דיבידנד | בלעדי

הדיבידנדים של בארי: כ-150 מ' ש' חולקו בין חברי הקיבוץ

הרווחים של קיבוץ בארי נצברו במשך שנים מפעילות בתחום הדפוס והפלחה • מבין כ-1,100 תושבי הקיבוץ, כ-600 חבריו נהנו באחרונה מהרווחים שחולקו  בהתאם לעמידה במספר מדדים כמו ותק

קילומטרים אחדים מגדר הגבול עם עזה, כשברקע ירי של פצצות מרגמה והאיום קבוע של מנהרות התקיפה של חמאס, העסקים של קיבוץ בארי פורחים: הנהלת הקיבוץ החליטה באחרונה לחלק לכ-600 חברי הקיבוץ דיבידנדים בגובה של עד כ-250 אלף שקל ובסכום כולל שהוערך ב-150 מיליון שקל - כך נודע ל"גלובס".

סכומי הכסף הגדולים שחולקו באחרונה לחברי הקיבוץ הם רווחים שנצברו במשך שנים מהפעילות הכלכלית בענפים השונים שמנהל בארי, ובמרכזה הבעלות הבלעדית שלו על דפוס בארי, שמחזיק בזיכיון מטעם משרד התחבורה להנפקת רישיונות הנהיגה בישראל. על פי הערכות, זיכיון זה מניב לו הכנסות בהיקף של כ-8.5 מיליון שקל בשנה.

באחרונה דפוס בארי קיבל זיכיון להנפקת רישיונות הנהיגה של נהגי ישראל לתקופה נוספת של כ 3 שנים, עם אופציה להארכתו ב-3 שנים נוספות. גורמים העריכו כי להתקשרות זו פוטנציאל כספי של כ-40 מיליון שקל בשנים הקרובות וזאת לאחר שהתחייב על הנפקת רישיונות שעשויים מפוליקרבונט - חומר שמקשה על זיוף התעודות. בשל שיטת ההדפסה המתקדמת שעליה התחייב דפוס בארי, נהגים שיבקשו לחדש את רישיונות הנהיגה שלהם יקבלו רישיונות שבהם תמונותיהם יודפסו בצבעי שחור-לבן.

דפוס בארי נחשב לאחד ממפעלי הדפוס המתקדמים והמוכרים בישראל, והוא עוסק בין השאר בהדפסות של פנקסי שיקים, תווי קנייה, מסמכי ביטוח, מעטפות ומפעיל קווי הדפסה מתקדמים- המקשים על זיוף של מסמכים.

לצד הפעילות הענפה של דפוס בארי, הקיבוץ הדרומי מקיים פעילויות נוספות, כמו גידולי שדה שכוללים מטע חוחובה, תוך שיווק שמן החוחובה שמופק מהפרי- לתעשיית הקוסמטיקה. הפעילות של קיבוץ בארי כוללת גם מחלבת בוטיק לייצור גבינות פרימיום מעבודת יד.

גורמים שמעורים בנושא, אמרו ל"גלובס" כי הכספים שחולקו בקרב חברי הקיבוץ נצברו בקופת קרן שמרכזת את כלל הפעילויות הכלכליות שלו, שתפחה במהלך השנים האחרונות: "זה בפירוש לא המקרה שבו מדובר בחלוקת רווחים רק מדפוס בארי. יש לנו עוד פעילויות מוצלחות, ולכן החלטנו לשתף את כלל החברים במשק בהצלחות האלה. ממילא לא קל לחיות בבארי בימים אלה, והחיים כאן, תוך הקפדה על שגרה יצרנית טובה הם בחזקת נס גדול. למרות שאנחנו נמצאים במרחק של כ 4 קילומטר מגבול עזה, וחלק מגידולי השדה שלנו מגיעים עד לגדר המערכת, אנחנו מצליחים ובארי הוא מקום שטוב לחיות בו", אמר היום (ב') ל"גלובס" אחד מתושבי בארי: "גם בעבר התושבים נהנו מחלוקת רווחים מפעילויות כאלה ואחרות, אבל לא בסדרי גודל כאלה".

דפוס בארי, שנחשב לקטר של הפעילות הכלכלית של קיבוץ בארי הוא חברה פרטית שלא חייבת לדווח על תוצאות ועל חלוקת רווחים. שם סירבו להתייחס היום לידיעה, כמו גם במזכירות המשק: "אנחנו לא מדברים על מה שאנחנו כן מחלקים או לא מחלקים", אמר ל"גלובס" מרכז הפעילות העסקית של הקיבוץ, אלי שרעבי: "דפוס בארי קיים כבר מעל 60 שנה, זאת לא הפעם הראשונה במחלקים בקיבוץ דיבידנדים אבל אנחנו לא נכנסים לפרטים. אנחנו אנשים צנועים, ולא רצים לספר מה חילקנו ומה לא".

מבין כ-1,100 תושבי הקיבוץ, כ-600 חבריו נהנו באחרונה מהרווחים שחולקו, בסכומים שבין 100 אלף שקל לחבר עד כ-250 אלף שקל - בהתאם לעמידה במספר מדדים כמו ותק: "ברור שמי שוותיק יותר- קיבל יותר. פעלנו על פי פרמטרים סדורים, כדי שכולם יקבלו את מה שמגיע להם", אמר היום גורם בקיבוץ: "לא פשוט כאן, בייחוד עם המצב הביטחוני. יש לא מעט הפסקות חשמל, לא תמיד ניתן לעבד את כל גידולי השדה בגלל הנחיות שמתקבלות מצה"ל בעקבות הערכות מצב ביטחוניות שנעשות מעת לעת בגזרה, ובכלל - באחרונה גם קיצצו לנו את מכסות המים. עם זאת, אנחנו מאד מאד גאים במה שאנחנו עושים, אבל מצד שני לא משוויצים".

לדברי גורם בתעשיות הקיבוציות "בארי נחשב לאחד הקיבוצים העשירים בישראל, בין השאר בזכות הנכסים הטובים והמניבים שלו - בעיקר בענף התעשייה. אין ספק שהפעילויות שלו נמצאות ב'טופ' של הפעילות העסקית בסביבת הקיבוצית ובשונה מקיבוצים אחרים שחילקו רווחים לחבריהם לאחר אקזיטים גדולים שעשו, כמו במקרה של קיבוץ חצרים שמכר את השליטה בנטפים לחברה מקסיקנית- כאן לא היה שום אקזיט. אלה רווחים נטו, שכן הפעילות העסקית כולה נשארת בקיבוץ ועכשיו גם החברים שהם הבעלים של אותן פעילויות- קוטפים את הפירות".