גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המירוץ שמראה את התמקצעות תחום האופניים בארץ

מירוץ הגראן פונדו ים המלח-ערד הוא חלק מההתמקצעות הכללית של תחום האופניים בארץ ■ כך אומר בני ברגר, מאמן רכיבה שלא מחמיץ אף "פונדו", וגם פיתח שיטת התמודדות עם הפרעות קשב וריכוז באמצעות אופניים

כששואלים את בני ברגר על מירוץ האופניים גראן פונדו ים המלח-ערד, יש לו רק דברים טובים לומר: "אין בארץ הרבה אירועים עממיים לרוכבי כביש לא-תחרותיים, שמעניקים מסגרת שכוללת הכול, לכן זה אירוע חשוב".

ברגר, 45, הוא מאמן רכיבה שהקים לפני עשור את קבוצת "רוכבי ראשון" בראשון לציון, ומלבד פעם אחת השתתף בכל אירועי הגראן פונדו (Gran Fondo). המשותף לאירועים הללו, המתקיימים בארצות וביבשות שונות, הוא אירוע רכיבת כביש חד-יומי, שאליו מגיעים רוכבי אופניים רבים לרכוב יחד בכבישים ללא תנועת מכוניות, במסלולים בעלי נופים מרהיבים בטופוגרפיה משתנה.

"הרכיבה היא במרחבים יפים כך שהרוכבים נהנים ממסלול נעים, מתחנות שתייה ואוכל, צוותים טכניים מרכבי ליווי, וגם ההפנינג מסביב מדהים. המוזיקה, הצבעוניות, השמחה", מתאר ברגר. התיאור הזה משקף במידה רבה את האופי של הגראן פונדו במקומות רבים בעולם, מאיטליה ומדנמרק ועד אינדונזיה, ארגנטינה ואוסטרליה.

הגראן פונדו מתאזרח בארץ

ראשיתה של המסורת ב-1970, באיטליה, שם נקבע התקנון הבסיסי על-ידי איגוד האופניים האיטלקי: מרחק של לפחות 120 קילומטר, הזמן של כל רוכב נמדד עצמאית באמצעות צ'יפ אלקטרוני, ובדומה למרתון - כל רוכב מתמודד נגד השעון ולא מול המשתתפים האחרים. כך אפשר למצוא במירוץ רוכבים מסוגים וברמות שונות. בחלק הקדמי הרוכבים המקצועניים הרוכבים בקצב מהיר, כשמאחור רוכבים בקצב של רכיבה עממית.

בחלק מאירועי הגראן פונדו בעולם מסלול הרכיבה תחרותי כולו, ובחלקם רק בחלקו. כך היה גם במירוץ הראשון בישראל, גראן פונדו כלל-בריאות באפריל 2012. המירוץ תוכנן כך שכל רמות הרכיבה מתחילים יחד ללא מדידות זמנים, והתחרות מתחילה מהחלק השני של המסלול ועד הסיום. ב-2013 התקיים בארץ לראשונה הגראן פונדו ג'ירו ד'איטליה ירושלים, והיה למירוץ האופניים הגדול ביותר שהתקיים אי פעם בישראל.

זה לא מקרה שהגראן פונדו התאזרח גם כאן, אומר ברגר. קהילת רוכבי הכביש הולכת וגדלה, ולדבריו רואים זאת גם במגוון דגמי האופניים שמגיעים לארץ ובעלייה במכירות של דגמי הקצה המקצועיים ביותר. "התחום כולו התמקצע", הוא אומר. "רמת המאמנים עלתה, קבוצות יוצאות עם רכבי ליווי מדוגמים, ציוד חלופי וכדומה. ויש גם יותר קבוצות ממותגות של רוכבים שמעדיפים לשלם למאמן ולהצטרף למסגרת מקצועית שנותנת מעטפת".

עם זאת, המירוצים המקומיים מתמודדים גם עם קשיים. סגירת כבישים היא חלק מהעניין, ויש בעיה עם העלויות גבוהות של האבטחה המשטרתית, ולאיגוד האופניים קשה להתמודד עם זה. בנוסף, אומר ברגר, "אין בארץ עדיין תרבות רכיבה, והאוכלוסייה לא מקבלת סגירת כבישים בעין יפה וכועסת כשזה קורה. מכאן גם נובעים האלימות וחוסר הכבוד כלפי רוכבי כביש".

ומה צריך לעשות כדי לקדם את הספורט הזה?

"צריך להכניס את הספורט מגיל צעיר ולהנגיש אותו לילדים דרך בתי-ספר ומתנ"סים, ולהעלות את המודעות לרוכבי אופניים גם בהיבט הבטיחותי. פחות תאונות בכביש - משמען יותר רוכבים. צריך יותר אירועים בערים, ובכלל להביא את הבשורה לקהל היעד - לכל בית".

שיטת הדבוקות עובדת

ברגר הוא רוכב כביש זה כעשור. הוא התחיל לרכוב בשביל הכושר, והתאהב. אחרי שנה בשטח עבר לכביש, סיים קורס מאמנים והקים קבוצת רכיבה. "זה התחיל כקבוצה לחברים, אבל די מהר הפך לקבוצה מקצועית מסודרת", הוא מספר, ומוסיף שצבר הרבה ניסיון וידע בפרק זמן קצר יחסית וכך הגיע גם לתחרויות בארץ ובעולם. ב-2014 השתתף בטרנסאלפ, אחת מתחרויות הזוגות (לחובבים) מהקשות בעולם - 900 קילומטרים ב-7 ימים בין 4 מדינות, עם 19 מעברי אלפים וטיפוס מצטבר של 20,000 מטרים. ב-2017 הוא חזר על התענוג.

באליפות ישראל הוא סיים במקום השני, ובתחרות נגד השעון סיים רביעי. הוא מחזיק גם בתואר אלוף ישראל במקצה זוגות במרתון באופני שטח, כך שבסופו של דבר בחר לשלב רכיבת כביש ושטח. כל אלה, הוא אומר, סייעו לו להבין איך להכין את הקבוצה פיזית ומנטלית וכיצד לבנות את תוכנית האימונים.

"ההכנות מתחילות שלושה חודשים מראש. אנחנו מתאמנים בעיקר בהרי ירושלים, שמדמים את העליות. התוואי מאתגר, המרחק (155 קילומטרים), ומשטר הרוחות משפיע, לכן המקצה ייקח לנו כשש שעות".

והחבר'ה חוזרים מפורקים?

"לא, וזה היופי כי ההכנה מוכיחה את עצמה.הנוסחה היא לעבוד נכון, לא לקחת את הגוף לקצה, ולהקפיד על אוכל ושתייה - כי זה הדלק".

ברוכבי ראשון חברים 35 רוכבים, חלקם מהיום הראשון, וכ-20 מהם ישתתפו בגראן פונדו וירכבו בדבוקה, פלטון (מצרפתית, Peloton, צרור או מחלקה צבאית). על-פי חוקי המירוצים, לכל הרוכבים בדבוקה ניתן זמן זהה כשהם חוצים את קו הסיום של המירוץ, כדי למנוע מצב שבו בשלב האחרון של המירוץ יתחרו הרוכבים זה בזה תוך לקיחת סיכון מיותר.

למבנה הזה יש יתרונות רבים. כפי שציפורים עפות במבנה, גם רוכבי האופניים יכולים לחסוך אנרגיה ומאמץ בכך שהם רוכבים קרוב ו"חותכים" את האוויר אחד לשני (מקטינים את החיכוך עם האוויר). "חלוקת הכוחות מתחלקת בין כולם", מסביר ברגר, "אף אחד לא רוכב לבדו ומתמודד לבד מול הרוח. בדבוקה עושים חלוקת כוחות בין החזקים שמתחלפים ביניהם ויש גם 'קטרים' שהם החזקים שמושכים את הפלטון קדימה".

גראן פונדו ארצות הברית / צילום: שאטרסטוק

אופניים ככלי טיפולי

אחד מסודות ההצלחה של ברגר הוא העובדה שהוא גם מאמן מנטלי (Coacher) למבוגרים ולילדים, עם התמחות בהפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים ונוער. התהליך אורך בדרך כלל כ-10-12 מפגשים, שבהם הוא מעביר מסרים גם דרך העצמה, הדגשת החוזקות, ניהול זמן וערכים מובילים.

"אני משתמש באופניים ככלי אימוני לדימוי מצבים בחיים וזה אמצעי שעוזר לי להמחיש מצבים", אומר ברגר. "למשל, כשאני עובד עם ילד על אימפולסיביות, אני מבקש ממנו לרכוב מהר, וללחוץ חזק על הברקס. התוצאה היא שהגלגל האחורי ננעל והנגזרת היא שנוצר חריץ בקרקע. כשאני מבקש ממנו להסתכל על החריץ, אני מסביר שזה הסימן שאנחנו משאירים בלבם של אנשים שאנחנו פוגעים בהם. כי אימפולסיביות היא להשתמש בכל הכוח והמהירות - במילה או במכה, בכוונה או שלא - בלי לחשוב שזה פוגע בצד השני. "מי שסובל מהפרעת קשב וריכוז צריך ממש לראות דברים, לא לשמוע בתיאוריה, לכן זה עובד. קל להם להבין את הסיבה והתוצאה באמצעות הדימוי הפשוט של אופניים.

קל להתחבר לילדים דרך אופניים, ודרגת שיתוף הפעולה גבוהה מאוד. המפגש משלב כמה טכניקות: עבודה על האופניים ואחר כך מול מחשב עם מצגות, משחקי קלפים וערכים. אני מגיע לאימון עם בגדי רכיבה, ולכן הם רואים בי רוכב אופניים, ולא דמות מאיימת של מורה או פסיכולוג וכך קל יותר לשבור את הקרח".

גראן פונדו איטליה / צילום: שאטרסטוק

גראן פונדו ערד-ים המלח יתקיים ב-24-23 במארס, ויכלול לצד המירוץ העממי גם את "טור ערד", תחרות מקצוענית מערד למצדה. למקצים התחרותיים ניתן להירשם עד 13.3. ללא תחרותיים - עד ליום האירוע. פרטים והרשמה: www.granfondo-deadsea.co.il בפייסבוק: www.facebook.com/GranFondoDeadSea

עוד כתבות

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

מספר מניות אירופיות יכולות להציג תשואות עודפות למשקיעים / צילום: Shutterstock

פתיחת מסחר אדומה באירופה; השקל מתייצב מול הדולר

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט מתמתן: מחיר חבית ברנט עומד על 88 דולר ● מחיר הזהב בשיא של כל הזמנים

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?