גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יורוקום: חברה במשבר מחפשת רוכש

בית המשפט המחוזי בתל אביב ידון היום בעתידה של קבוצת יורוקום ■ נכון לעכשיו אין אף משקיע באופק לאחר שאיש העסקים נתי סיידוף החליט לסגת מהעסקה ■ התוצאה: יורוקום בדרך לפירוק, ודוד גרנות, בדרך להפוך לאיש החזק בבזק לתקופה ארוכה

שאול אלוביץ' / צילום: איל יצהר
שאול אלוביץ' / צילום: איל יצהר

1. למה רק הנדלר משלמת את המחיר?

ההודעה של בזק אתמול כי סטלה הנדלר תפרוש מתפקידה כמנכ"לית החברה בתחילת יולי, לא ממש הפתיעה איש ובוודאי שלא את קוראי "גלובס" לאחר שכתבנו זאת כבר לפני חודש. בסופו של דבר, למרות שחזקת החפות עומדת להנדלר ולמרות שלא הוגש נגדה עדיין כתב אישום - אם כי עומדת המלצה על כתב אישום כזה ע"י רשות ני"ע - בית המשפט הציבורי (ולמרבה הצער יש כזה, במקביל ל"רגיל") עשה את שלו.

"לאור החקירות ובנסיבות שנוצרו", כתבה הנדלר, "החלטתי לפרוש מתפקידי" - ואפשר להניח שגם הדירקטוריון בראשותו של דוד גרנות הוביל אותה להחלטתה לאור העננה הציבורית מעל החקירה. גרנות, עושה הרושם, היו"ר הזמני, או אולי זמני שיהפוך לקבוע, או לפחות בינתיים הופך לקבוע - מעוניין לפתוח דף חלק ביחסים של בזק עם הרגולציה ועם המשקיעים, ולכן כל מי שמעורבים בחקירה משלמים את המחיר.

משלמים? בינתיים זו רק הנדלר וניתן לתמוה כיצד שאר הדירקטורים המעורבים עדיין בתפקידם, וחמור מכך - מנכ"ל yes, רון אילון, וסמנכ"ל הכספים, מיקי ניימן, שחמקו מאור הזרקורים בתיק 4000 אבל ההמלצה של רשות ני"ע נגדם היא החמורה ביותר: "בישול" (שם יפה למניפולציה ולמשחקים מלאכותיים במספרים) בדוחות yes כדי שאלוביץ יקבל 170 מיליון שקל בעסקת בזק-yes. אלו ההאשמות הכי כבדות עד עתה בתיק בזק, הרבה יותר כבדות מאלו המיוחסות להנדלר, ויהיה מעניין האם ה"דף החלק" לכאורה שרוצה גרנות לפתוח ימשיך לכלול את השניים ואת שאר הדירקטורים המעורבים בחקירה.

2. למה לא רוצים את בזק?

בכל מקרה, זהות שדרת הניהול של בזק היא לא הדבר הכי חשוב שעומד על הפרק, אם כי עתיד השליטה של בזק. בסופו של דבר, אחרי פרישת נתי סיידוף נוצר מצב די מוזר. גרעין שליטה של כ-26% מונח על המדף ואיש לא רוצה בו כי הוא בא עם מרכיבים אחרים. איש לא רוצה בו גם משום שהדירקטוריון בראשות גרנות החל לשנות את פניו, בצעדים שנראים כמו סנדול בעל השליטה העתידי. וחשוב מכול: נראה שאיש לא רוצה בו משום שכל השחקנים מבינים שהשקעה בשוק התקשורת לא אמורה להניב תשואה כזו נפלאה, אז חבל על הכסף, הזמן והאנרגיות.

זהו מצב קלאסי של שלטון מנהלים-דירקטוריון, בהבדל אחד: הוא זמני, או אמור להיות זמני, עד שגרעין השליטה בבזק יימכר לכל המרבה במחיר. הבעיה היא שזה לא זבנג וגמרנו, זה עלול להימשך זמן רב, כך ששלטון מנהלים-דיקטוריון בבזק ייארך הרבה יותר מכפי הרצוי, על יתרונותיו וחסרונותיו.

3. בדרך לפירוק של קבוצת יורוקום?

היום ייערך בבית המשפט המחוזי בת"א עוד דיון בתיק של יורוקום. זה היה אמור להיות דיון אופטימי עם סוג של 'הפי אנד' לפרשה המורכבת. הסדר החוב שגובש עם סיידוף היה אמור לקבל את אישור ביהמ"ש, והבנקים יכלו לשים את המקרה מאחוריהם אחרי מחיקה של כמה מאות מיליוני שקלים.

אלא שבשבוע שעבר, כאמור, הקלפים נטרפו וסיידוף הודיע שהוא נסוג מהעסקה על רקע המאבקים בדירקטוריון בזק שלא מאפשרים לו לשלוט בחברה כראוי. מאז חלף שבוע וחצי, ונכון לכתיבת שורות אלה אין משקיע רלוונטי כרגע שמוכן להיכנס בנעליו. במקום זאת, הדיון צפוי לעסוק מחר בסוגיית 50 מיליון השקלים שסיידוף הפקיד כדמי רצינות ושאותם הוא מבקש לקבל בחזרה, בעוד שהבנקים דורשים לחלט את הסכום לאור הנזק שנגרם להם מנסיגתו מהעסקה.

מילה אחת תרחף בוודאות מעל הדיון מחר והיא אותה אופציה שהעלינו פה רק לפני זמן קצר ("לפרק את יורוקום ולמכור אותה בחתיכות", "גלובס", 12.3.2017): "פירוק". בבנקים מעריכים שאופציית הפירוק הולכת והופכת ריאלית יותר ושהסיכוי שיגיע משקיע שיהיה מוכן לרכוש את יורוקום בשלמותה הולך ודועך. גם מכיוונו של אדוארדו אלשטיין, בעל השליטה בקבוצת אי.די.בי שכבר הגיש הצעה מחייבת לפני מספר שבועות ונסוג, לא נשמעה בת קול.

יחד עם זאת, צריך להדגיש: לא צפויה הודעה על פירוק. לבנקים נותרו עדיין 5 שבועות עד לדיון המכריע בנושא - בקשת הקונסורציום ביורוקום נדל"ן לקבל לידיו את הביטחונות הנמצאים בקבוצת יורוקום ובראשם מניות חלל. זהו גם למעשה החיסרון המרכזי בהליכה למסלול של פירוק - הבעיה המרכזית היא החברה-האחות יורוקום נדל"ן ונושיה. תזכורת: ליורוקום נדל"ן יש חוב של כ-250 מיליון שקל לקונסורציום בראשות מזרחי טפחות. לקונסורציום זה יש ביטחונות נאים בדמות החזקות בפרויקט "מידטאון" בת"א ומניות חלל הנמצאות תחת יורוקום תקשורת. בתרחיש של פירוק, הקונסורציום מקבל לידיו את הביטחונות ומותיר את נושי יורוקום תקשורת ללא נכס מרכזי. לעומת זאת, היתרון המרכזי בפירוק של יורוקום הוא משיכת מספר רב יותר של משקיעים פוטנציאליים שנרתעו מלגשת לעסקה בגלל שהיא כללה את כל התוספות (חברות בקבוצת יורוקום), לבד מבזק. ייתכן שיגיעו קרנות זרות שנרתעו מרכישת קבוצת החזקות במלואה, וייתכן שאלשטיין יחזור להתמודד רק על השליטה בבזק. הדבר נכון גם לחברת חלל שיכולה לרכז עניין אצל משקיעים נוספים.

חיסרון נוסף בפירוק הוא משך הזמן והאנרגיה במכירת כל חברה בנפרד. מה גם שהמפרקים וכל מי שסביב יגרפו, כרגיל, לא מעט כסף. בנוגע לזמן: אפשר לנהל תהליך יעיל מאוד של מכירת חברות במכרז תוך זמנים קצובים - זה לא אמור להתארך יתר על המידה. יש לזכור גם כי סיידוף התחייב לפרוע לבנקים חובות במשך 7 שנים, פירוק יורוקום ייגמר לבטח הרבה לפני כן.

4. המרוויח העיקרי: היו"ר הזמני גרנות

בכל מקרה, גם אם הכיוון הוא של פירוק, זה ייקח 5 שבועות עד להחלטה. ואחר כך הפירוק ייארך כמה חודשים ארוכים עד למציאת בעל שליטה חדש בבזק, אם בכלל. אין ספק, יש מרוויח אחד מכל הסיפור הזה: דוד גרנות, יו"ר דירקטוריון בזק, שנדמה שהולך והופך לאיש החזק בחברה בתקופת הביניים הדי ארוכה הזו.

5. הדוחות ישפכו אור על מצב הרגולציה

הדוחות השנתיים של בזק יפורסמו לקראת סוף השבוע הבא. אלו דוחות הרבה יותר מפורטים והם יאפשרו לנו מבט יותר עמוק לכל ההשלכות הרגולטוריות על החברה, ובראשן רפורמת השוק הסיטונאי - שיש לה רלוונטיות לתיק 4000. כפי שראינו במהלך הרבעונים האחרונים הרפורמה אכן פגעה בבזק, שחקה במעט את שיעורי הרווחיות שלה ובלמה את קצב הצמיחה שלה בתחום האינטרנט. מעבר להתייעלות שעוברת החברה כבר שנים (בין היתר, ירידה שקטה במספר העובדים בהיקף של מאות עובדים בשנה), הודעת הפרישה של הנדלר ציינה שבזק הצליחה לייצר הכנסות חדשות של מאות מיליוני שקלים בשנה מ"משירותים חדשניים שיצרו תחומי הכנסות נוספים". כזכור, החטיבה הנייחת של בזק הכוללת את האינטרנט - למעשה ביצת הזהב של החברה - מייצרת הכנסות של למעלה מ-4 מיליארד שקל, ואם מה שתואר בהודעת הפרידה נכון, מדובר בתוספת הכנסות שלא בפיקוח רגולטורי בהיקף משמעותי של מאות מיליוני שקלים בשנה.

אפשר להניח ולקוות שהדוחות ילמדו הרבה יותר על כך, ויותר חשוב ילמדו הרבה וישפכו אור על מצב הרגולציה והתחרות בשווקים של בזק - בעיקר על הרקע מה שהשתרש בציבור: שבזק קיבלה הטבות במיליארדים.

עוד כתבות

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבימ"ש השלום צו חיפוש במשרד של שני עורכי דין ● השניים טענו כי המסמכים נתפסו ע"י צו של בימ"ש השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את ערעורם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

יציבות בוול סטריט; רדיט יורדת ב-10%, רשת הרהיטים RH מזנקת ב-18%

בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "כנראה שעליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד ומנכ"ל בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה השנתית בארה"ב עמדה ברבעון האחרון על 3.4%, יותר מהצפוי ● האסטרטג של ג'יי.פי מורגן מזהיר: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר בחברת ה-AI אנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים