי הביטקוין המובילים נמצאים בתהליך הטמעה של הסגוויט, וההערכות הן שבחודשים הקרובים השוק יגיע להטמעה רחבה שלו. תיקון הסגוויט מתאים לא רק לביטקוין, אלא גם לרשתות אחרות של מטבעות מבוססי בלוקצ'יין.

ואולם, גם אחרי תיקון הסגוויט, בעיית הסקלביליות רחוקה מלבוא על פתרונה. לאחר הטמעת התיקון, רשת הביטקוין יכולה להגיע לקצב רישום של עד 20 עסקאות בשנייה. לשם השוואה, במערכת הבינלאומית של כרטיסי האשראי ויזה נרשמות בממוצע כ-2,000 עסקאות בשנייה - כלומר, קצב מהיר פי 100. במלים אחרות, עוד רחוקה הדרך של הביטקוין להגיע ליכולתם של כרטיסי האשראי לטפל במאות מיליוני תשלומים מדי יום.

כאן נכנסת לתמונה טכנולוגיית Lightning network, שמציעה פרוטוקול עצמאי, הפועל כשכבה שנייה מעל רשת הביטקוין. מדובר ברשת של "ערוצי תשלום", שנועדה להגדיל את מהירות הבלוקצ'יין. רשת הלייטנינג נמצאת בשלבי פיתוח מתקדמים וכבר התחילה לפעול במסגרות ניסיוניות. אם הרשת תצליח לממש את ההבטחה שלה, היא תאפשר למשתמשים בביטקוין ובעוד מטבעות מבוססי בלוקצ'יין לבצע עסקאות כמעט מיידיות, בקצב של אלפי עד מיליוני טרנזקציות בשנייה, עם עמלות נמוכות ביותר עד אפסיות.

המטבעות שנולדו מפיצול בבלוקצ'יין

המאמצים להתגבר על צוואר הבקבוק הטכנולוגי שמגביל את המסחר בביטקוין, מוכיחים כי גם כשמחיר המטבע הדיגיטלי רחוק משיאו, קהילת המפתחים שלו חיה ובועטת. באמצע דצמבר הגיע מחירו לשיא של כ-20 אלף דולר, ואילו כיום הוא נסחר בפחות מ-8,000 דולר, ואף הגיע לשפל של כ-6,000 דולר בתחילת פברואר. עם זאת, הביטקוין עדיין מחזיק בנתח העיקרי של 42% מכלל שוק המטבעות הדיגיטליים, על-פי נתוני CoinMarketCap, ושווי השוק הנוכחי שלו מעל 130 מיליארד דולר.

סטושי נקמוטו, היוצר האלמוני של תוכנת הביטקוין, השיק אותה בסוף 2008 כקוד פתוח, ומאז מאות מפתחי תוכנה בעולם העתיקו אותה ויצרו לה גרסאות משלהם. בשנים האחרונות כבר נוצרו יותר מ-1,500 מטבעות קריפטוגרפיים אלטרנטיביים (altcoins, או "אלטים"), וכמה מהם כבר טוענים לכתר הקריפטו.

לצד מטבעות דיגיטליים רבים שפותחו על בסיס של פרוטוקול תוכנה חדש, יש "אלטים" שנוצרו כגרסה לתוכנת הביטקוין, בהליך טכנולוגי המוכר בשם "מזלג קשיח" (hard fork), והבלוקצ'יין שלהם התפצל מתוך זה של ביטקוין. כך למשל, פיצול בבלוקצ'יין של ביטקוין ב-1 באוגוסט 2017 יצר את המטבע ביטקוין קאש, בתמיכתם של כורי ביטקוין שהתנגדו לתיקון הסגוויט וביקשה להוביל פתרון אחר לבעיית הסקלביליות. בעקבות הפיצול, לכל אחד ממחזיקי הביטקוין נוספו מטבעות חדשים של ביטקוין קאש כמספר היחידות של ביטקוין שהיו בידיו. מאותו יום ואילך, כל הטרנזקציות בביטקוין קאש נפרדות מהטרנזקציות בביטקוין. בבלוקצ'יין של ביטקוין קאש הבלוק הוגדל ל-8 מגה-בייט, כך שהכרייה שלו דורשת כוח חישוב גדול מזה של הביטקוין.

ביטקוין קאש נסחר כיום לפי שער של כ-900 דולר, אחרי ירידה של יותר מ-50% בשלושת החודשים האחרונים. שווי שוק של כ-15 מיליארד דולר מציב את ביטקוין קאש במקום הרביעי בשוק המטבעות הקריפטוגרפיים. אחד התומכים הבולטים בביטקוין קאש הוא רוג'ר ור, אחד המשקיעים הגדולים בביטקוין, שפעילותו הפילנטרופית זיכתה אותו בכינוי "ישו של הביטקוין".

עבור מטבעות קריפטו, הרחבת בסיס המפתחים והתומכים חשובה לא פחות מפיתוח התוכנה. אחד ה"אלטים" הראשונים שהצליחו לייצר סביבם קהילה משמעותית הוא לייטקוין (Litecoin), שהונפק לראשונה ב-2011. מייסד לייטקוין, צ'ארלי לי, היה בעבר מהנדס תוכנה בגוגל. בגרסת הביטקוין שיצר הוא שינה כמה ממאפייני התוכנה, כך שטרנזקציות הלייטקוין מהירות וזולות יותר בהשוואה לביטקוין. בבלוקצ'יין של ביטקוין נוצר בלוק כל 10 דקות, ואילו בלייטקוין בערך כל 2.5 דקות. במאי 2017 היה לייטקוין המטבע הדיגיטלי הראשון שהטמיע את תיקון הסגוויט (הפרדת החתימות) בפרוטוקול שלו.

ב-20 בדצמבר הפתיע לי את שוק הקריפטו, כשהכריז שהוא מוכר ותורם את כל מטבעות הלייטקוין שלו, שהוערכו אז בשווי של מאות מיליוני דולרים. לייטקוין נסחר באותה עת במחיר שיא של כ-350 דולר. לי הסביר שמסירת החזקותיו תאפשר לו להמשיך להשפיע על פיתוח הלייטקוין בלי לעורר קונפליקטים בקרב מחזיקי המטבע. "לייטקוין הוא כמו הילד שלי", אמר. לפני כשנה הקים לי עם שותפים נוספים קרן ללא מטרות רווח לפיתוח הלייטקוין.

לייטקוין תופס נתח של כ-3% מכלל שוק הקריפטו, ומדורג חמישי מבין המטבעות על פי שווי השוק שלו, המוערך ב-9 מיליארד דולר. הוא נסחר במחיר של כ-160 דולר - פחות ממחצית ממחיר השיא שלו לפני שלושה חודשים. לפני שנה, לעומת זאת, נסחר הלייטקוין בכ-4 דולרים בלבד.

החוזים החכמים של את'ריום

את'ר, המטבע של פלטפורמת הבלוקצ'יין את'ריום (Ethereum), הוא כיום מטבע הקריפטו בעל היקף המסחר הגדול ביותר אחרי ביטקוין. פלטפורמת את'ריום, שנוסדה על-ידי ויטליק בוטרין, פותחה כמערכת הפעלה מבוזרת, שיכולה לארח על גביה אפליקציות מבוזרות (Decentralized Applications).

את'ריום, שהושקה ביולי 2015, הביאה לטכנולוגיית הבלוקצ'יין את בשורת החוזים החכמים. חוזה חכם הוא הסכם המבוסס על פרוטוקול תוכנה, הכולל אוסף של פקודות והתניות לביצוע עסקה. בניגוד לפרוטוקול ביטקוין, שהחוזה החכם שלו מוגבל אך ורק להעברת ביטקוין, פלטפורמת את'ריום מאפשרת לפתח מגוון רחב של חוזים חכמים ליישומים שונים. רוב ההנפקות הראשוניות של מטבעות דיגיטליים (ICO) בשנתיים האחרונות מבוססות על חוזים חכמים של את'ריום.

מנגנון הכרייה של את'ריום שונה מביטקוין בכך שהוא משתמש בעיקר במעבדים גרפיים של מחשבים (GPU) ולא בשבבי ASIC. נוסף על כך, בניגוד לביטקוין, שהיצע המטבעות המקסימלי שלו מוגבל ל-21 מיליון מטבעות, לאת'ר אין היצע מקסימלי, אלא רק הגבלה של עד 18 מיליון מטבעות חדשים בשנה.

קרן את'ריום, האחראית על פיתוח הפלטפורמה תחת הנהגתו של בוטרין בן ה-24, היא ארגון ללא מטרות רווח הרשום בשווייץ. האת'ר נסחר כיום לפי שער של כ-600 דולר, המשקף לו שווי שוק של כ-58 מיליארד דולר ונתח של כ-18% מכלל שוק הקריפטו. הונו האישי של בוטרין במטבעות את'ר, על פי מגזין "פורבס", מוערך ב-400-500 מיליון דולר.

ריכוזיות המטבע של ריפל

"הכבשה השחורה" בצמרת שוק הקריפטו היא ריפל (Ripple). המטבע הדיגיטלי של פלטפורמה זו, XRP, נסחר כיום בשווי שוק של כ-26 מיליארד דולר, המציב אותו במקום השלישי בדירוג המטבעות הקריפטוגרפיים, מיד אחרי ביטקוין ואת'ריום. XRP נסחר כיום סביב מחיר של 70 סנט, לאחר ירידה של יותר מ-80% מהשיא של 3.8 דולרים שאליו הגיע בתחילת ינואר.

ואולם, רבים ממובילי הדעה בקהילת הקריפטו טוענים כי ריפל הוא לא באמת מטבע קריפטו. הסיבה העיקרית לכך היא שעומדת מאחוריו חברה, כך שרמת הביזור שלו נמוכה יחסית למטבעות מבוססי בלוקצ'יין.

הפיתוח של ריפל התחיל כבר ב-2004 על-ידי ריאן פוגר הקנדי. בהמשך עבר הפיתוח לידי חברת הסטארט-אפ ריפל לאבס, שהמטה שלה בסן פרנסיסקו. ריפל מייצרת עבור בנקים ומוסדות פיננסיים רשת שנועדה להחליף את מערכת ה-SWIFT הוותיקה ולאפשר העברות כספים מהירות וזולות יותר. על פי החברה, יותר מ-100 מוסדות פיננסיים בעולם כבר משתמשים בפרוטוקול של ריפל, RippleNet. בהשוואה למטבעות קריפטו אחרים, לריפל יש רמה גבוהה של סקלביליות והרשת שלה מאפשרת לבצע 1,500 טרנזקציות בשנייה.

המטבע של ריפל, XRP, הונפק לראשונה ב-2012. החברה הנפיקה את כל היצע המטבעות שלה, המסתכם ב-100 מיליארד XRP, עוד לפני השקת המטבע, והיא עדיין מחזיקה ביותר ממחציתם. עובדה זו תומכת בטענות על שליטה ריכוזית בריפל, שמבדילה את XRP ממטבעות מבוזרים.

מנכ"ל ריפל, בראד גרלינגהאוס, הודיע בתחילת השנה כי שלוש מתוך חמש החברות הגדולות בעולם בתחום של העברת כספים יתחילו להשתמש השנה ב-XRP. אחת החברות האלה, MoneyGram, חתמה עם ריפל בינואר על הסכם להרצת פיילוט ניסיוני של שימוש במטבע שלה. לדברי גרלינגהאוס, שלושת המטבעות הדיגיטליים המובילים, ריפל, ביטקוין ואת'ריום, "יכולים לחיות ולהתפתח זה לצד זה, מכיוון שלכל אחד מהם מטרה אחרת, שמאחוריה עומד קונספט שונה".

על פי מגזין "פורבס", גרלינגהאוס בן ה-47 מחזיק במטבעות XRP בשווי המוערך ב-400-500 מיליון דולר. מייסד ריפל, כריס לארסן, ששימש מנכ"ל ריפל לאבס לפני גרלינגהאוס, ניצב בראש רשימת עשירי הקריפטו של "פורבס", עם הון המוערך ב-7.5 מיליארד דולר.

בכתבה זו התייחסתי לחמשת המטבעות המובילים בשוק הקריפטו על פי שווי השוק הנוכחי שלהם. ואולם, ההיסטוריה הקצרה של השוק הזה מוכיחה כי הוא תנודתי מאוד, וייתכן שבקרוב נראה מטבעות דיגיטליים אחרים כובשים את צמרת השוק.

כמה מהמועמדים לצמרת ניצבים כיום במקומות השישי עד השמיני בשוק, עם שווי נוכחי של 4-5 מיליארד דולר, ובהם קרדנו (המטבע ADA), שמחירו עלה בכ-35% בשלושת החודשים האחרונים; NEO, שמחירו עלה בכ-40% באותה תקופה; וסטלר (Stellar), שעלה בכ-25% מאז אמצע דצמבר. אל תופתעו אם עוד תשמעו על המטבעות האלה בחודשים הקרובים. 

יש לי מושג

בלוקצ'יין (blockchain) הוא טכנולוגיה ליצירת ספר חשבונות דיגיטלי מבוזר, המשותף ברשת עמיתים (Peer to peer) - רשת ללא שרת מרכזי. היישום הראשון והמוכר ביותר בבלוקצ'יין הוא הביטקוין, שנחשף לעולם בשנת 2008, ומאז מבוססים על טכנולוגיה זו עוד סוגים רבים של מטבעות קריפטוגרפיים. המידע בטכנולוגיה זו נשמר באופן מוצפן ושקוף על גבי מחשבי המשתתפים ברשת, כשהנתונים נרשמים במבנה המוגדר כשרשרת של בלוקים. כל בלוק בשרשרת הדיגיטלית הזאת הוא כמו עמוד בספר החשבונות המבוזר שמשותף לכל משתתפי הרשת ומסונכרן ביניהם. 

עוד כתבות

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק