גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חשד: חברה ליצוא ביטחוני שילמה שוחד לעובד ציבור באפריקה

עפ"י החשד, תשלומי השוחד יועדו לאפשר את ביצוען של עסקאות ביטחוניות באפריקה בהיקף של עשרות מיליוני דולרים ■ במסגרת החקירה נעצר גם בכיר בחברת מספנות ישראל, אך לא מדובר בחשוד המרכזי בפרשה

שוחד / צילום: שאטרסטוק
שוחד / צילום: שאטרסטוק

עוד פרשת שוחד לעובד ציבור באפריקה? הבוקר (א') עוכבו לחקירה באזהרה מספר חשודים מוכרים מהתעשייה הביטחונית בארץ בחשד לביצוע עבירות של מתן שוחד לעובד ציבור זר באפריקה. לפי החשד, תשלומי השוחד יועדו לאפשר ביצועם של עסקאות ביטחוניות בהיקף של עשרות מיליוני דולרים. מדובר בפרשה בינלאומית שעניינה מתן שוחד על-ידי חברה העוסקת ביצוא ביטחוני, שבמסגרתה הועברו, על-פי החשד, תשלומי שוחד לנציגי ממשל זרים תוך ביצוע עבירות נוספות.

בין החשודים: בכיר בחברת מספנות ישראל ואיש עסקים מתחום התעשיות הביטחוניות הפועל באפריקה, ששמו הוזכר בעבר במסגרת תחקיר עיתונאי בנוגע לעסקאות בתחום הביטחון עם אחת ממדינות אפריקה. עד לפרסום הידיעה לא היה ניתן לפרסם את שמם של החשודים.

בעלי השליטה המרכזיים של מספנות ישראל הם איש העסקים שלומי פוגל ומשפחת שמלצר (באמצעות חברת גולד בונד) ואיש העסקים סמי קצב. מניית גולד בונד הגיבה לדיווחים על החקירה בירידה של כ 8%, ושווי השוק שלה הצטמק לכ-560 מיליון שקל.

החקירה, המתנהלת ביחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433 ויחידת יהלום ברשות המסים, עברה הבוקר לשלב הגלוי שלה, לאחר מספר מספר חודשים במהלכם התבצעה פעילות סמויה. המשטרה, בשיתוף רשות המסים, עיכבו הבוקר שלושה חשודים בפרשה לחקירה באזהרה בחשד לביצוע עבירות שעניינן מתן שוחד לעובד ציבור זר, רישום כוזב במסמכי תאגיד, קבלת דבר במרמה, עבירות על חוק איסור הלבנת הון, עבירות על חוק הפיקוח ליצוא בטחוני ועבירות מס.

בחקירה שותפים גורמי אכיפה בינלאומיים, והיא מלווה על-ידי פרקליטות מיסוי וכלכלה. מהמשטרה נמסר כי "המשטרה תמשיך לחקור ולחשוף תהליכים פסולים, תוך ניגוד עניינים, וכן לחתור ולהגיע לכל מקום בו יש חשד לשחיתות ציבורית הפוגעת בסדרי השלטון ובאזרחים הנורמטיביים".

שטיינמץ לא לבד

חקירת פרשת השוחד החדשה באפריקה, מצטרפת לשורת חקירות שמנהלים גורמי האכיפה בליווי הפרקליטות נגד חברות ואנשי-עסקים, בחשד להעברת שוחד לפקידי ציבור בחו"ל.

בימים אלה נמצאת בעיצומה חקירת פרשת השוחד לכאורה של חברת שיכון ובינוי, שבמסגרתה נחקר חשד שלפיו בכירים בחברה מקבוצת אריסון שילמו שוחד לעובד זר בקניה, בתמורה לקידום פרויקטים במדינה. במסגרת החקירה נחקרו, בין היתר, נושאי משרה בקבוצת שיכון ובינוי, ובהם יהודה אלימלך, שהיה מנכ"ל החברות "שיכון ובינוי אס.בי.איי" ו"תשתיות-סולל בונה-ארצות חוץ" מקבוצת שיכון ובינוי; מחליפו, רוני פאלוך; מנהל סניף קניה בקבוצה, אלכסנדר ישיש; וכן רואה-החשבון המבקר של החברה, רובי לזרוב מפירמת BDO, החשוד כי ידע על תשלומי השוחד לעובדי הציבור, סייע בהסתרתם ואף "הדריך" לכאורה את איש הכספים בקניה כיצד להסוות את מנגנון השוחד. החשודים מכחישים את הטענות נגדם.

חקירה נוספת מתנהלת בימים אלה נגד בכירי קבוצת "שפיר הנדסה" החשודים במתן שוחד לנבחרי ציבור ברומניה. בנוסף, אחת הפרשיות המפורסמות ביותר הנחקרות בימים אלה בהקשר הזה היא פרשת החשדות נגד איש העסקים, בני שטיינמץ, בנוגע למתן שוחד לעובד ציבור בגיניאה תמורת רישיונות כריית ברזל.

בדצמבר 2016 נעצר המיליארדר שטיינמץ ונחקר בחשד כי היה מעורב במתן שוחד של עשרות מיליוני דולרים לנשיא גינאה שבאפריקה, אלפא קונדה, ולרעייתו. זאת, בתמורה לרישיונות כריית ברזל, שהניבו לאיש העסקים הישראלי רווחים של מאות מיליוני דולרים. חקירתו של שטיינמץ המכחיש את המיוחס לו, נמשכת.

הפרקליטותגם חוקרת העברות של כספי שוחד של חברת טבע בחו"ל. לפני כחודשיים טבע חתמה על הסדר מותנה, שבמסגרתו הופסקו ההליכים נגדה, והיא הודתה במעורבות במתן שוחד לעובדי ציבור ברוסיה, באוקראינה ובמקסיקו. טבע שילמה קנס של 75 מיליון שקל במסגרת ההסדר.

עליית מדרגה

עד 2009 לא הייתה לישראל הסמכות להעמיד לדין בגין ביצוע העבירה של מתן שוחד לעובד ציבור בחו"ל מחוץ לגבולותיה, אם חלקה לא בוצע בארץ. ב-2009 חתמה ישראל על האמנה של ארגון ה-OECD למניעת שיחוד של עובדי ציבור במדינות זרות. האמנה קובעת כי איש עסקים, יצואן או חברה המציעים שוחד או מנסים לשלם שוחד לעובד ציבור מחוץ למדינתם, גם אם באמצעות מתווכים, מסתכנים בהעמדה לדין פלילי בבית משפט בכל מדינה החתומה על האמנה.

בהמשך לכך נכנס לספר החוקים הישראלי סעיף 291א' לחוק העונשין, הקובע כי גם מתן שוחד לעובד ציבור זר גם מחוץ לישראל מהווה עבירה בישראל. אולם, עד נובמבר 2016 לא נעשה כל שימוש בסעיף הזה. בשלהי 2016 החליטו רשויות האכיפה לחקור, ובמידת הצורך גם להעמיד לדין ישראלים ששיחדו פקידי ציבור זרים.

הפרשה הראשונה שבה נאכפה החקיקה בגין מתן שוחד לרשויות השלטוניות בחו"ל, נוהלה נגד חברת "אנ.אי.פי. ניקוב פרויקטים בינלאומיים". החברה הורשעה, על-פי הודאתה, בכך שקידמה עסקים בהיקף של 33 מיליון שקל בממלכת לסותו שבדרום אפריקה, באמצעות תשלום שוחד של כ-500 אלף דולר. במסגרת הסדר הטיעון נגזר על החברה קנס וחילוט בסך 4.5 מיליון שקל.

בחודשים האחרונים נדמה כי רשויות האכיפה עלו מדרגה במאבק. זאת, על רקע בדיקה שעורך ארגון ה-FATF - הארגון הבינלאומי המוביל את המאבק בהלבנת הון - שבמסגרתה נבחנת עמידה של ישראל בכללים הבינלאומיים למאבק בהון השחור. בפברואר 2016 התקבלה ישראל כמשקיפה בארגון ה-FATF, והיא שמה לעצמה כיעד להצטרף כחברה מלאה בארגון.

עוד כתבות

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי