ASL תפעיל קו מת"א לפריז: "טיסה סדירה במחיר לואו קוסט"

חברת התעופה הצרפתית תחל לפעול בישראל מתחילת יולי בתדירות של שתי טיסות שבועיות • מנכ"ל החברה, ז'אן פרנסואה דומיניאק: "אני יודע שלמתחרים יש סלוטים טובים יותר, ולכן המחיר שלנו אגרסיבי"

מטוס חברת ASL / צילום: ASL
מטוס חברת ASL / צילום: ASL

חברת התעופה הצרפתית ASL תנסה לנגוס נתח משוק הטיסות הישירות לפריז בעזרת מחירי הטיסות שהיא תציע בקו: מ-275 דולר לטיסות סדירות (הלוך ושוב). ASL תחל לפעול בישראל מה-3 ביולי בתדירות של שתי טיסות שבועיות והיא מצטרפת לשורה של חברות המבצעות טיסות ישירות לפריז בהן אל-על, אייר פראנס, טראנסאוויה, XL, ארקיע ואיזי ג'ט.

תנועת הנוסעים בקו תל-אביב-פריז בשנת 2017 עמדה על יותר מ-855 אלף נוסעים (גידול של 4% ביחס לשנה קודמת). פריז היא היעד הראשון אליו טסו ישראלים, (אחרי איסטנבול ממנה יותר מ-85% ממשיכים ליעד אחר). 

"זהו קו עם ווליום גבוה ותנועה ערה ולמרות ריבוי החברות יש עדיין מחסור במושבים". אמר ל"גלובס" ז'אן פרנסואה דומיניאק, המכהן כמנכ"ל החברה מאז שנת 2000."התחרות היא מניע ולא משהו שמרתיע אותנו. ברור לנו שנוכל לנגוס מנתח השוק של אל-על שמוכרת במחיר כפול משלנו".

החברה משתייכת לקבוצת ASL שנוסדה באירלנד והמונה מספר חברות תעופה ממדינות שונות באירופה (בלגיה, ספרד, אירלנד ועוד). הקבוצה סיכמה את שנת 2017 עם מחזור של כמיליארד אירו. צי הקבוצה כולל 140 מטוסים ו-2,500 אנשי צוות מ-52 מדינות. ל-ASL צרפת צי של 15 מטוסים ומחזור של 150 מיליון אירו. החברה נמצאת בעיצומו של שינוי והתאמה לשוק המשתנה. "חברות הלואו קוסט גדלות גם בצרפת, כפי שקורה בכל העולם", אמר דומיניאק. ההתאמה כוללת הרחבת הפורטפוליו מטיסות צ'רטר לטיסות סדירות - בדומה לטיסה שתשמש בקו לישראל. החברה שהחלה את דרכה בעיקר בתחום הקרגו שמה דגש על טיסות נוסעים. כיום פעילותה מחלקת 50% לקרגו ו-50% לנוסעים. החברה אף פיתחה מטוס שבטווח של 20 דקות מבצע הסבה ממטוס קרגו למטוס נוסעים.

"אל מול התחרות הגוברת נקודת החוזק ששלנו היא בשירות וככה אנחנו רוצים שהנוסעים יבדלו אותנו. זה נשמע כמו סיסמה אבל זה משהו שאנחנו מיישמים בשטח". מטוסי החברה הם צרי-גוף, והם מונים 150 מושבים, מתוכם 14 במחלקת עסקים. "המטוס הקטן מאפשר לנו להגיע לתפוסה מלאה, והוא משקף מודל של התייעלות שבא לידי ביטוי במחיר הכרטיס".

למה לא בחרתם לפתח את תחום הקרגו, שגדל יחד עם הקניות המקוונות, ותופס נפח בקרב חברות התעופה?

"אנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם הדואר בצרפת. הנפח של משלוחי הדואר הרגילים דוגמת מכתבים הולך ופוחת. סגמנט האי-קומרס גדל, אבל מי שבעיקר משחקות בו הן חברות השילוח הפרטיות דוגמת פדקס או DHL. בנוסף, באירופה עיקר השילוח נעשה עם משאיות ופחות עם חברות תעופה בגלל עלויות. צרפתי שמזמין חבילה מפולין יעדיף לשלם פחות עבור השילוח ולקבל את החבילה תוך יומיים עם שינוע במשאית. החברות-האחיות שלנו בקבוצה גדלות הודות לקרגו לאור שיתופי-פעולה עם חברות השילוח. אנחנו בחרנו להתמקד בנוסעים שכיום טסים, תוך דגש על יעדים באירופה ובמזרח התיכון. מזה שנים שאנחנו עובדים עם קבוצת ישרוטל וישראם בחבילות הכוללות טיסות לעובדה ולתל-אביב. זיהינו את הפוטנציאל של השוק בישראל והחלטנו להפעיל טיסות עצמאית. בשלב זה לפריז (שארל דה גול) ובשלב הבא נבחן טיסות מיעדים נוספים בצרפת בהם טולוז, ניס, ליון ועוד".

"אנחנו לא מנסים לצמוח דרך פתיחת קווים ליעדים חדשים אלא דרך חיזוק הקווים הקיימים, שזיהינו שיש בהם ערך. זיהינו שמפריז יש תנועה למדינות בצפון אפריקה בעיקר מרוקו ואלג'יריה והחלטנו להיכנס ליעדים האלה תוך פוקוס על נוסעים ה-VFR, כלומר המבקרים מכרים ומשפחה. זה גם הפוטנציאל של הקו לתל-אביב - הן של ישראלים שנוסעים לצרפת והן של צרפתים שמגיעים לישראל". הנוסעים הצרפתים והישראלים משלמים תעריף זהה לטיסה.

"95% מהטיסות שלנו ממריאות בזמן", מוסיף דומיניאק. "זה הרגל שסיגלנו לעצמנו עוד משיתוף הפעולה עם דואר צרפת. וזה משהו שהנוסעים יודעים להעריף. המחיר חשוב לנוסעים אבל גם השירות וזה הקלף שלנו".

בשלב זה הטיסות בקו תל-אביב פריז רשומות לקיץ 2018 בלבד (יולי-אוגוסט). אולם דומיניאק מציין כי ככל הנראה שכבר כעת יורחבו הטיסות לשאר ימות השנה. "אנחנו מחכים לראות איך השוק יגיב לנו. בינתיים זה נראה מבטיח, וקצב ההזמנות גבוה מזה שהצבנו לעצמנו. במודל העסקי אנחנו יודעים שאפשר להרוויח רק מהשנה השלישית להפעלת הקו, ולכן המטרה בשלב זה היא לשמור על איזון. אם לא נצליח להגיע לשלב הזה אנחנו בצרה".

כאמור מחירי הטיסות של ASL מתחילים ב-275 דולר (הלוך ושוב) ללא מזוודה, ב-300 דולר כולל מזוודה ובמחיר של 620 דולר למחלקת העסקים. הטיסות כוללות ארוחה (כשרה). לשם השוואה, טיסות של החברות המתחרות לטיסה המיועדת ל-10 ביולי יעלו כ-380-390 דולר ב-XL ובטראנסאוויה וכ-530 דולר באל-על ובאייר פראנס (לפי אתר אשת טורס, נכון להיום). טיסה עם איזי ג'ט תעלה מ-285 אירו במועד הנקוב. עם זאת, נקודת התורפה של ASL היא בשעות ההמראה (סלוט) מישראל: 20:30 ונחיתה מעט אחר חצות בפריז.

דומיניאק מודע לבעייתיות שעלולה להרחיק חלק מהנוסעים, שיצטרכו לקחת בחשבון עוד לילה בבית מלון למשל. "הסלוטים משקפים את התחרות. אני יודע שלמתחרים יש טובים יותר, ולכן המחיר שלנו הוא אגרסיבי. הנחמה היא שבחזרה מפריז ממריאים בשעה 14:00 ומגיעים לישראל ב-19:30. לאנשי עסקים זו שעה נוחה ולמי שנוסע למספר שבועות לבקר את המשפחה שעת ההגעה ממילא לא קריטית. גם טיסת איזי ג'ט מישראל נוחת בפריז לקראת חצות והמטוסים שלה מלאים. אנשים מוכנים להתפשר על שעת הנחיתה ובתמורה לשלם הרבה פחות". באותה נשימה מדגיש דונימניאק כי "אולי ננסה להחליף את ימי הטיסה ואולי למצוא סלוטים טובים יותר בעתיד. וגם אם השעות לא הכי נוחות אתם תפגשו אצלנו שירות שאתם פחות מכירים. אני לא מתחרה בלואו קוסט כי המוצר שלי טוב יותר מצד שני החברות הסדירות שפועלות מכאן לא יכולות להתחרות במחיר שלי. אני מציע בעצם משהו שאין בקו לפריז: טיסה סדירה במחיר לואו קוסט".