גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אולמרט רצה שהאמריקאים יתקפו; בוש הציע פתרון דיפלומטי

מבצע "מחוץ לקופסה": ראש הממשלה עדכן את האמריקאים והציע להם לתפוס פיקוד; הטראומה בעיראק גרמה להם להסס ■ וגם: מי שולט היום בדיר א-זור שבסוריה, שם שכן הכור

אהוד אולמרט ג'ורג' בוש / צילום: רויטרס
אהוד אולמרט ג'ורג' בוש / צילום: רויטרס

ראש הממשלה אהוד אולמרט עדכן את הבית הלבן ואת הפנטגון מבעוד מועד אודות הגילויים בדיר א-זור ואף הציע לנשיא האמריקאי דאז, ג'ורג' בוש, שארה"ב תתקוף בעצמה את המטרה הרגישה.

 

לאחר שהושגו הוכחות לפעילות הגרעינית הסורית, הגיע שר ההגנה האמריקאי דאז רוברט גייטס לביקור בישראל. הוא התאכסן במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב, ושר הביטחון עמיר פרץ בא אליו ותדרך אותו לראשונה אודות הגילוי המרעיש בדיר א-זור.

"גייטס היה מופתע מהדברים אך גילה קור רוח", משחזר פרץ בשיחה עם "גלובס". "באותו השלב כבר עבדנו על אופציות, אבל לא חשפנו אותו אליהן".

 

[הותר לפרסום: כך השמידה ישראל את הכור הגרעיני בסוריה]

 

[אהוד נגד אהוד: המלחמה הגרעינית בין רה"מ לשר הביטחון]

 

ראש הממשלה אולמרט שיגר את ראש הסגל שלו, עו"ד יורם טורבוביץ', ואת ראש המוסד מאיר דגן לארה"ב, כדי לתדרך בפרטים את ראשי הממשל האמריקאי, בהם היועץ לביטחון לאומי סטיב הדלי, סגנו אליוט אברמס ומזכירת המדינה קונדוליסה רייס.

 

"כשאולמרט הציע לממשל שארה"ב תיקח על עצמה את תקיפת הכור, הוא היה משוכנע שיהיה בכך כדי להעביר מסר תקיף לאיראן, שהמשיכה באותו הזמן לקדם ביתר שאת את תוכנית הגרעין הצבאית שלה", טוען גורם מדיני. "האיראנים היו מתייחסים אז בצורה אחרת לחלוטין לאמריקאים בכל הקשור לשיח שהתקיים על תוכנית הגרעין. הם היו מבינים שעם האמריקאים לא מתעסקים בעניינים כאלה".

 

בבית הלבן התלבטו ארוכות מסביב להצעה. לבסוף בוש וצוותו הסתייגו מהרעיון, הרבה בשל הטראומה שחוו שנים לפני כן בעיראק, כשיצאו נגדה למלחמה אך לא מצאו הוכחה לקיומו של נשק כימי במדינה. הבדיקות שעשו האמריקאים אכן אישרו את המסקנה הישראלית שלפיה המיזם הסודי בדיר א-זור הוא כור גרעיני, אך היעדר ראיות חותכות לקיומה של תוכנית נשק גרעיני גרם להם להסס.

 

"האמריקאים אמרו לאולמרט 'היו לכולנו מספיק מלחמות בשנים האחרונות' ועודדו אותו לגשת לפתרון דיפלומטי מסביב למשבר. אנחנו חששנו שזה היה חושף את התוכנית הסודית של אסד, ושהוא היה מנסה להרוויח זמן וממשיך למקדם את בניית הכור. היינו עלולים למצוא את עצמנו במצב שאסד מפעיל את הכור ולנו כבר מאוחר מדי לתקוף", אומר גורם מדיני בכיר.

 

גורמים שהיו מעורבים בתהליך מספרים כי בשיחה שהתקיימה בנושא בין בוש לאולמרט, אמר הנשיא האמריקאי כי אין בנמצא עדויות על תוכנית סורית לחימוש של טילי קרקע-קרקע בראשי נפץ גרעיניים. אולמרט הגיב על כך ואמר: "המדינה היחידה בעולם שהטילה אי-פעם פצצות אטום היא ארה"ב, פעם אחת על הירושימה ובפעם השנייה על נגסאקי שביפן, במלחמת העולם השנייה, ובשני המקרים היא עשתה זאת באמצעות מטוסים. מטוס שממריא מסוריה, יכול להיות מעל שטח ישראל בתוך דקות בודדות".

 

באותו מעמד אולמרט הבהיר לבוש שאם הוא לא יתקוף את הכור הסורי - ישראל תעשה את העבודה בעצמה. "היה ברור שהאמריקאים לא יפריעו לנו", אומר מקורב לאולמרט.

 

 אהוד אולמרט ג'ורג' בוש / צילום: רויטרס

 

בליל התקיפה בסוריה, זמן קצר אחרי שהכור הושמד, מטוסי חיל האוויר כבר נחתו בבסיסיהם וההערכה הייתה כי הסורים לא נערכים לתגובה מיידית, אולמרט התקשר לנשיא בוש שבדיוק ביקר בסידני שבאוסטרליה. "אתה זוכר שהיה משהו בצפון שמאוד הטריד אותי?", שאל את הנשיא האמריקאי, והוסיף: "אז הוא היה - ואיננו עוד".

 

שנים אחרי התקיפה: אזור הכור נכבש על ידי דאעש

 

התקיפה המוצלחת בדיר א-זור שבצפון-מזרח סוריה עצרה תוכנית גרעין סורית שהייתה משנה את מאזן הכוחות במזרח התיכון ומאלצת את ישראל להיערכות ביטחונית חדשה מול השכנה בצפון, אך ממרחק של עשור היא מקבלת משמעות חשובה נוספת: בשנת 2012, במסגרת מלחמת האזרחים בסוריה, נכבשה העיירה דיר א-זור על ידי פעילי המדינה האסלאמית, דאע"ש, שנלחמו בצבא אסד, שהסתייע מצדו בכוחות רוסיים ובמליציות שיעיות של איראן.

 

דאע"ש / צלם: רויטרס

 

גורמים בצה"ל אומרים כי נפילת דיר א-זור לידי מחבלי דאע"ש במקרה שהכור הגרעיני היה כבר פעיל, הייתה מגבירה משמעותית את הסיכון של הימצאות יכולות גרעיניות צבאיות בידי הארגון. לחלופין, במצב כזה הנשיא הסורי אסד היה מחזיק ביכולת גרעינית צבאית באופן שמעורר דאגה רבה, שכן במהלך מלחמת האזרחים במדינה הוא לא היסס להפעיל נשק כימי נגד אזרחי מדינתו.

 

"היום, כשאנחנו מסתכלים על המזרח התיכון אנחנו מבינים היטב עד כמה האירוע הזה השפיע ושינה את מה שאנחנו מוצאים", אומר מפקד חיל האוויר האלוף עמיקם נורקין, שהיה ממובילי ההכנות שקדמו לתקיפה. "תארו לעצמכם שהיום היה כור גרעיני בסוריה, לאיזה מצב היינו מגיעים. ולכן, בראייה היסטורית ההחלטה של מדינת ישראל לפעול ולהשמיד אותו, היא אחת ההחלטות החשובות ביותר שבוצעו כאן ב-70 השנים האחרונות".

 

בחודש ספטמבר האחרון, עשור לאחר השמדת הכור הגרעיני, צבא סוריה - בסיוע הדוק של כוחות רוסיים וכוחות איראניים ובהם אנשי חיזבאללה - הצליח לשחרר את דיר א-זור ממחבלי דאעש.

 

ישראל נצמדה ל"דוקטרינת בגין"

"המסר מתקיפת הכור ב-2007 הוא שמדינת ישראל לא תשלים עם בנייה של יכולת שתהווה איום קיומי עליה. זה היה המסר ב-1981, זה היה המסר ב-2007, וזה המסר העתידי לאויבים שלנו", אומר הרמטכ"ל גדי איזנקוט, שבתקופת המבצע בסוריה שימש בתפקיד אלוף פיקוד צפון.

 

התקיפה של הכור הגרעיני בסוריה מייצגת את ההיצמדות של ישראל למדיניות שלפיה היא לא תרשה, ותמנע בכל דרך, הימצאות של יכולת גרעינית צבאית בידי מדינת אויב. מדיניות זו נקראת "דוקטרינת בגין", על שמו של ראש הממשלה המנוח, מנחם בגין, שהחליט ביוני 1981 על השמדת הכור הגרעיני שבנתה עיראק בסמוך לבירה בגדד.

מנחם בגין/ צלם: יעקב סער לעמ

 

זאת הפעם הראשונה שמדינה כלשהי בעולם תקפה והפציצה כור גרעיני. הפעם השנייה שמדינה תקפה כור גרעיני הייתה ב-2007 בדיר א-זור שבסוריה. בשני המקרים מדובר בתקיפות שעשתה מדינת ישראל.

 

התקיפה בעיראק נעשתה באמצעות 8 מטוסי קרב מסוג F-16 מטייסת 101 המכונה "אבירי הצפון". מי שהוביל את הגיחה היה מפקד הטייסת, סא"ל (במיל') זאב רז. מספר 2 של רז היה קצין בדרגת סרן בשם עמוס ידלין, שבשנת 2007, כשהיה בדרגת אלוף ובתפקיד ראש אגף המודיעין של צה"ל, היה ממובילי המבצע המודיעיני שאפשר את חשיפת הכור הסורי בדיר א-זור ואת תקיפתו מאוחר יותר.

עוד כתבות

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

טסלה 3 / צילום: יח''צ

טסלה מורידה את מחירי הדגמים בישראל. כמה הם יעלו?

כחלק ממהלך גלובלי של החברה, שהחל בסוף השבוע בארצות הברית, טסלה מוזילה את המחירים של דגמי טסלה 3 וטסלה S ● במקביל, סימנים ראשונים לכך שהקיצוץ הגלובלי בכוח האדם עליו הכריזה טסלה החודש, מגיע גם לישראל

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

איש חיזבאללה מצלם את מטולה / צילום: ap, Bilal Hussein

לפחות 3 מטרות חשודות יורטו בשמי הצפון

בכיר במערך ההגנה האווירית של חיזבאללה חוסל בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● צה"ל תקף מבנה צבאי של ארגון הטרור במרחב יארון שבדרום לבנון ● ארבע רקטות שוגרו לאזור שדרות, מחסן עלה באש בעקבות נפילת רסיסי מיירט ● כל העדכונים

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

מותג משקאות האנרגיה BLUE / צילום: Shutterstock

יצרנית משקאות האנרגיה "בלו" ופרשת זיוף נתוני המיחזור

המשרד להגנת הסביבה שוקל אי הכרה בדיווח על יעדי האיסוף והמיחזור של חברת בלו לשנים 2019-2020, וקביעת תשלום כפל פיקדון בהיקף של כ-100 מיליון שקל ● זאת, לאחר שהחברה לא סיפקה אסמכתאות מספקות לאימות דיווחיה על עמידה ביעדי האיסוף והמיחזור לשנים 2019-2020 ובהמשך לחקירה המתנהלת ברשות המסים ובמשטרה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

מייסדי קוואק: אלון לב, רן רומנו, ליאור פנסו ויובל פרנבך / צילום: QWAK

ארבעת היזמים יוצאי ענקיות הייטק שזיהו את החולשות של הארגונים הגדולים במשק

קוואק הוקמה במטרה לספק פתרון מקצה לקצה לחברות בהטמעה, בתפעול ובניהול יישומי בינה מלאכותית, ועוזרת לחברות ליישם מודלים של למידת מכונה ● בקוואק לא מסונוורים מטרנד ה-AI:" גם אם אנחנו על הגל, חייבים להיות קשובים לשוק"

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר