גוגל מקדימה תרופה: לא נאסוף דאטה ממכוניות אוטונומיות

הכרזה זו הגיעה אחרי שגוגל חשפה את השותפות שלה עם יגואר • Waymo תרחיב את פעילותה ותעשה שימוש ברכבים החשמליים של יצרנית הרכב הבריטית

מטה גוגל בקליפורניה / צילום: שאטרסטוק
מטה גוגל בקליפורניה / צילום: שאטרסטוק

לגוגל אין "תוכנית-על" לאסוף את כמויות הדאטה הגדולות שייווצרו בזרוע המכוניות האוטונומיות של החברה, Waymo - כך אמר אתמול (א') ג'ון קרפציק, מנכ"ל Waymo, בתערוכת הרכבים של ניו-יורק. אמירה זאת מגיעה בתקופה בה הרגישות לאיסוף מידע על-ידי תאגידים גבוהה מאי-פעם, בעקבות שערוריית פייסבוק וקיימברידג' אנליטיקה, בה נמסר מידע אודות מיליוני משתמשי פייסבוק לחברה חיצונית.

ההכרזה הזאת הגיעה יממה בלבד אחרי שגוגל חשפה את השותפות שלה עם חברת יגואר, במסגרתה Waymo תרחיב את פעילותה ותעשה שימוש באלפים מהרכבים החשמליים של יצרנית הרכב הבריטית.

קרפציק אמר שאיסוף מידע מהרכבים אינו בעדיפות עליונה בפרויקט. "המטרה שלנו היא לאפשר לאנשים לנוע מסביב לעולם ", אמר. "אני נשבע בקברו של אבי - זו אינה עדיפות עבורינו". לאחר אמירה דרמטית זו, קרפציק הבהיר שאינו פוסל אפשרות שאיסוף הדאטה יהפוך לחלק מתוכנית העבודה של החברה בהמשך. עם זאת, לדבריו, בינתיים החברה לא אוספת כל מידע על הנהגים.

בעידן שבו דאטה הופך לסחורה החשובה ביותר, יש מומחים הסבורים שמידע על נהגי ונוסעי מכוניות הוא בעל ערך גבוה במיוחד: הם מספקים הן מידע גיאוגרפי מהנסיעה עצמה והן מידע פיננסי על עצמם ועל יכולתם להרשות לעצמם נסיעה בכלי תחבורה כזה או אחר. בנוסף, בזמן נסיעות, מדובר ב"קהל שבוי" לפרסומות.

קרפציק הוסיף שהמוטיבציה שלו ושל גוגל להכנס לשוק הרכבים האוטונומיים היא להוריד את מספר תאונות הדרכים הקטלניות לאפס, ואמר שכמות התאונות הקטלניות שמתרחות כעת ברחבי העולם שווה לכמות ההרג שהיה מתרחש אילו היו מתרסקים 730 מטוסי נוסעים מדי שעה. מניע שני שציין הוא נגשה של אמצעי התניידות למי שאינו מסוגל לנהוג מסיבות שונות. בנוסף, הוא ציין כי "מן הסתם" יש לחברה גם מניע פיננסי בטווח הרחוק.