נשיא הונדורס ביטל את הגעתו לטקס הדלקת המשואות

חואן אורלנדו הרננדס הודיע הבוקר כי לא ישתתף בטקס • גורמים ל"גלובס": הנשיא נבהל מעוצמות השיח הציבורי בישראל

נשיא הונדורס חואן אורלנדו הרננדס / צילום: רויטרס
נשיא הונדורס חואן אורלנדו הרננדס / צילום: רויטרס

נשיא הונדורס, חואן אורלנדו הרננדס, הודיע הבוקר (ב') למשרד החוץ שלא ישתתף בטקס הדלקת המשואות בישראל בשבוע הבא. ההודעה הרשמית של נשיא הונדורס הנה כי מטעמי לוחות זמנים הוא לא יוכל להגיע אולם, באופן בלתי רשמי נאמר ל"גלובס" שהוא נבהל מעוצמות השיח הציבורי בישראל. ההודעה המקורית על הגעתו דלפה טרום זמנה בלי שהסבירו לציבור בישראל שתפקידו בטקס הוא ליווי הדלקה ולא כמדליק משואה. האופן בו התנהלו הדברים בצד הישראלי, הודעה שדלפה, והעדר הסברה בנוגע למהות הגעתו, יצרו כאוס גדול מדי עבור הנשיא.

בימים האחרונים, הושמעה בישראל ביקורת ציבורית רחבה על הזמנת נשיא העומד בראש מדינה שהקשר שלה אל ישראל לא לגמרי ברור. הרננדס אמנם השתתף ב-1992 בקורס מש״ב של משרד החוץ, אך הקשר ההיסטורי בין המדינות לא עמוק. הונדורס הייתה מבין המדינות שנמנעו בהצבעה על הקמת מדינת ישראל ומאז ועד היום, קשרי הסחר והתיירות מוגבלים למדי.

מבחינה מדינית, הונדורס תמכה בהחלטת ארה״ב להעביר את השגרירות האמריקאית לירושלים וזה בא לידי ביטוי בהצבעותיה באו״ם. בסוף 2017 נבחר הרננדס מחדש, אחרי 5 שנים בשלטון. בסיומה של מערכת הבחירות הואשם הרננדס בזיוף הבחירות ובמהלך ההפגנות נגדו נהרגו עשרות אנשים .

ההחלטה להזמינו נתפסה כנסיון להצדיק את הגעת ראש הממשלה בנימין נתניהו לטקס הדלקת המשואות, שכן נוכחות של מנהיג מדינה זר מאפשרת, לפי כללי פרוטוקול, את נוכחות ראש הממשלה הישראלי.

לפני מספר ימים בירכה שרת התרבות מירי רגב, בחשבון הטוויטר שלה, בספרדית, את הרננדס. לפני כשעה במהלך מסיבת עיתונאים האשימה רגב את יור מרצ, ח"ח תמר זנדברג, כמי שהביקורת שלה הבריחה את הרננדס.