הסדר טיעון לנאשמים בפרשת השוחד לפאינה קירשנבאום

מתן דהן, דני גליקסברג וסטיבן לוי, המעורבים בתת-הפרשה של עמותת "איילים", הגיעו הערב להסדר עם הפרקליטות, לפיו דהן ולוי יורשעו, ואילו כתב האישום נגד גליקסברג יימחק לגמרי • דהן וגליקסברג, מייסדי עמותת איילים, הואשמו במתן שוחד לקירשנבאום ומקורביה

מתן דהן, דני גליקסברג וסטיבן לוי / שלומי יוסף
מתן דהן, דני גליקסברג וסטיבן לוי / שלומי יוסף

פרשת ישראל ביתנו: מתן דהן, דני גליקסברג וסטיבן לוי, המעורבים בתת-הפרשה של עמותת "איילים", הגיעו הערב (ב') להסדר עם הפרקליטות, לפיו דהן ולוי יורשעו, ואילו כתב האישום נגד גליקסברג יימחק לגמרי.

במסגרת ההודעה על ההסדר שהוגשה הערב לבית המשפט צומצמו האישומים המיוחסים לדהן ולוי באופן משמעותי, כך שדהן מודה בעבירת שוחד וירצה 6 חודשי עבודות שירות בלבד, ולוי יודה בעבירה של הפרת אמונים בתאגיד בלבד, והצדדים יעתרו לעונש של עבודות שירות גם בעניינו.

דהן וגליקסברג, מייסדי עמותת איילים, הואשמו במתן שוחד לפאינה קירשנבאום ומקורביה בתמורה לתקציבים שהועברו לעמותה מהכספים הקואליציוניים של המפלגה, במסגרת פרשת "ישראל ביתנו". לוי הואשם שהיה גורם מתווך בין המפלגה לעמותה, בעת שסיפק לעמותה שירותי לובינג.

לגבי הרשעתו של דהן נכתב בהודעה שהוגשה הערב כך: "הנאשם החליט להודות בעובדות כתב האישום המתוקן מתוך הכרה כי במעשיו, המתוארים שם, כשל בעבירה פלילית של מתן שוחד, וזאת תוך כדי עשייתו בענייני עמותת איילים, שראה חשיבות גדולה בקידומה, למען המדינה והחברה בישראל. מחויבות זו הביאה אותו לכך שחצה את גבולות האיסור הפלילי על מתן שוחד ועל כך הוא מצר ומביע חרטה".

הפרקליטות ציינה במסגרת ההודעה כי היא רואה חשיבות בכך שדהן החליט להודות במעשיו, ולהפנים את הפסול שבהם. כתב האישום בעניינו של דהן צומצם למעשה מאישומים בעבירות של מתן שוחד, הצעת שוחד, הלבנת הון וקשירת קשר לעשיית פשע, להרשעה בעבירה אחת של מתן שוחד. הפרקליטות ציינה כי הגיעה להסכמות איתו בשים לב "לטענתו כי בזמן אמת לא הבין את המשמעות המשפטית של מעשיו, הבעת החרטה, שיש לה בעיניה חשיבות רבה, לנסיבות הייחודיות של תיק זה, ובכלל זאת הרקע שהוביל לביצוע העבירה... ובראש ובראשונה העובדה כי השוחד שנתן לא שולם כדי שבתמורה... הנאשם או מקורבים לו יתעשרו אישית".

הפרקליטות הסכימה גם להוסיף להודעה על ההסדר סעיף המציין מפורשות כי דהן יכול לבקש מבית המשפט לכתוב בגזר דינו ש"אין במעשיו כדי לפסול אותו מלשמש כחבר ועד בעמותת איילים", מבלי שהפרקליטות תתנגד לבקשה. 

יבול הסדרי טיעןן
 יבול הסדרי טיעןן

מדובר למעשה בהסדר השישי שנחתם עד כה עם הנאשמים השונים בפרשת ישראל ביתנו, כאשר הסדר נוסף אמור להיות מוצג בקרוב. לאור זאת, פאינה קירשנבאום נותרת למעשה כמעט לבדה בניהול ההליך בבית המשפט, כאשר לצידה ממשיך להתנהל ההליך בעניינו של רמי כהן, מי שהיה מנכ"ל משרד החקלאות, וממקימי מפלגת ישראל ביתנו.

בהליך המקביל המתנהל באולמו של השופט צבי גורפינקל יוותר לאחר אישור ההסדר הנוכחי נאשם אחד בלבד שלא הגיע להסדר, מנכ"ל תנועת 'עזרא' העולמית, דניאל אלינסון, החשוד גם הוא במתן שוחד לקירשנבאום באמצעות מתן טובות הנאה לה ולמקורביה, בתמורה לקבלת תקציבים מהכספים הקואליציוניים של מפלגת ישראל ביתנו.

ההסדר וכתב האישום המתוקן בעניינם של דהן ולוי יוצגו מחר לאישור השופט צבי גורפינקל, שיוכל לאשר באופן מיידי את הרשעתו ועונשו המוסכם של דהן, מחיקתו של גליקסברג מכתב האישום, והרשעתו של לוי, שלגביו ככל הנראה יקבעו טיעונים לעונש, לאור אי הגעת הצדדים להסכמה בנוגע לעונשו.

עו"ד עודד גזית, המייצג את דני גליקסברג, שכתב האישום בעניינו נמחק כאמור מסר: "מהרגע הראשון עמדנו על כך שכתב האישום נגד דני לא צריך היה להיות מוגש. אני מברך על כך שהיום הפרקליטות חישבה מסלול מחדש, ואני שמח שהיא לא חששה להודות בטעות - ולבטל לגמרי את ההליך נגד דני".

עו"ד ירון קוסטליץ, המייצג את דהן, מסר: "אני מברך על כך שהפרקליטות הייתה קשובה ולנוכח העדויות שנשמעו במהלך המשפט, הגיעה למסקנה כי יש מקום להגיע להסדר מאוזן, שייתן למתן דהן את האפשרות להמשיך ולתרום לפיתוח הנגב והגליל, כפי שעשה עד כה. לא בכדי הסכימה המדינה לכך שכתב האישום נגד דני גליקסברג יבוטל, ומתן לקח על עצמו את האחריות בשם עמותת איילים, על מנת לסיים את הפרשה הזו ולהמשיך באתגרי העתיד. המדינה בהגינותה גם הסכימה שבגזר הדין ייכתב שלא יהיה בהרשעה הזו על רקע נסיבות העניין המיוחדות, כדי לפסול את מתן מלהמשיך ולשמש כיו"ר עמותת איילים".