גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רודב וגת רוצים את יפאורה במחיר נמוך מזה שמבקשת כת"ש

מאבק או עסקה: הצעת בעלי השליטה בחברת המשקאות, בעקבות כוונת כת"ש להנפיק חלק מהחזקותיה ביפאורה ● כת"ש: "ממשיכה בהיערכות להנפקה"

תחילתו של מאבק על מניות המיעוט בחברת המשקאות הקלים יפאורה? היום נודע כי בעלת השליטה ביפאורה, חברת קרור אחזקות הציבורית, מציעה לרכוש את מניות המיעוט מידי כלל תעשיות (כת"ש) של לן בלווטניק בתמורה ל-375 מיליון שקל. המחיר משקף ליפאורה שווי של 1.23 מיליארד שקל - נמוך משמעותית משווי של כ-2 מיליארד שקל לפיו תנסה כת"ש להנפיק חלק מהחזקותיה בבורסה בת"א.

לקרור, שבשליטת רוני גת ושלמה רודב, החזקה ב-69.55% ממניות יפאורה, בעוד שיתרת המניות (30.45%) מוחזקות בידי כת"ש. את ההצעה לרכישת המניות הגישה קרור לאחר שקודם לכן דיווחה כת"ש כי החלה במהלך להעברת מניות אלו לחברה בת בשם כלל משקאות, לצורך הנפקתה לציבור בבורסה בת"א.

במסגרת ההנפקה אמורה היתה כת"ש למכור לציבור 46% ממניות כלל משקאות ולהמשיך ולהחזיק ביתרתן (54%). אלא שבין שתי השותפות להחזקה ביפאורה קיים הסכם בעלי מניות, שנחתם עוד בדצמבר 1993 וכולל זכות סירוב. משכך, טוענת קרור כי הוראת סעיף 6 להסכם בעלי המניות מחייבת את כת"ש להציע את מניות יפאורה שבבעלותה לקרור, וכן אוסרת על כת"ש למכור את המניות הללו לכלל משקאות במחיר נמוך יותר מזה שתציע קרור. זאת, מאחר שלדעת קרור אין מדובר בהעברה פנימית לצורך רה-ארגון, אלא בהעברה של מניות לצד שלישי לצורך הנפקתו בבורסה.

קרור, שבשליטת חברת ספנות והספקה של גת ורודב (63% מההון) היא חברת החזקות, שמלבד מניות השליטה ביפאורה, מחזיקה גם ב-37.74% ממניות חברת ייצור ושיווק הצ'יפס הקפוא תפוגן. שווי החברה בבורסה עומד על כ-1.25 מיליארד שקל.

מחלוקת בשאלות הזכויות

לדברי קרור, הצעתה משקפת מחיר של 37.9 שקל למניית יפאורה, ומבוססת על מכפיל 6 על ה-EBITDA (רווח תפעולי לפני פחת והפחתות) הממוצע של יפאורה בשנים 2013-2017 בתוספת המוזמנים שבקופה. בנוסף, כולל המחיר "שיעור הנחה מקובל בגין היות המניות מניות מיעוט בחברת החזקות", והוא יותאם לדיבידנדים שתחלק יפאורה עד מועד השלמת העסקה.

קרור מדגישה כי הצעתה עומדת בתוקפה למשך שבעה ימים החל מהיום, וכי היענות כת"ש להצעתה תביא להשלמת העסקה בתוך עשרה ימים ממועד שליחת הודעת ההיענות. עם זאת, במידה שהצעה זו לא תיענה בחיוב, הרי שלדברי קרור תידרש כת"ש למכור את מניות יפאורה שבבעלותה לכלל משקאות רק במחיר ובתנאים שיהיו עדיפים על הצעת קרור.

אלא שממכתב קרור לכת"ש עולה כי קיימת מחלוקת בין הצדדים בשאלת הזכויות הנובעות מכוח הסכם בעלי המניות. לפי קרור, כת"ש טענה כי יש להחיל את זכות ההצעה של קרור לרכישת מניות יפאורה רק על 46% ממניות כלל משקאות שיוצעו לציבור. לדברי קרור, מדובר בהנחה מוטעית וכי אין לעמדה זו של כת"ש כל אחיזה בהסכם בעלי המניות של יפאורה.

למרות זאת, מדגישה קרור כי במקום לרכוש 30.45% ממניות יפאורה, היא תהיה מוכנה גם להיכנס בנעלי הציבור ולרכוש 46% ממניות כלל משקאות, בתמורה ל-109.6 מיליון שקל. ההצעה משקפת מחיר של 24.1 שקל למניה ושווי של 238 מיליון שקל בלבד לכלל משקאות. הצעה זו מבוססת על הסכום שהוצע עבור מניות המיעוט ביפאורה וכולל הנחות שונות, ובהן מס רווח הון של 80 מיליון שקל שתשלם כלל משקאות במקרה של מימוש החזקותיה.

בתגובה להודעת קרור. מסרה כלל תעשיות כי היא "ממשיכה בהיערכותה להנפקת החזקותיה ביפאורה. יפאורה היא חברה מצוינת, רווחית ויציבה וכלל תעשיות מאמינה בה ובשוק בו היא פועלת. ההנפקה תהווה הזדמנות מצוינת למוסדיים ולמשקיעים פרטיים להשקיע ולקבל חשיפה לאחת החברות המוצלחות במשק*.

יפאורה היא היצרנית השלישית בגודלה בישראל של משקאות קלים, אחרי החברה המרכזית למשקאות קלים (קוקה קולה ישראל) וטמפו. יפאורה מייצרת ומפיצה בישראל ובשטחי הרשות הפלסטינית, בין השאר, את מותג הקולה RC ואת המשקאות Schweppes, ספרינג, קריסטל, תפוזינה ואחרים.

את 2017 סיימה יפאורה עם עלייה קלה של 0.3% בהכנסות ל-949 מיליון שקל והיא מחזיקה בכ-26% משוק המשקאות הקלים על פי נתוני חברת נילסן. הרווחיות הגולמית של החברה עמדה אשתקד על כ-47% מהמחזור ואילו הרווח הנקי שלה הסתכם בכ-129 מיליון שקל.

כת"ש ממשיכה לממש

המיליארדר לן בלווטניק השתלט על כת"ש ביולי 2012 כשרכש 49.9% ממניותיה מידי קבוצת אי.די.בי לפי שווי חברה של 2.55 מיליארד שקל. לאחר הרכישה העמיד בלווטניק בראש כת"ש את עו"ד אבי פישר, לשעבר שותפו של דנקנר באי.די.בי, שמחזיק בתפקידי היו"ר והמנכ"ל. בהמשך גם הפך בלווטניק לבעלים היחידי של כת"ש, לאחר שרכש את החזקות הציבור במניותיה לפי שווי של כ-2.5 מיליארד שקל.

תחת בלווטניק פועלת כת"ש בשנים האחרונות למימוש רבות מהחזקותיה השונות. בין השאר, מכרה כת"ש לקרן פימי את מניות השליטה בחברות מנועי בית שמש ב-125 מיליון שקל ואת מניות השליטה בנייר חדרה ב-355 מיליון שקל. בנוסף מכרה כת"ש את חלקה במספנות ישראל לשותפותיה לשליטה תמורת 138 מיליון שקל.

מנגד, רכשה כת"ש מאז את החזקות המיעוט (25%) ביצרנית המלט נשר תמורת 520 מיליון שקל. כך שכיום היא מחזיקה ב-100% ממניות נשר, ב-50% ממניות חברת ההובלות תעבורה, ב-53% ממניות רשת האופנה גולף בעלות שווי שוק של 120 מיליון שקל, וכן ב-49% ממניות חברת ההשקעות כלל ביוטכנולוגיה בעלות שווי שוק של 220 מיליון שקל.

גם את מניות המיעוט ביפאורה מבקשת כת"ש לממש מזה זמן. אשתקד היא אפילו הכריזה על כוונתה למכור 14.3% ממניות יפאורה לקרן השקעות זרה לפי שווי של כ-1.6 מיליארד שקל ליפאורה, בעסקה שכללה גם אופציה למכירת יתרת המניות לפי אותו השווי. בהמשך חשף "גלובס" כי הרוכשת המיועדת היא קרן ההשקעות השוויצרית Kharis Capital, אלא שהעסקה לא יצאה לבסוף אל הפועל, לאחר שקרור בחרה שלא להפעיל את זכות הסירוב שלה.

כעת מבקשת כאמור כלל תעשיות להנפיק את ההחזקה ביפאורה בבורסה, ולפי גורמים בשוק, היא תנסה להשיג שוואים גבוהים בהרבה מאלו שמציעים רודב וגת. לפי אותם גורמים, השווי הנוכחי של קרור בבורסה (1.26 מיליארד שקל) גוזר ליפאורה שווי של 1.8-2.1 מיליארד שקל (לאחר שלוקחים בחשבון את שווי הנכסים האחרים, את ההתחייבויות ואת העליות הצפויות).

עוד מציינים אותם גורמים, כי שווי של כ-2 מיליארד שקל נתמך גם במכפיל 8 על ה-EBITDA של יפאורה (בניגוד למכפיל 6 בו השתמשה קרור) ב-2017 וכן בתחזית לגבי תזרים המזומנים העתידיים שלה (DCF). אם שוויה של יפאורה הוא אכן 2 מיליארד שקל, הרי ששווי כלל משקאות אמור לכאורה לעמוד על כ-600 מיליון שקל (פי 2.5 מהצעת קרור) וזאת על בסיס הנחת מיעוט של 5%-10% והנחת חברת החזקות מצומצמת.

יפאורה

תחום פעילות: ייצור ושיווק משקאות קלים מותגים בולטים: תפוזינה, ספרינג, שוופס,קריסטל, מי עדן, עין גדי

יו"ר: רוני גת

תוצאות 2017, במיליוני שקלים:

הכנסות: 949

רווח גולמי: 442

רווח תפעולי: 163

רווח נקי: 129

עוד כתבות

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

מנות במחתרת התאילנדית / צילום: דניה ויינר

אחת המסעדות התאילנדיות הטובות בישראל מסתתרת בכלל בחצר של בית

עגלת קפה שמגישה מאפה פיסטוק נדיר, מרכז הוליסטי שגם הציניקנים יתמסרו לו, מיזם אמנות נשי ומסעדה שאפשר למצוא בה בננה לוטי משובחת ● יום בפרדס חנה כרכור

שר הביטחון יואב גלנט ורה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

רה"מ אישר: ראש השב"כ ייצא לשיחות בקהיר, ראש המוסד לקטאר

צה"ל מאשר: חיסלנו את סגן מפקד יחידת הרקטות והטילים של חיזבאללה ● בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

הפגנה הקוראת לשוויון בנטל. בלי נתונים מסולפים / צילום: שב״פ sha_b_p@

אותה אוזלת היד מאפשרת למגזר גדול לא לשאת בנטל וחונקת אותנו בפקקים

משבר הגיוס הוא משבר המטרו: שניהם יחד הוא אותו כישלון תשתיות ענק, של התחבורה המקרטעת פה ושל יסודות המדינה המתפוררים אחרי 76 שנותיה ● הסטטוס קוו מת. הגיע הזמן להיפרד מפתרונות הישראבלוף

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר