גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הזדמנות הקנייה של חובבי רכבי האספנות הגיעה

אחרי רצף של עליות מחירים, עד כדי בועה, נראה ששוק רכבי האספנות מתחיל לחזור לגבולות ההיגיון ■ תמונת מצב

פורד THUNDERBIRD
פורד THUNDERBIRD

כל כלכלן ומשקיע ידעו לספר לכם, שהשווקים בעולם מתנהגים בצורה מחזורית. אחרי כל תקופה של עליות וגריפת רווחים, מגיעות בדרך כלל נפילות ותקופה ממושכת של שפל ושחיקת ערך. כלכלת ארצות הברית, למשל, נמצאת כרגע באחד המחזורים החיוביים הארוכים בתולדותיה. לאחרונה הורגשו כמה זעזועים, אבל האווירה הכללית בעידוד ממשל טראמפ נשמרת חיובית.

גם שוק רכבי האספנות האמריקאי נהנה ממחזור ממושך מאוד של ביקוש ועליות מחירים, עד כדי בועה, אם שואלים מומחים. תוכניות ריאליטי פופולריות על שיפוץ רכבים ליבו בשנים האחרונות את האווירה וגרמו לרבים לחשוב, שמדובר באפיק השקעה מדהים. כתוצאה מכך, עברו מכוניות שרירים אמריקאיות מיד ליד במחירים אסטרונומיים.

לא ברור אם שוק רכבי האספנות הוא אינדיקציה לכלל הכיוון שאליו צועד השוק, אבל נראה שהאוויר מתחיל לצאת מהבועה הזו. במכירה הפומבית הגדולה של בארט-ג'קסון בסקוטסדייל, אריזונה, שפתחה את השנה בינואר, הרוכשים לא מיהרו להכניס את היד לכיס, והמחירים של מכוניות רבות היו הגיוניים ונגישים הרבה יותר מאשר בשנים עברו. רק כלי רכב נדירים יחודיים באמת השיגו מחירי פרימיום, וזו תמיד בשורה טובה למי שרוצה להיכנס לשוק.

ספורט אמריקני קלאסי: המחירים חוזרים לשפיות

אחרי תקופה ארוכה שבה נסקו מחירי מכוניות ה"אמריקנה" האייקוניות לשמיים, נראה שהשוק מתחיל לחזור ולספק תמורה הגיונית לכסף. דוגמה אחת היא פורד THUNDERBIRD. לפני שנה-שנתיים, אקזמפלרים מוקדמים במצב טוב השיגו 60 עד 80 אלף דולר במכירות פומביות.

השנה, בסקוטסדייל הוצעה גרסה פתוחה מודל 1955 עם מרכב מקורי, מנוע V8 מקורי מפס הייצור, תיבה אוטומטית מקורית, לוח מחוונים מקורי ואפילו מושב קדמי חשמלי מבית החרושת. כל הטוב הזה עם 39 אלף מייל מקוריים בלבד על השעון, ולאחר שיפוץ מקיף למצב נסיעה מלא השיג במכירה השנה כ-33 אלף דולר בלבד. ת'אנדרבירד אחרת ממודל 1955, מגרסת ה-SS, לאחר שיפוץ מקיף מאוד, השיגה כ-40 אלף דולר. בערך המחיר של מאזדה 6 חדשה בישראל.

התקררות דומה מורגשת גם בזירת השברולט קמארו, שנהנתה עד לאחרונה מביקוש-על. כך, למשל, אקזמפלר במצב מקורי ושמור מגרסת ה-Z28 הקרבית, מודל 1977, שבילה את חייו באריזונה ומוצע ללא שום חלודה, החליף ידיים תמורת כ-14,300 דולר בלבד. דגמי קמארו משופצים ומושקעים משלהי שנות ה-60 החליפו ידיים סביב ה-40 אלף דולר, כאשר רק לפני שנה-שנתיים היה קשה למצוא כאלה בפחות מ-70 אלף. אפילו קורבט פתוחה מתחילת שנות ה-60, לשעבר "הגביע הקדוש" של האספנים, נמכרה סביב ה-50 אלף דולר.

מותגי הפאר: המחירים צונחים

מי שמתלונן על שחיקת הערך המואצת בשוק מכוניות היוקרה הישראלי, צריך לברך על כך שהוא לא חי בארצות הברית. ירידת המחירים של מכוניות יוקרה בעשר השנים הראשונות לחייהן היא אדירה, ואפילו מותגי סופר-פרימיום ודגמים בייצור מוגבל מתקשים לקבל סטטוס של "פריטים לאספנים".

קחו, למשל, יצירה קלאסית ועל-זמנית כמו בנטלי קונטיננטל GT. במכירה השנה הוצעה מכונית כזו מודל 2006, שמורה בקנאות, ללא תאונות, עם מנוע 12 צילינדרים טווין-טורבו ותיבה אוטומטית. המכונית הוזמנה במקור עם חבילת "מולינר" סופר-יוקרתית, שכוללת צביעה מיוחדת, חישוקי 22 אינץ' מיוצרים לפי הזמנה, מערכת קול מטורפת ועוד. כחדשות נמכרו מכוניות כאלה תמורת כ-300 אלף דולר אחרי התוספות. במכירה החליפה הבנטלי ידיים תמורת כ-60 אלף, מחיר של אודי Q3 בישראל.

יקר מדי? אז למה לא להשקיע במזראטי קוואטרופורטה V8 מודל 2005, עם תוספות אישיות בשפע, כולל דיפון עמדת פיקוד מסיבי פחמן, מפלט בהזמנה מיוחדת ופסי ספורט. בבארט-ג'קסון היא נמכרה בפחות מ-21 אלף דולר. סוזוקי משומשת בשבילכם. קוואטרופורטה דומה וחדישה יותר, מודל 2011, עם מנוע 4.7 ליטר, כ-60 אלף מייל על השעון והרבה מאוד תוספות, נמכרה ב-33 אלף דולר, כולל סטיקר המחיר המקורי על השמשה, שעומד על 136 אלף דולר במקור.

בנטלי קונטיננטל GT

פרארי: גם במודנה נפלה שלהבת?

אם תשאלו אספנים, הם יגידו לכם שפרארי היא תמיד ההשקעה הטובה ביותר בעולם הרכב המשומש. כמויות הייצור היו ונותרו מוגבלות, המותג מהלך קסמים על לקוחות בכל העולם, ובשנים האחרונות, מאז הנפקת פרארי, פקד את השוק "טירוף אדום" עם נסיקת מחירים חדה בכל הדגמים.

אבל אפילו האדום הלוהט מתחיל להתקרר כיום, לפחות יחסית. במכירה הפומבית החליפה ידיים 358TS טארגה קלאסית מודל 1990, עם מנוע 3.4 ליטר ותיבה ידנית. הצבע הוא "רוסו קורסה" המבוקש, מקורי מבית החרושת, ולדברי בעליה, המכונית נשמרה במוסך מוגן כשהיא מכוסה בכיסוי המקורי של פרארי. למכונית יש היסטוריה נקייה מתאונות, ספר טיפולים מלא ו-35 אלף מייל מקוריים בלבד. כל זה לא עזר הרבה, והיא נמכרה ב-55 אלף דולר בלבד.

פרארי F355 ספיידר אדומה, אוטומטית, מודל 1999 במצב כמעט חדש עם 18,400 קילומטרים על השעון, נמכרה ב-77 אלף דולר, ואילו קלאסיקה כמו 308GTS טארגה מודל 1984, שנחשבת בעיני רבים לאחת המכוניות היפות ביותר בעולם בשנות ה-80, נמכרה בכ-62 אלף דולר. מחיר צנוע בהחלט עבור כרטיס כניסה ל"ליגה של הגדולים".

פרארי

קאסטום והוט-רוד: כבר לא מכרה זהב?

מכוניות "קאסטום" מודרניות יחסית, שעברו טיפולים ושיפורים ייחודיים ויקרים מאוד בסדנאות נודעות, היו עד לאחרונה פריט מבוקש על-ידי פנסיונרים ובעלי ממון אמריקאים. כעת, השוק שלהן צונח. דוגמה אחת היא דודג' מאגנום RT מודל 2005, שעברה טיפול "הוט-רוד" מקיף בסדנת "בץ". הדגם הנדיר קיבל צביעה חד-פעמית, חרטום חדש, חישוקי 24 אינץ' בסגנון עדות הראפרים עם התאמות נלוות של המתלים, מנוע משודרג ותא נוסעים מרשים כולל מערכת קול אימתנית וריפוד עור דו-גווני בעבודת יד.

ברקורד של הרכב יש גם זכייה בתצוגה בקליפורניה, וכל זה עם כ-2,500 מייל מקוריים בלבד על השעון. במכירה הפומבית של בארט-ג'קסון הוא מצא בעלים חדש ששילם עבורו, נא לשבת, 7,700 דולר. בערך כמו קורולה חבוטה בת עשר אצלנו.

עוד דוגמה? פונטיאק קטלינה קופה, מודל 1968. המכונית עברה טיפול קאסטום שכולל צביעה ייחודית ומושקעת, דלתות "למבורגיני" מתרוממות אל-על, ריפוד עור מושקע ומנוע ששודרג ל-390 כ"ס. אבל היא כנראה לא הייתה לטעמו של כל אחד, ובמכירה היא קטפה 9,900 דולר בלבד.

דודג' מאגנום RT מודל 2005

אבות-טיפוס ייחודיים: עדיין מחירי פרימיום

סקוטסדייל, אריזונה, היא אולי המקום האחרון בעולם שבו הייתם מצפים למצוא פיז'ו 205 במכירה פומבית. במיוחד לאור העובדה, שלמותג אין בארצות הברית נוכחות זה עידן ועידנים. אבל מתברר שכאשר הדגם הוא נדיר מספיק וההיסטוריה שלו ייחודית מספיק, הלקוחות עומדים בתור. במקרה דנן, מדובר בדגם ה-T16 טורבו שיוצר באמצע שנות ה-80 ב-200 יחידות בלבד עבור הומולוגציה של דגם מירוצי הראלי המקצועי של פיז'ו מקבוצה B.

הרכב הזה חולק עם מכונית המירוץ זוכת הפרסים את ההנדסה הייחודית שלו, כולל מנוע מרכזי, מתלי מירוצים והנעה כפולה מתוצרת פרגוסון בעלת שלושה דיפרנציאלים. מנוע הטורבו של גרסת ההומולוגציה מסתפק ב-197 כו"ס, כמחצית מההספק של דגם המירוצים המקצועי דאז, אבל עדיין היה בכך די כדי להעניק למכונית הקטנה ביצועים מרשימים מאוד בזמנה.

המבנה ההנדסי הייחודי עורר את סקרנותה של ג'נרל מוטורס, שב-1985 בחנה את האפשרות להיכנס בעצמה לעולם הראלי. לפיכך, הזמין הקונצרן שתיים מבין ה-200 שיוצרו, ואלה נחתו במחלקת ההנדסה של החברה בארצות הברית לצורך "לימוד".

אחת המכוניות נותרה במצב המקורי והיא השיגה במכירה הפומבית - לא פחות מ-186 אלף דולר, אולי מכונית האספנות היקרה ביותר בהיסטוריה המודרנית של היצרן הצרפתי. אחותה, שעברה שינויים והתאמות בג'נרל מוטורס - כולל התקנת מתלים אקטיביים - מוגדרת בתור אב-טיפוס חד-פעמי, והיא השיגה במכירה כ-146 אלף דולר.

פיז'ו 205

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים