3 שנות מאסר לבעלי חברת הובלות שהעלים עסקאות במיליונים

השופט נימק את העונש החריג בכך שהנאשם התרגל לעבור עבירות ולפגוע בחברה בזמן שנחשד בעבירות שונות שעבר, ולפיכך חשובה ההרתעה האישית

שוחד/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
שוחד/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

בית משפט השלום בירושלים גזר השבוע 34 חודשי מאסר וקנס כספי בסך 150 אלף שקל על אחמד ג'ודה, מנהל חברת הובלות מעיסאוויה, שהעלים עסקאות בהיקף של עשרות מיליוני שקלים בדוחות שהגיש למע"מ.

ג'ודה ניהל בין השנים 2010-2014 שתי חברות בתחום ההובלות, ובתקופה זו הנפיק חשבוניות ללקוחות שונים, בסכום כולל של יותר מ-28 מיליון שקל, שסכום המס הנובע מהן הוא יותר מ-4 מיליון שקל. זאת, בלי שכלל את החשבוניות בדיווחיו החודשיים לרשויות ובלי ששילם את סכום המס.

השופט ירון מינטקביץ מבית משפט השלום בירושלים ציין בגזר הדין כי ג'ודה פגע במעשיו בשני ערכים מוגנים: ערך השוויון בנטל המס, וערך הפגיעה בקופה הציבורית. מינטקביץ הוסיף כי "מלבד חומרת העבירות ופגיעתן בערכים מוגנים חשובים, אלה עבירות אשר הפיתוי לבצען גדול, וסיכויי התפיסה נמוכים. לפיכך, מדיניות ענישה ראויה אמורה להרתיע נאשמים מביצוע עבירות דומות".

בנוגע לתופעת עבריינות המס והיעדר ההוקעה הציבורית של עבריינים מסוג זה, כתב השופט כי "לעתים רבות מתייחסת החברה בסלחנות לעברייני מסים, כאילו אין במעשיהם חומרה או פסול מוסרי או ערכי - ולא היא. הימנעות מתשלום מסים חותרת תחת ערכים חברתיים בסיסיים של שוויון בנשיאה בנטל, ומכל בחינה שקולה לשליחת יד לקופת הציבור.

"משכך, נקודת המוצא היא כי יש לראות את עבריין המס ככל עבריין אחר השולח יד ברכוש חברו - בהבדל שסיכויי תפיסתו של עבריין המסים נמוכים יותר ורווחיו לרוב גבוהים יותר מאלה של גנב 'רגיל', והוא אף אינו משלם את מחיר ההוקעה החברתית שאותו משלם עבריין רכוש אחר. לפיכך, על מדיניות הענישה לתת ביטוי לקלון שבעבירות מסים, ולכך שאין הבדל בין מי שמתחמק מתשלום מס אמת ובין מי ששולח יד לרכוש חברו".

בגזירת עונשו של ג'ודה התחשב השופט בעברו הפלילי, הכולל הרשעות בתחום האלימות, הרכוש ותעבורה, שלגביהן רשם כי הן מעידות על כך "שאין מדובר בכישלון בודד שלו, אלא באדם אשר הרגיל עצמו לעבור עבירות ולפגוע בחברה, וכי עבר את העבירות שבהן הורשע בעצם הימים שבהם התנהלו נגדו הליכים בגין עבירות שונות שאותן עבר. משכך, יש לתת משקל ממשי לרכיב ההרתעה האישית בגזירת עונשו".

נתון נוסף שייחס השופט לחובתו של ג'ודה הוא העובדה שעד היום הוא לא שילם את חובו לרשות המסים, "נתון משמעותי בתיקי מס, שכן הבעת חרטה של עבריין מסים אמורה להתבטא בראש ובראשונה בתשלום חוב המס".

השופט מינטקביץ דחה גם את המלצת שירות המבחן לדחות את גזירת העונש לצורך בחינת הליך טיפולי, שכן "הנאשם ניהל עסק אשר הניב לו הכנסות בסכומים משמעותיים ביותר, של עשרות מיליוני שקלים בתקופה של 4 שנים, אך בחר שלא לשלם מסים בגין רווחיו... אדם המצליח לנהל עסקים שזהו מחזור ההכנסות שלהם, הוא אדם המתפקד היטב, ואינו זקוק להליך שיקומי. וככל שאותו אדם בוחר שלא לשלם את המס שבו הוא חייב, יש להשית עליו עונש ההולם את חומרת מעשיו, ולא לתור אחר הסברים רחוקים ודחוקים מדוע התחמק מתשלום מסים".

בעקבות כל זאת נגזר על ג'ודה עונש חמור יחסית - 34 חודשי מאסר בפועל, 8 חודשי מאסר על-תנאי וקנס כספי בסך 150,000 שקל.