גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אאודי A3 פלאג-אין: ההפתעה בסיבובים

גרסת הפלאג-אין הנמרצת והנגישה יחסית של אאודי A3 ממחישה שטכנולוגיה סביבתית ומתקדמת אינה חייבת לבוא על חשבון הנאה מנהיגה ■ היא אמנם דורשת כמה פשרות באגף השימושיות, אבל מהווה קדימון חשוב למה שעתיד לבוא בתעשיית הרכב

Audi a3 / צילום: שאטרסטוק
Audi a3 / צילום: שאטרסטוק

חברת אאודי עסוקה בשנים האחרונות בדחיקת הגבולות הטכנולוגיים של תעשיית הרכב. אמנם את מרבית הכותרות מקבלת יצרנית הבוטיק טסלה, שעדיין לא למדה כיצד לייצר כסף מייצור סדרתי והמוני של מכוניות, אבל אאודי היא זו שלוקחת את תעשיית המיינסטרים למים העמוקים והבלתי מוכרים של טכנולוגיות העתיד.

אאודי היא היצרנית הראשונה בעולם עד כה שהעלתה על הכביש מכונית סדרתית בדרגת אוטונומיה 4 בסיוע דור חדש של מחשבי על לרכב. היא מפתחת כיום טכנולוגיות אינטליגנציה מלאכותית בעלות יכולת למידה עצמית, שנחשבת אקזוטיות אפילו בתעשיית ה-IT - ואלה רק כמה דוגמאות. אבל גם לאאודי, כמו לכל קבוצת פולקסווגן, היה בשנים האחרונות עקב אכילס טכנולוגי: ההתעלמות שלה מהטכנולוגיה היברידית בכלל ונטענת בפרט. ה"קונספציה", תוכנית האב של הקבוצה, התמקדה בפיתוח טכנולוגיות דיזל ירוקות כדי להשיג נתוני צריכה ופליטה מקבילים או טובים מאלה של היברידיות מבלי להיענש בעודף עלויות ומשקל.

כידוע לכל, הקונספציה הזו התנפצה לרסיסים וכיום החברה צריכה לסגור פיגור לא קטן בחזית ההיברידית. הצעד הראשון שלה היה נועז (בהתחשב בעלויות) ויוצא דופן בשוק הפרימיום: הטמעת הטכנולוגיה ההיברידית-נטענת במכונית מהפלח הקומפקטי הנגיש. התוצאה היא אאודי A3 E-TRON, מכונית הפלאג-אין הזולה והנגישה ביותר שמשווקת כיום בישראל.

חיצונית, זו A3 לכל דבר. יש לה מרכב חמש דלתות זורם ומוצק, שבחזיתו נמצא המערך הקוסמטי המוכר שכולל גריל ענק, פנסי LED צרים וסמל הטבעות המשולבות. יש גם כמה עזרים אווירודינמיים נאים, וברכב ההדגמה שלנו גם חישוקי 18 נאים ושמשות כהות, אך פרט לסימול מאחור אין כמעט הבדלים חזותיים בין הדגם הזה לאחיו הרגילים. אפילו הפתח לכבל ההטענה החשמלי חבוי מאחורי הסמל של אאודי בחזית, כאילו המעצבים ניסו להסתיר את זהות הדגם.

כמקובל בפלח רכבי הפלאג-אין שנהנים מהטבת מס, תא הנוסעים של ה-E-TRON מרגיש יוקרתי ומאובזר יותר מה-A3 התקנית וכולל לא מעט אופציות שעבורן נוהגת אאודי לדרוש תוספת מחיר. יש מושבים חשמליים עם ריפוד משובץ עור, מערכת קול משודרגת, דיפונים מפוארים, חבילה מקיפה של מערכות סיוע מתקדמות לנהג ועוד. מכיוון שהרגלים ישנים קשה לזנוח אאודי עדיין מציעה "חבילת פאר" אופציונלית שכוללת גג חשמלי ועוד כמה פריטים בתוספת לא צנועה של כ-15 אלף שקל. אפילו בגרסה הזו, ה-E-TRON עדיין לא כוללת את לוח המחוונים הדיגיטלי המרהיב של החברה אלא רק את הלוח האנלוגי התקני ומסך מולטימדיה קטן, שנראה קצת לא במקום בדגם כל כך מתוחכם.

כפי שניתן לצפות מאאודי, איכות הייצור והחומרים היא גבוהה ומעבירה היטב את תחושת הפרימיום המתבקשת. מרחב הפנים מקביל לזה של ה-A3 ומתאים לארבעה-חמישה נוסעים, אבל את מחיר הטכנולוגיה משלמים בתא המטען. בניגוד לרכבי SUV גדולים ונטענים, כאן הסוללה גוזלת נתח לא מבוטל מתא המטען הקטן מלכתחילה, שמסתפק כעת ב-280 ליטר בלבד.

בתא המנוע שוכנים להם יחדיו מנוע 1.4 ליטר טורבו-בנזין בהספק 150 כ"ס ומנוע חשמלי, שיחד רושמים הספק של 204 כ"ס ומומנט של 36 קג"מ. סוללת ליתיום מסיבית מאחור אמורה לספק לרכב טווח נסיעה חשמלי "נטו" של עד 50 קילומטר אחרי טעינה מלאה מרשת החשמל, אבל בניגוד לרוב ההיברידיות הנטענות, אין כאן מצב "גנרטור", שטוען את הסוללה בעת נסיעה, אלא רק טעינה תוך כדי בלימה. כל העסק מעביר את הכוח לגלגלים דרך תיבה כפולת מצמדים שהותאמה במיוחד למשימה.

על הכביש התוצאה מרשימה ואפילו מפתיעה. בחירה במצב חשמלי מאפשרת להאיץ בזריזות ובחרישיות ולהגיע למהירויות בין עירוניות בטרם ייכנס מנוע הבנזין לפעולה, אך מובן שבקצב הזה יתקצר טווח הנסיעה החשמלי משמעותית. המצב ההיברידי האוטומטי מפקיד את המלאכה בידי המחשב, שמלהטט בין הנעה חשמלית להנעת בנזין במיומנות ובצורה כמעט לא מורגשת. קיים כמובן גם המצב הספורטיבי - שמופעל אוטומטית כאשר מעבירים את תיבת ההילוכים לספורט - ובו נרתמים הטורבו והמנוע החשמלי לייצור תאוצות מסיביות ומהנות מאוד.

דף הנתונים נוקב בתאוצה מאפס ל-100 של 7.6 שניות, אבל הזמינות המיידית של הדחף בהאצות ביניים וקצב צבירת המהירות גורמים למכונית להרגיש מהירה הרבה יותר. צריך להתרגל לנטיית המנוע לבלום את הרכב עם ההרפיה מהדוושה, לצורך מיחזור האנרגיה, אבל הבלמים עצמם מספקים תחושה טבעית.

אאודי נוקבת בצריכת דלק משוקללת של כמעט 60 קילומטר לליטר, אבל כמו בהרבה דגמי פלאג-אין אלה מספרים תיאורטיים. מי שינצל כהלכה את הפוטנציאל של מערכת ההנעה - והפיתוי לעשות את הוא גדול - יסיים די מהר את טעינת הסוללה וימצא את עצמו בטריטוריות של מנועי טורבו-בנזין מקובלים, בסביבות ה-14-15 קילומטר לליטר.

בפרק הדינמי לא היו לנו הרבה ציפיות: זו בכל זאת מכונית הנעה קדמית, ששוקלת קצת יותר מ-1.5 טונות ומכוונת בעיקר ללקוחות "ירוקים" ולציים שנהנים מהטבות מס. אבל הופתענו לחיוב. בסיוע חבילת מתלים ספורטיבית, זו אחת ממכוניות הנעה הקדמית המהנות ביותר שבהן נתקלנו לאחרונה. היא נכנסת לפניות הדוקות כמו רכבת חשמלית על מסילה, ללא שמץ של נטיית גוף או תנודות מיותרות. ההגה מהיר, ישיר ומחובר לגלגלים ברמה מרשימה של דיוק, חלוקת המשקל מושלמת - הודות למשקל הסוללה מאחור - ותוך זמן קצר אתה מוצא את עצמך מחפש כבישים צרים ומתפתלים. כל זה לא בא על חשבון נוחות הנסיעה, והמכונית עדיין מצליחה להחליק ביעילות את האספלט העירוני של ישראל.

אאודי E-TRON עולה בישראל כ-205 אלף שקל אחרי הטבת המס, מחיר כמעט זהה לגרסת ה-2 ליטר טורבו הרגילה, שמסתפקת ב-190 כ"ס אך מציגה ביצועים נמרצים יותר בזכות משקל נמוך בכ-200 קילו. ה- E-TRON אמנם מאובזרת יותר, אך תא המטען שלה פחות שימושי משל אחותה הרגילה.

בהתחשב בשמרנות המסורתית של לקוחות הפרימיום בישראל, ספק אם הגרסה הזו תהפוך ללהיט מכירות, אבל היא בהחלט הישג הנדסי מרשים, שלא זונח את ההנאה מהנהיגה. ובהתחשב בכיוון אליו צועדת כיום התקינה הסביבתית באירופה, מן הסתם עוד נראה הרבה מכוניות כאלה בעתיד.

אאודי E-TRON A3 פלאג אין

חלק מהמתחרות

הונדה קלאריטי

משפחתית הפלאג-אין החדשה, שנמכרת בארצות הברית תחת השם "קלאריטי", מציעה עיצוב מתקדם ותא נוסעים מרווח ועמוס טכנולוגיות. מנוע 1.5 בנזין ומנוע חשמלי חזק מייצרים 181 כ"ס וביצועים זריזים לצד טווח נסיעה חשמלי של מעל 60 קילומטר וצריכת דלק כמעט דמיונית. היא זמינה בינתיים ביבוא עקיף ועולה בארה"ב

קיה נירו פלאג-אין

ייתכן שעוד השנה תגיע אלינו גרסת הפלאג-אין של הנירו. המכונית שומרת על השימושיות של הנירו ההיברידית רגילה, למעט תא מטען שהתכווץ ל-324 ליטר. המנוע המשולב מייצר 141 כ"ס ומאיץ ל-100 בכ-10 שניות, אבל מסוגל לנוע על חשמל בלבד למרחק של עד כ-58 קילומטר ולהחזיר, על פי המוצהר, כ-70 קילומטר לליטר

מיני קאנטרימן 

במחיר שמתחיל ב-215 אלף, המיני קאנטרימן הנטענת מציעה ממדים ובסיס גלגלים גדולים מאלה של האאודי והנעה כפולה. יחידת ההנעה שלה כוללת מנוע 1.5 ליטר ומנוע חשמלי, מייצרת 224 כ"ס ויכולה להאיץ מאפס ל-100 קמ"ש בתוך 6.8 שניות למרות משקל עצמי נכבד של כ-1.66 טון

עוד כתבות

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה ירוקה בתל אביב; נובה מטפסת בכ-3%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 עולה ב-0.4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

עו''ד ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: עידן גרוס

רשות ניירות ערך הטילה עיצום בסך 700 אלף שקל על אי.בי.אי

העיצום, שהוטל בגין הפרות חוק איסור הלבנת הון, הוא הגבוה ביותר שהוטל לפי חוק זה על מפוקח של רשות ניירות ערך בשנים האחרונות ● אי.בי.אי בתגובה: "ב-2018, התקופה אליה מתייחס דוח הרשות, תחום המטבעות הדיגיטליים היה עדיין חדשני, ולא הייתה כל רגולציה שהסדירה את הנושא"

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

אחרי שהפסידה 1.6 מיליארד שקל בשלוש שנים - פתאל חזרה לרווח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

בנייה חדשה בירושלים / צילום: Shutterstock

תל אביב מול ירושלים: הגרפים שמראים איפה שוק הנדל"ן צומח יותר

לפי נתוני הלמ"ס, אחת משש דירות שהחלה בנייתן אשתקד נמצאה בערים תל אביב או ירושלים, כשבאחרונה מדובר בהיקף שיא של 2.5% מהדירות הקיימות ● אבל כשברקע מגמת ההאטה הכללית, תל אביב הידרדרה למקום חמישי במספר העסקאות, בעוד שירושלים מובילה בבטחה

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

ארגון הטרור שהצטרף לחזית נגד ישראל, והדרישה של גרמניה מאזרחים חדשים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארגון הטרור הסוני "הקבוצה האסלאמית" מצטרף לחיזבאללה בשל המלחמה בעזה, הקואליציה נגד החות'ים לא עומדת במשימה ובגרמניה דורשים מאזרחים חדשים לענות על שאלות על ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות אגד: הרווח הנקי של קיסטון זינק ב-300%

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: קיסטון מציגה תוצאות חזקות בזכות אגד, הרווח הנקי של רציו ירד ל-127 מיליון דולר ואימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה ● מדור חדש