גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התעופה האזרחית בישראל אחראית לכ-27 מיליארד ד' מהתמ"ג

לפי הערכות ארגון התעופה העולמי, הרווח הנקי של תעשיית התעופה יגדל ל-38.5 מיליארד דולר ב-2018, לעומת 34.5 מיליארד דולר ב-2017 ■ הכלכלן הראשי של IATA: ההישג הגדול ביותר של הענף הוא בחיבור בין 20 אלף ערים ברחבי העולם המחוברות בטיסות ישירות

שדה תעופה / צילום: שאטרסטוק
שדה תעופה / צילום: שאטרסטוק

יותר מ-4 מיליארד בני אדם ו-53 מיליארד טון של מטען צפויים לטוס במהלך השנה בתעופה האזרחית ברחבי העולם אשר היקפיה גדלים משנה לשנה. זאת הודות לכך שאנשים ברחבי העולם טסים יותר, והודות לגידול בקניות האונליין שמהווים מנוע צמיחה בתחום הקרגו לחברות התעופה.

בראיון שהעניק לפני כשנה "גלובס" פול לו, סמנכ"ל המסחר וקשרי הלקוחות בחברה קתאי פסיפיק, הוא אף ציין כי התרחבות הקניות המקוונות מאזור הונג-קונג הובילה את החברה להצטיידות במטוסי קרגו כמנוע צמיחה.

בכנס IATA (ארגון התעופה העולמי) האחרון שנערך בחודש ינואר בז'נבה הגדיר בריאן פירס, הכלכלן הראשי של IATA, את ההישג הגדול ביותר של הענף ב"חיבור בין 20 אלף ערים ברחבי העולם המחוברות בטיסות ישירות. זהו גידול של מאות אחוזים בשנה (עם הוספת עוד ועוד קווי תעופה) - כשהמדינה המתפתחת ביותר בתחום היא סין".

עוד אמר פירס כי "לאור הגידול בקווים היינו מצפים לראות עלייה במחירי הטיסה, אבל זה לא קרה הודות לטכנולוגיה ולמודלים של התייעלות שמציגות חברות התעופה, לצד מחיר הדלק שהיטיב עם התעשייה".

לפי הערכות IATA, הרווח הנקי של תעשיית התעופה יגדל ל-38.5 מיליארד דולר בשנת 2018, לעומת 34.5 מיליארד דולר בשנת 2017, זאת לאור הגידול העולמי כאמור במספר הנוסעים והגידול בקניות המקוונות.

עוד מעריכים ב-IATA כי מפת היעדים בכל העולם תוסיף לגדול גם השנה, והמחיר ימשיך להישאר בערך ממוצע של 355 דולר למקטע טיסה. "היקף ההוצאות של תיירים ב-2018 יגיע ל-776 מיליארד דולר בכל העולם", אמר פירס. "יש ממשלות שעדיין לא מפנימות את פוטנציאל הרווח העצום שלהם מהתעשייה הזו, כשהן ממשיכות להקשות על נוסעים עם רגולציה מיושנת שדורשת אשרות כניסה או עם חסמים בדמות מיסוי גבוה שלעתים מכפיל את מחיר כרטיס הטיסה". 

התרומה של התובלה האווירית

ואכן, תעשיית התעופה היא גם אחד המעסיקים הגדולים בעולם, כשהיא מייצרת כ-63 מיליון מקומות עבודה ברחבי העולם מתוכם כ-265 אלף מקומות עבודה בישראל (באופן ישיר ועקיף בתעשייה). נתונים אלה ועוד הם חלק ממצאי דוח שמציג IATA הכולל ניתוח של שוק התעופה בישראל. הנתונים הופקו ביחד עם מכון המחקר Oxford Economics, ממנו עולים ממצאים המצביעים על השפעת הענף על הכלכלה המקומית.

בין היתר קובע הדוח כי התובלה האווירית והתעשייה הנלווית לה בישראל אחראית ליותר מ-27 מיליארד דולר מהתמ"ג, וכי 6% מהתמ"ג נתמך על-ידי ענף התעופה האזרחי והתיירות הנכנסת באמצעותו לישראל. הדוח לא מתעלם מהתחרות ומהשמים הפתוחים שמתאגרים את שוק התעופה המקומי בכדי להישאר תחרותי. האתגרים אליהם מתייחס הדוח כוללים את שיעורי המס על כרטיסים וחיובים נוספים שמייקרים את עלות כרטיסי הטיסה.

את התרומה של ענף התעופה האווירית לכלכלה המקומית מחלקים בדוח לכמה נדבכים: ראשית, עשרות אלפי מקומות העבודה שמייצר הענף במישרין ובעקיפין. לפי הדוח, מספר מקומות עבודה בקרב חברות התעופה, בחברות המפעילות נמלי תעופה, בחברות הפועלות בשטח נמלי התעופה (חנויות, מסעדות וכדומה), ביצרניות מטוסים ובספקי שירותים בתחום הניווט האווירי מגיע בישראל לכ-33,700 עובדים.

באופן ישיר התעשייה תרמה לתמ"ג 7.2 מיליארד דולר. בנוסף הענף ייצר 63,700 מקומות עבודה נוספים ותרם עוד 5.8 מיליארד דולר לתמ"ג על-ידי רכש סחורות ושירותים. זאת ועוד, מקומות עבודה רבים מייצר מספר התיירים המגיעים לישראל שעמד השנה על 3.6 מיליון תיירים (גידול של 25% לעומת שנה קודמת). לפי הדוח, מדובר ב-130,400 מקומות עבודה ותרומה של 11.1 מיליארד דולר לכלכלה הישראלית, בהתאם להוצאות של התיירים בזמן השהות בישראל.

הדוח גם מתייחס לעובדה ש-35% מערך הסחר העולמי משונע בין המדינות בדרך האוויר, בעיקר כאשר מדובר על מוצרים מתכלים בענף המזון למשל וכקטליזטור להידוק קשרים בין שווקים ובין מדינות לאור שרשרת אספקה מהירה ויעילה ותועלות המושגות דרך התובלה האווירית - בין היתר לאור מספר נתיבים בטיסות ישירות מישראל ואליה, טווח וחשיבות היעדים, תדירות הטיסות ועוד.

כ-140 חברות תעופה פועלות מנמל התעופה בן-גוריון, מספר גדול ביחס לגודלו של נמל התעופה. מפת היעדים מישראל ואליה מתרחבת בהתאם - האחרונה שעלתה לשיח הציבורי היא אייר אינדיה, שמתחילה בקרוב להפעיל את טיסותיה הישירות בקו תל-אביב-דלהי בטיסות שלראשונה יחלפו מעל שמי סעודיה בקווים ישירים מישראל. מבחינת IATA, פתיחת קווים כאלה תורמים לתיירות אבל לא רק - מדובר בתרומה חשובה לקשרים בין המדינות ובין חברות מסחריות במסגרות של שיתופי פעולה כלכליים.

IATA פיתחה מדד קישוריות הבוחן את מידת האינטגרציה של המדינות ברשת התובלה האווירית הגלובלית. המדד בוחן את הכמות ואת החשיבות הכלכלית של יעדים אותם משרתים נמלי תעופה במדינת מסוימת, תדירות הקווים הפועלים ממנה, מספר היעדים וכדומה. ככל שהטווח גדול יותר, תדירות השירות גבוהה יותר או ככל שנמלי התעופה ביעד מהווים מרכז תעופה (hub) עבור חברות תעופה.

מדד הקישוריות נמדד פר מיליארד דולר בתמ"ג, כשהוא תלוי בגודל ובכמות חברות התעופה, זאת למרות שהכמות אינה בהכרח מהווה מדד לאיכות, כלומר ש-10 יעדים חדשים במדינות משמעותיות מבחינה כלכלית יביאו תועלת גדולה יותר לחברות אותן משרת נמל תעופה קטן (בקפריסין לדוגמה) מאשר לחברות אותן משרת נמל התעופה גדול דוגמת הית'רו שבלונדון. לפי הרציונל הזה קובע הדוח רמת קישוריות גבוהה למדינות כמו קפריסין ומלטה, כשישראל ממוקמת לצד איטליה והולנד, מעט מעל גרמניה וצרפת ומעט מתחת לבריטניה ולטורקיה.

קישוריות אווירית גבוהה והשיפורים שהיא יכולה להביא במונחים של צמיחת התל"ג והפריון יכולה לסייע בעידוד התחרותיות של מדינה. הכוונה היא שתעשיות שתלויות בתובלה אווירית ומספקות את הביקוש מייצרות אפשרויות לגידול בתיירות ולגידול בשווקים אליהם אפשר לייצא סחורות. הפורום הכלכלי העולמי (WEF) פיתח מדד תחרותיות גלובלי לסקטור התיירות והנסיעות, מדד המספק תובנות על מידת הידידותיות של הסביבה העסקית, הסביבה הרגולטורית והסביבה הטבעית להתפתחות תעשיית הנסיעות והתיירות בכל מדינה.

לפי בדיקה זו, ישראל מדורגת בין 50 המדינות בטווח הגלובלי העליון, אולם ביחס למדינות אחרות באירופה או במפרץ הפרסי - יש לישראל עוד מקום לשיפור. לפי המדד, ככל שהציון נמוך יותר, מדד התחרותיות גבוהה יותר: לפי מדד זה ,ישראל קיבלה את הדירוג 47, אחרי קפריסין (50) ומתחת למלטה (34).

המדינות שהובילו את המדד הגבוה לפי הדירוג הזה הן איחוד האמיריות הערביות עם הציון 3, ואחריהן בריטניה עם הדירוג 8. בהתאם לכך בחן הדוח גם את מדד התחרותיות בעלויות, כלומר מסים על כרטיסי הטיסנה ועלויות לנוסע בנמלי התעופה. גם כאן דירוג גבוה משמעו תחרותיות נמוכה. מי שמובילה את הדירוג הזה היא קטאר (11), אחרי יוון (22) וטורקיה (28), בשעה שישראל מדורגת במקומות הנמוכים, כלומר ששיעור המסים כאן יקר יחסית בדירוג 91, בדומה לגרמניה (90). הרחק מאחור ממוקמת בריטניה, שידועה כמדינה שגובה את המסים הגבוהים לנוסע, והדירוג שלה כאן עומד על 133, הגבוה מבין המדינות שנבדקו.

בהשוואה שנערכה בין ישראל והמדינות הדומות באזור עולה כי ישראל מפגרת בשורה של פרמטרים (לא תמיד בפער גדול, אגב). נקודות החולשה העיקרית מתייחסת לנטל המיסוי ולעלויות כרטיסי הטיסה המעלים את הוצאות הטיסה לישראל, ממנה ובתוכה. וזהו כנראה המסר העיקרי מהדוח הזה: שיפור רמת הקישוריות - כלומר הסרת חסמים והתייעלות תעופתית - תוביל לגידול בתרומה הכלכלית של הענף למדינה בהיבט התיירות, הסחר, התעסוקה ועידוד השקעות זרות ישירות.

עוד כתבות

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות