מאבק עובדי משרד הביטחון: התפטר יו"ר חברת שביט

רוני מורנו, ממקימי שביט, הודיע על התפטרותו מהחברה לאחר כשלוש שנים ■ סכסוך העבודה הוא כתוצאה מדרישה לסגור את שביט, מחשש שהיא תאפשר למשרד הביטחון לעקוף הסכמי עבודה קיבוציים

אודי אדם / צילום: מארק ניימן, לע"מ
אודי אדם / צילום: מארק ניימן, לע"מ

יושב ראש דירקטוריון החברה הממשלתית שביט רוני מורנו הודיע על התפטרותו מהתפקיד לאחר כ-3 שנים בתפקיד, כך נודע ל"לגלובס". מורנו, ימשיך לכהן בתפקיד המשנה למנכ"ל משרד הביטחון.

שביט הוקמה בידי משרד הביטחון לאחר שאושרה בממשלה לפני כמעט 3 שנים, במטרה לספק למשרד שירותים בתחומי הפיקוח על היצוא הביטחוני, סיוע ליצואנים ביטחוניים וביצוע בדיקות רקע וקביעת סיווגים ביטחוניים לבעלי תפקידים במערכת הביטחון.

מורנו הוא בין מקימי החברה, מונה לעמוד בראשה, ולקח חלק בהליכים לבחירת דן ליכטמן לתפקיד המנכ"ל שלה. על פי התכנית של משרד הביטחון החברה תתחיל לפעול בקיץ הקרוב ותעסיק כמה עשרות עובדים.

ההחלטה של מורנו להתפטר מתפקיד היו"ר התקבלה כשברקע סכסוך עבודה, עליו הכריזו ההסתדרות הכללית ו-ועד העובדים במשרד הביטחון. אלה נאבקים בהנהלת המשרד בדרישה לסגור את החברה, מחשש שהיא תאפשר למשרד הביטחון לעקוף הסכמי עבודה קיבוציים שבמסגרתם מועסקים עובדי המשרד ובאופן שיהווה תקדים לגופים נוספים במגזר הציבורי.

עוד טוענים בוועד כי פעילויות מובהקות של המשרד, שנעשו עד כה על ידי עובדי אגפיו השונים, יועברו לאחריות שביט כך שמעמדם של העובדים עשוי להיפגע.

גורמים ביטחוניים טענו בשיחות עם "גלובס" כי להחלטה של מורנו להתפטר מהתפקיד אין קשר למאבק שמקיימים עובדי משרד הביטחון בחברת שביט. לדבריהם, כהונתו של מורנו בתפקיד היו"ר, לצד המשך כהונתו בתפקיד המשנה למנכ"ל המשרד, הגבילה את יכולתו לפעול בסוגיות ליבה של המשרד, כמו בסוגיות הקשורות לפיקוח על היצוא הביטחוני, רכש של ציוד ואמצעים בידי המשרד ועוד. הגורמים ציינו כי עם התפטרותו מראשות שביט, המגבלות שעמדו לפני מורנו יוסרו, והוא יוכל להרחיב את תחום הפעילות שלו במסגרת תפקידו כמשנה למנכ"ל.

משרד הביטחון הגיב כי "רוני מורנו ביקש לסיים את תפקידו כיו"ר דירקטוריון שביט על מנת להסיר מגבלות שחלו עליו במסגרת תפקידו כמשנה למנכ"ל משרד הביטחון וראש גית"ם (גוף ייעודי לתכנון משולב)".

בימים האחרונים שיגר מנכ"ל משרד הביטחון האלוף (במיל') אודי אדם מכתב לראשי ההסתדרות הכללית ולוועד העובדים, ובו ניסה ליישב את המחלוקות שמסעירות מזה שבועות את הקריה: אדם מנה את התחומים שבהם תפעל שביט וציין כי "אין בכוונתי להגדיל את פעילות החברה לתחומים נוספים. אני נכון להגיע להסכמות עם ארגון העובדים שלפיהן ככל שבעתיד יעלה צורך בהוספת מטרות ותחומי פעילות לשביט ויהיה בכך כדי לפגוע פגיעה מהותית בתנאי העסקה של עובדי המשרד או לשנות את המבנה הארגוני של מאגפי המשרד- נבחן את הנושא על כלל היבטיו ומשמעויותיו בשקיפות מלאה ותוך תיאום עם העובדים".

אלא שהמסר הזה לא הצליח לפייס, לפחות בינתיים, את העובדים שבוחנים מצדם להחריף בימים הקרובים את צעדי המחאה שלהם נגד הנהלת המשרד ויתכן שגם יחרימו את טקס הרמת הכוסית לרגל פסח, שצפוי להתקיים בקרוב עם המנכ"ל אדם.