מחטף בארגון המורים? רן ארז ניצח בזכות שינוי תקנון מהבוקר

ארז לא השיג את הרוב הדרוש ליו"ר מכהן - 66%, אך הוכרז כמנצח לאחר שהרף הורד הבוקר ל-60% ■ ככל הנראה בית המשפט יצטרך להכריע בסוגיה ■ חיו בוכובזה השיג 34% מהקולות

רן ארז / צילום: שלומי יוסף
רן ארז / צילום: שלומי יוסף

דרמה בארגון המורים: לאחר 20 שנה שרן ארז משמש כיו"ר הארגון, הוא לא הצליח להשיג היום את הקולות הדרושים כדי להיבחר שוב, למרות שכן השיג יותר קולות מהמועמד השני. לפי תקנון ארגון המורים, היו"ר שכיהן יותר משתי קדנציות צריך להשיג רוב של 66%, ולא רוב רגיל של 50%. מתוך 58 חברי המועצה שהשתתפו בהצבעה - 37 הצביעו בעד ארז, 20 הצביעו בעד חיו בוכובזה, שהתמודד נגדו, ו-1 נמנע. כלומר, ארז השיג 64% מהקולות.

עם זאת, ועדת הבחירות של ארגון המורים הודיעה כי ארז ניצח. זאת, בעקבות שינוי עליו החליטה ועידת ארגון המורים הבוקר להוריד את הרוב הדרוש ל-60%. גורם שמעורה בפרטים אמר לגלובס כי לא נכתב בהחלטה מתי היא נכנסת לתוקף. וכך, בהחלטת בזק, ועדת הבחירות החליטה כי למרות שלא עמד ברוב הדרוש (66%), הוחלט לאשר את מינויו כבר מעתה.

למרות זאת, לא האם חברי הוועידה הבינו כי שינוי התקנון עליו החליטו יהיה רלוונטי כבר היום. הוועידה מתכנסת בכל ארבע שנים, ביום הבחירות ליו"ר, ואותו גורם אמר לגלובס כי קיים נוהג מאז הקמת הארגון כי השינויים עליהם מחליטה הוועדה תקפים לבחירות הבאות. הוא הדגיש כי מדובר בנוהג וכי זה לא מופיע בתקנון.

בוכובזה צפוי לפנות לבית המשפט בבקשה להוציא צווי מניעה, ולבקש ממנו לדון בתוצאות הבחירות. בית המשפט יצטרך להכריע אם יש לנוהג הזה תוקף משפטי. כמו כן, במקרה הזה שינוי התקנון התבצע לפני הבחירות ליו"ר, ולכן יהיה ניתן לטעון כי לא מדובר בשינוי רטרואקטיבי. גם אם יוכרע שארז הפסיד, ככל הנראה יהיה סיבוב שני שבו ארז לא יוכל להתמודד.

ארז הוא היו"ר הבלתי מעורער של ארגון המורים, והוא שולט על תקציב של 154 מיליון שקל, שמאפשר לו לחזק את כוחו מול המורים ונציגים. כך למשל, מעל 30 מחברי המועצה הם עובדים בשכר של הארגון ולמעשה כפופים לארז. בארגון נשמעת לא מעט ביקורת על הניהול של ארז, אך במשך שנים רבות אף אחד לא הצליח לשבור את המנגנון המשומן של ארז.

ארגון המורים הוא ארגון עובדים יציג, שהוקם בשנת 1958 ומתמקד במורים בתיכונים. בארגון נכללים כ-60 אלף מורים, 10,000 גמלאים ועוד 5,000 שנמצאים בשנות שבתון ובחופשות ללא תשלום. המורים מתחלקים בין החטיבה העליונה (כ-40 אלף), חטיבת ביניים (כ-10,000) ו-5,000 מורים נוספים שעובדים בבתי ספר שש-שנתיים. בסך הכל יש בארץ כ-60 אלף מורים בחטיבה העליונה, כך שארגון המורים הוא הארגון הכי משמעותי בתיכונים, כשהסתדרות המורים מייצגת 5,000 מורים, והשאר לא מיוצגים.