האם ביהמ"ש יאשר את הניצחון של רן ארז?

שאלות ותשובות בעקבות זכיית יו"ר ארגון המורים בבחירות שהתקיימו אתמול, זמן קצר לאחר שהתקנון שונה והרוב הדרוש לניצחון הוקטן

רן ארז / צילום: שלומי יוסף
רן ארז / צילום: שלומי יוסף

הבחירות ליו"ר ארגון המורים, שהתקיימו אתמול (ד') בערב, הסתיימו בדרמה ויש כבר מי שהגדירו זאת כמחטף - היו"ר ב-20 השנה האחרונות, רן ארז, לא השיג את הרוב הדרוש - 66%. למרות זאת, הוא הוכרז על ידי הארגון כמנצח.

איך עובדות הבחירות בארגון המורים?

הבחירות אורכות שלושה חודשים וכוללות שלושה שלבים: בראשון, המורים שחברים בארגון בוחרים 650 צירים בכל הארץ; בשלב השני, הצירים בוחרים 59 חברי מועצה; ובשלב האחרון בוחרים חברי המועצה ביו"ר הארגון וב-8 חברי מועצה. אתמול התקיים השלב האחרון, שבו התמודד ארז מול חיו בוכובזה. 37 חברי מועצה הצביעו לארז (64%), 20 הצביעו לבוכובזה (34%) ואחד נמנע. חברת מועצה אחת לא השתתפה בהצבעה.

אז איך בכל זאת ארז ניצח?

בגלל שינוי בתקנון. ועידת ארגון המורים, שבה 650 צירים, מתכנסת בכל ארבע שנים, ביום הבחירות ליו"ר. הוועידה נוהגת להצביע על שינויים בתקנון, ואתמול הצביעה בין השאר על הורדת הרף הדרוש ליו"ר מכהן כדי להיבחר שוב ליו"ר מ-66% ל-60%. לאחר שנודע שארז לא השיג את הרוב הדרוש על פי התקנון הישן, התכנסה ועדת הבחירות ואישרה את ניצחונו על סמך השינוי החדש בתקנון. אחת הבעיות בארגון היא היותו אגודה עות'מאנית, שלא מחויבת באותם כללים כמו של עמותות, ולכן ניתן לבצע שינויים כאלו ביתר קלות.

אם כך, מה הבעיה?

בארגון המורים נהוג מאז הקמתו לפני 60 שנה כי שינויים בתקנון רלוונטיים רק לבחירות הבאות. גורמים שמעורים בנושא ואיתם דיברנו לפני ההצבעה ציינו זאת בפנינו. ואולם הדבר אינו כתוב בתקנון עצמו.

מה יהיה עכשיו?

בוכובזה מתכנן לפנות היום לבית המשפט בבקשה להוציא צווי מניעה, כלומר הקפאה של תוצאות הבחירות, עד שיתקיים דיון משפטי בתוצאות. בית המשפט יצטרך למעשה להכריע אם לנוהל שהתקיים מאז הקמת הארגון - אך לא מעוגן בתקנון - יש תוקף משפטי או לא. מנגד, ארז יכול לטעון כי לא מתבצע פה שינוי רטרואקטיבי, אלא שינוי התקנון התבצע לפני הבחירות עצמן.

מה יקרה אם ארז יפסיד?

זה נתון לפרשנות: האפשרות הראשונה היא שצריך לקיים בחירות נוספות, ובהן ארז לא יוכל להתמודד. זאת הפרשנות הרווחת. הפרשנות השנייה היא שבוכובזה ניצח.

מה מקנה השליטה בארגון המורים?

ארגון המורים (שמו המלא הוא "ארגון המורים בבתי הספר העל-יסודיים, בסמינרים ובמכללות) כולל 75 אלף חברים, מתוכם כ-60 אלף מורים. זהו איגוד העובדים הגדול בקרב מורי התיכון וארז נחשב לאחד האנשים החזקים במערכת החינוך. בנוסף לכך, תקציבו של הארגון עומד על 154 מיליון שקל, כך שמדובר ביכולת השפעה כלכלית מאוד גדולה.

בין השאר מהווה הארגון צינור כספים ממשרד החינוך להשתלמויות, מלגות ושי לחגים. כמו כן, הוא מקנה הטבות לחברי הארגון, למשל בקניית כרטיסים להופעות, חופשות וכו'.