רשות המסים דוחה בחודש גביית ההיטל החדש על העסקת זרים

מדובר בהיטל בגובה של 20% משכרם של עובדים זרים, שרבים מהם מועסקים בחברות ניקיון, מסעדות ובמלונאות

הפגנת עובדים זרים / צילום: רוני שיצר
הפגנת עובדים זרים / צילום: רוני שיצר

שביעות רצון בארגונים העסקיים בעקבות החלטת רשות המסים לדחות, בשלב זה בחודש, את תשלום ההיטל החדש על העסקת עובדים זרים מאריתריאה ומדרום סודן. מדובר בהיטל בגובה של 20% משכרם של עובדים אלה, שרבים מהם מועסקים בחברות ניקיון, מסעדות ובמלונאות. רשות המסים נערכה לגביית ההיטל, שמדאיג את העוסקים בענפים אלה, החל מסוף החודש.

בענפים השונים במשק הזהירו במהלך החודשים האחרונים כי יישום התכנית לגביית ההיטל, לרבות גבייתו באופן רטרואקטיבי שש שנים לאחור על העסקת מבקשי מקלט מאריתריאה ומדרום סודן, יגרום לקריסתם של עסקים רבים. בארגונים העסקיים מזהירים כי גבייה רטרואקטיבית, כפי שמתכננת רשות המסים, תעמיד חברות רבות במשק במצב שיהיו חייבות למדינה מסים בגובה כולל של כ 1.5 מיליארד שקל.

אמש (א') הופיע יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) לפני ראשי התאחדות המלונות ודיווח להם כי תשלום ההיטל ידחה בחודש, וזאת כפי שסיכם עם מנהל רשות המסים, ערן יעקב. לדברי גפני, במהלך החודש הקרוב יעשה ניסיון לשינוי חקיקה באופן שיסיר את האיום שמטריד את העוסקים בענפי המלונאות, המסעדנות והניקיון- ובהתאם לצורך תקופת הדחיה בגביית ההיטל תוארך פעם נוספת: "הארכה שניתנה לנו תנוצל לשינוי חקיקה, ויש בנושא גם נכונות מצד רשות המסים. אין ערך לגביית ההיטל, שכן הוא לא יביא למצב שיותר ישראליים יעבדו בחברות ניקיון", אמר גפני.

לדברי נשיא התאחדות המלונות, אמיר חייק גביית ההיטל, כפי שתוכנן ברשות המסים, תחשוף אלפי בתי עסק קטנים לסכנה קיומית ולפיטוריהם של אלפי עובדים. בשיחה עם "גלובס" הוא בירך היום על ההחלטה לדחות את גבייתו, ולדון על שינויי החקיקה בנושא" "אנחנו מאמינים שגם שר האוצר, משה כחלון ומנהל רשות המסים, יעקב יסייעו לעוסקים בענפי המשק השונים וימנעו מהם נזק כלכלי חסר תקדים".

במהלך החודשים האחרונים עתרו ארגון חברות הניקיון ומספר בתי מלון לבית המשפט העליון בבקשה שיקיים דיון נוסף על ההחלטה שקיבל באוקטובר האחרון, ועל בסיסה רשות המסים נערכה לגביית ההיטל שגובהו 20% מגובה השכר של עובדי שהם מבקשי מקלט. לעתירה הצטרפה גם נשיאות הארגונים העסקיים.