גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קוריאה הדרומית: הנמרה שעשויה להיות מסוכנת פחות

מלבד שנת ההקמה וההתמודדות עם סכנות גיאופוליטיות, קוריאה הדרומית דומה לישראל גם מבחינות כלכליות רבות ■ ניצנים של רגיעה במתיחות מול קוריאה הצפונית עשויים להפחית את הסיכון ולייצר הזדמנויות השקעה

הבורסה בסיאול / צילום: רויטרס
הבורסה בסיאול / צילום: רויטרס

זהו את המדינה: היא נוסדה בשנת 1948, מתמודדת עם סכנות גיאופוליטיות משמעותיות, יש בה צמיחה ממוצעת של כ-3%, היא חברה במדינות ה-OECD, היא מדינה מוטת טכנולוגיה שנמצאת בין 20 המדינות המובילות בתוצר לנפש, אך על דגלה לא מופיע מגן דוד.

עם סיום מלחמת העולם השנייה, וניצחון בעלות הברית, תמה תקופת השלטון היפני בקוריאה. בדומה לישראל ולמדינות נוספות, סיום הקולוניאליזם לווה במפות חלוקה אקראיות. בקוריאה הובילה כניעת היפנים לחלוקת המדינה, כאשר בצפונה הוחל שלטון סובייטי ואילו בדרומה קיבלה ארצות הברית את המנדט. חלוקת האי לשניים תוכננה להיות זמנית, אך בשנת 1948 הוכרזו באוגוסט ובספטמבר ממשלות חדשות - בקוריאה הדרומית תחילה ובהמשך בצפונית.

הרכב מדד Kospi 200

הנמרים של מזרח אסיה

קוריאה הדרומית, הונג קונג, סינגפור וטייוואן מוגדרות כארבעת "הנמרים של מזרח אסיה". כינוי זה דבק בהן על רקע תהליך התפתחות כלכלי מואץ שעברו בתקופה קצרה, ממדינות מתפתחות למדינות מפותחות ומובילות. מאפייני ההתפתחות של מדינות אלה כוללים השקעה בחינוך, שיעורי חיסכון גבוהים ומעבר למשק מוטה יצוא. היכולת לכבוש את העולם המערבי, עם ייצור מואץ, איכותי ומוזל, דחפו את כלכלות מזרח אסיה קדימה.

בקוריאה הדרומית התבססה ההצלחה הכלכלית, בין היתר, על יחסים קרובים בין הממשל למגזר העסקי, שהביאו להגבלות על יבוא מוצרים מוגמרים, מענקים לתעשייה וטיפוח כוח העבודה. הממשלה עודדה יבוא חומרי גלם וטכנולוגיה מתקדמת, ובעקבות כל אלה, כיום קוריאה הדרומית מאופיינת במשק יציב, עם אינפלציה בקצב בינוני, אבטלה נמוכה וחלוקה שוויונית יחסית של ההון בין התושבים.

מראשית שנות ה-60 ועד לסוף שנות ה-80 צמחה הכלכלה בקוריאה הדרומית בשיעור מרשים של יותר מ-8% בשנה, וכיום ממוקמת כלכלת קוריאה הדרומית במקום ה-16 בעולם בתוצר לנפש.

כלכלת קוריאה בשנת 2018

גם בשנת 2018 ממשיכה כלכלת קוריאה לשדר יציבות גבוהה. דירוג החוב הבינלאומי של המדינה גבוה מאוד, ועומד על AA. נוסף על כך שומרת קוריאה על יחס חוב-תוצר נמוך יחסית של מתחת ל-44%, אבטלה נמוכה ושיעור אינפלציה יציב - בשיעורים שבין 1% ל-2.3% - שצפוי לעמוד השנה על קצב של כ-1.9%.

על פי התחזיות המרכזיות, צפוי המשק הקוריאני להישאר על מסלול יציב של צמיחה גם בשנת 2018, זאת על רקע היותו מבוסס על יצוא ועל רקע תחזיות לביקושים גלובליים גבוהים ולהמשך תמיכה פיסקאלית ומוניטרית בפעילות הכלכלית המקומית. אנו צופים כי התמ"ג בקוריאה ימשיך לצמוח גם בשנים הבאות, בשיעורים של כ-3%-2.8% בממוצע.

מדד מנהלי הרכש PMI, אחד האינדיקטורים המעידים על מצב המשק, עלה לאחרונה בקוריאה הדרומית אל מעל לרף של 50 נק', רמה אשר מעידה על התרחבות. מדד חשוב זה הינו אינדיקטור נוסף בתוך שלל המדדים המשקפים את כוחה של הכלכלה הקוריאנית ואת הכיוון שאליו היא מתפתחת. ה-PMI נמצא כבר תקופה ארוכה ברוב המדינות המפותחות בטריטוריה החיובית, וכעת גם קוריאה נכנסה לאזור זה, ומצטרפת לחגיגה.

מדד KOSPI ושחיתות בקוריאה

ה-Kospi 200 הוא מדד המניות הגדול בבורסה של קוריאה, והוא מקנה ייצוג טוב למי שרוצה להיחשף לכלכלת קוריאה. בכל זאת יש לו חסרונות: בדומה לכלכלת קוריאה, גם המדד סובל מרמת ריכוזיות גבוהה. משקלה של מניית חברת סמסונג מהווה למעלה מ-23% מהמדד, ובתוספת החברות-הבנות שלה עולה משקל הקבוצה על 33%. במדד משקל גדול מאוד של מניות טכנולוגיה, המהוות כ-40% ממנו, והתעשייה - שבראשה ענף הרכב - מהווה עוד כ-10% ממנו. מדד KOSPI עלה בשנת 2017 בכ-18.5%, ובשלוש השנים האחרונות בכ-30%.

גם בקוריאה נראה שלא הכל ורוד. במסגרת מה שנראה כלקוח מטלנובלה, שחשפה רק את קצה הקרחון, הואשמו ראשי חברת סמסונג בשחיתות: העברת תרומות לגופים המקורבים לשלטון, בתמורה לקבלת אישורים למיזוג בין חברות, דבר אשר עתיד היה להעשיר את קופת החברה. פרשייה זו הייתה לגורם המרכזי בהדחתה של הנשיאה הראשונה בתולדות קוריאה הדרומית.

הזדמנות של מצב גיאופוליטי רגיש

האיום מקוריאה הצפונית נתפס לאורך השנים כבעיה המרכזית של קוריאה הדרומית. השכן מצפון, שפעל לאורך השנים להתחמשות גרעינית, יצר איום אשר היווה משקולת על הכלכלה, או במילים אחרות, המשקיעים דרשו פרמיית סיכון.

דווקא אולימפיאדת החורף הקרה, שהתקיימה השנה בקוריאה הדרומית, הביאה עימה בשורה חמימה. שליט קוריאה הצפונית שיגר את אחותו ללוות את נבחרת המדינה, והיא ניצלה הזדמנות זו לפגישות היסטוריות עם ראשי קוריאה הדרומית ולהעברת מסר הרגעה ראשוני.

ההפתעה הנעימה הנוספת הגיעה דווקא מהבית הלבן. לאחר התכתשות ארוכה בין ה"זקן הסנילי שנכשל" בבית הלבן, לבין "איש הטילים הקטן" מפיונגיאנג, סוכמה פגישה היסטורית בין השנים שתתקיים עוד לפני סוף מאי.

ימים יגידו אם מדובר בתחילתה של מערכת ידידות ארוכות-שנים, אולם אם - כפי שהסימנים מראים - לפחות המתיחות הביטחונית תשכך מעט, יש בהחלט מקום לירידת פרמיית הסיכון.

ואולי גם יותר מזה; אם ניתן להשליך על הצמיחה ממה שקרה בגרמניה לאחר האיחוד, ומפוטנציאל של אפקט הקאץ'-אפ של כ-25 מיליון אנשים שחיים בקוריאה הצפונית, הרי של נורמליזציה של איחוד יש פוטנציאל כלכלי רב.

איך אפשר ליהנות מזה?

בעולם איגרות החוב ישנם פרמטרים רבים לבחינת הסיכון. שקלול מרכיבים אלו, לצד פוטנציאל התשואה, מרמזים על מספר הזדמנויות השקעה.

מקובל להתייחס לדירוג איגרות כמכנה משותף לבחינת הסיכון. כפי שציינתי, דירוגה החזק של קוריאה הדרומית עומד על AA, ומכאן ניתן לצפות כי תשואת איגרות החוב שלה תהיה דומה לתשואה של איגרות חוב ברמת דירוג דומה.

אם נבחן את הסוכנויות הקוריאניות הנהנות מהגב הממשלתי, כגון Eibkor - Import export bank of korea, Korea oil, Korea gas, נוכל לזהות פער בין התשואות המתקבלות בגין החזקתן לבין התשואות המתקבלות מחברות הדומות להן בדירוג, אשר נסחרות באזורים אחרים.

את הסיבה לפערים אלו תולה השוק בסיכון הגיאופוליטי של קוריאה. אולם ניצני שינוי ביחס בין המדינות, ואולי השינוי הממשי בסיכון, מרמזים שאולי הסיכון שווה את הסיכוי בהשקעה באג"ח אלו. שאלת המפתח היא האם הרגיעה תסייע לסגירת מרווחים אלו באג"ח, וליצירת רווחי הון, וזו היא הסוגיה שיש לבחון כאשר אנו באים ומחפשים הזדמנויות השקעה מעין אלו.

מדד מנהלי הרכש

הכותב הוא מנהל השקעות תיקי חו"ל באי.בי.אי בית השקעות. הכתבה אינה מהווה ייעוץ השקעות, ואינה מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בצרכים של כל אדם

עוד כתבות

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?