פסח נמצא ממש מעבר לפינה, ואם עדיין מתחשק לכם לצאת לנפוש ולא שריינתם לעצמכם חופשה - מסתבר שההיצע עדיין מכובד. פסח השנה יוצא מוקדם יחסית בלוח השנה, מה שאומר שיעדי בטן-גב באיי יוון למשל לא רלוונטיים עבור רבים מהנופשים. מה כן? היעדים שיככבו השנה בחג הפסח כוללים בעיקר ערים באירופה - כך למשל מדריד, ברצלונה, רומא, פריז ולונדון וגם יעדים חדשים יחסית במפת הטיסות הישירות כמו אודסה, באקו ובאטומי.

"אפשר להגיד שתקופת הרגע האחרון של פסח נמצאת בעיצומה", אומרת דנא לביא, מנכ"לית קבוצת הדקה ה-90. "אפשר עדיין למצוא חופשות של הרגע האחרון גם בחו"ל וגם בארץ. בימים אלה אנחנו רואים פיק במכירות, והסיבה לכך קשורה לגל הקור שפקד את אירופה, כשרבים חיכו לראות האם מזג-האוויר הקר יחלוף, והשיפור שהגיע הוביל לגידול משמעותי בהזמנות".

עוד אומרת לביא כי השנה, בהמשך לשמיים שממשיכים "להיפתח", היצע היעדים הגדול והיצע חברות התעופה שמוסיף לגדול הובילו לכך שהמחירים נמוכים יחסית בפסח הזה ובכלל. "אם אנחנו מסתכלים על המחירים כיום לעומת אלה של לפני שנתיים-שלוש", אומרת לביא, "אנחנו מזהים פערים של 20%-30% לפחות. טיסות ללונדון, שפעם עלו לפחות 500-600 דולר, היום אנחנו מוצאים גם ב-300 דולר - אלה חברות הלואו קוסט, וזו התחרות".

גיל סתיו, סמנכ"ל השיווק בישראייר, סבור כי מחירי הנופשונים השנה דומים לאלה של השנה שעברה בבסיס הדולרי, אולם שער המטבע הנמוך משחק לטובת הנוסעים, גם בעלות השהות ביעד.

תמר גרזון, מנכ"לית אתר השוואת המחירים טרווליסט, מסבירה כי עיקר הטיסות שנותרו כעת הן צ'ארטרים ובעיקר ליעדים הקרובים יחסית. "טיסות טראנס-אטלנטיות ליעדים דוגמת ארה"ב או תאילנד רלוונטיים פחות לספונטניים שמחפשים אחר דיל כעת, ולרוב אלה הוזמנו מראש".

"גם מי שימתין ממש לרגע האחרון, כלומר בחג עצמו יוכל למצוא הזדמנויות", אומרת לביא. "מי שגמיש - כלומר רוצה לטוס, ולא אכפת לו לאן - ימצא דילים". לדקה ה-90 אף יש עמדה בנמל התעופה, שם שיאני הספונטניים יוכלו לרכוש חבילות נופש בו-במקום ולהמריא.

ומה בשורת המחיר?

מי שבכל זאת ירצה לנפוש ביעדי אגן הים התיכון למרות מזג-האוויר הלא ממש חמים, ימצא חבילות במחיר משתלם יחסית. למה הכוונה? ניר מזור, סמנכ"ל השיווק של קשרי תעופה, מספק דוגמה: "חופשה במלון יוקרתי ביוון, שבקיץ תעלה בקלות כ-1,000 דולר לאדם, תעלה בחופשת הפסח כמחצית מזה. מלונות רבים ביוון טרם נפתחו לתיירים, וההיצע קטן. עם זאת, המחירים של המלונות שכבר עובדים יחסית זולים, משום שתזמון חג הפסח השנה נפל עדיין על תקופת טרום העונה".

גם מזור מציין כי עדיין היצע החבילות של הרגע האחרון מספק לא מעט אפשרויות בעיקר ליעדים קרובים.

לשם המחשה, במונה טורס מצאנו למשל חופשה בת 3 לילות ברודוס, בכרתים או בפאפוס במחיר של 400-500 דולר לאדם, חבילה ללימסול או לבורגס באשת טורס ל-3 לילות תעלה כ-370 דולר, וחבילה לסיציליה, אודסה, באטומי או לסלוניקי ל-3 לילות תעלה כ-500 דולר.

גלית זכאי, מנהלת השיווק באשת טורס, מוסיפה כי גם יעדי אפריקה מוצעים בתפריט לפסח. כך למשל חופשת ספארי בקניה ל-8 לילות תעלה כ-2,100 דולר לאדם. ואם כבר אפריקה - זכאי מדגישה כי בשעה שזנזיבר בלטה בין מפת היעדים של פסח בשנה שעברה, השנה מסתמן שבאטומי ואודסה הן כוכבות הפסח של התייר הישראלי.

זאת ועוד, כפי שמסביר סתיו, מחירי החופשה לפסח תלויים בתזמון: במילים אחרות, מי שיוותר על ליל הסדר אצל הדודה בחיפה וייצא לחופשה בסוף השבוע שעל ליל הסדר, ישלם כנראה בחלק מהמקרים ביחס למחירי חול המועד ולעתים גם בפערים של עשרים אחוז לפחות.

בדקה ה-90, למשל, חבילה לבוקרשט בסוף השבוע שכולל את ליל הסדר תעלה 530 דולר לאדם, וחבילה דומה בשבוע שבחול המועד תעלה כ-100 דולר יותר לאדם. פער דומה נמצא גם בחבילות הנופש לוורשה. ברודוס, למשל, התמונה הפוכה: חבילת נופש בסוף השבוע של ליל הסדר תעלה כ-540 דולר, לעומת מחיר של 480 דולר ליוצאים בחול המועד.

כמה הרוויחו הצרכנים שתכננו את חופשתם מראש? "השנה ראינו לא מעט הזמנות כבר בטווח של חודשיים-שלושה מראש", אומר סתיו. "ברוב המקרים הם שילמו פחות. לדוגמה, עבור חופשה בבאקו המקדימים להזמין שילמו כ-600 דולר, לעומת מחיר של כ-800 דולר כיום".

עם זאת, הוא מדגיש כי עקומת המחיר ליעדים מסוימים תלך ותרד ככל שיקרב החג, כאשר נשארו מקומות לנופשונים שספקי התיירות שילמו עבורם מראש. כך לדוגמה חבילות נופש בוורנה או בבוקרשט: סוף שבוע שיכלול את ליל הסדר בוורנה יעלה כעת כ-380 דולר לאדם, מחיר המשקף הוזלה ממחיר החבילה שהוצעה מראש. גם לביא מחזקת עמדה זו ואומרת כי מדי שנה בישורת האחרונה המחירים עשויים לצנוח.

מה עוד במלאי? באופיר טורס מציעים טיסה ישירה ללונדון במחיר של כ-600 דולר וטיסה לאמסטרדם ב-400 דולר. בדינזהאוז מצאנו נופש ל-4 לילות במדריד על ליל הסדר ב-480 אירו או נופש בברצלונה בחול המועד במחיר שמתחיל ב-600 אירו. 

ומה בישראל?

גם בישראל אפשר עוד למצוא חופשה של הרגע האחרון. עם זאת, כדאי לזכור שפסח הוא החג שבו הביקוש לחופשה בארץ גבוה במיוחד, בין היתר לאור שיקולי כשרות לפסח - מה שמשפיע על שיעורי התפוסה והמחירים ובעיקר לנופש בחול המועד.

והמחירים בהתאם: כך למשל חופשה באילת לזוג ושני ילדים במלון מג'יק בסוף השבוע של ליל הסדר תעלה כ-7,400 שקל, חופשה בחול המועד ל-4 ימים במלון ספורט קלאב הכול כלול תעלה כ-8,400 שקל.

בלאונרדו פלאזה ים המלח חופשה דומה תעלה כ-8,000 שקל, ובמלון רימונים גלי כנרת חופשה משפחתית במתכונת של חצי פנסיון תעלה כ-10,000 שקל בחול המועד וכ-7,000 שקל בסוף השבוע הכולל את ליל הסדר.

לדברי לביא, מי שהמתין לרגע האחרון יוכל גם למצוא צימרים במחירים מעניינים שעדיין לא שוריינו. באשת טורס מציעים לבחון את ההיצע בבתי מלון קטנים שלא משתייכים לרשתות הגדולות.

בשורה התחתונה, חופשה ספונטנית במקרים רבים משמעותה פשרה, על היעד ועל המועד. אבל מצד שני זו חופשה לא מתוכננת שהיא בבחינת סוכריה נחמדת. המסר הוא שמי שגמיש, יוכל למצוא חופשה משתלמת ברגע האחרון, בהרכב משפחתי, זוגי או אפילו לבד.