הכנסת מזהירה את חלל: "עלולים למצוא את עצמכם ב'ברוך'"

גורמים בתחום החלל: אין ודאות שהמדינה תשמר את נקודת השמיים ללוויין עמוס 8 שחלל תקשורת תרכוש מחברה אמריקאית

"יש לכם לקוחות ממשלתיים, אבל אל תהיו בטוחים שהם יישארו אתכם, כי הממשלה יכולה להחליט לשמר את הידע הטכני בישראל, ואתם עלולים למצוא את עצמכם ב'ברוך' לא קטן" - כך הזהיר היום (ב') יו"ר ועדת המשנה לנושאי חלל של הכנסת, ח"כ יואב קיש, את נציגי חברת חלל תקשורת, במסגרת דיון מעקב שקיימה על עתיד תעשיית לווייני התקשורת בישראל.

הדיון התקיים כשברקע הודעתה מהשבועות האחרונים של חלל תקשורת, כי הלוויין הבא שלה, עמוס 8, ייוצר בידי חברת לוראל האמריקאית ולא בידי התעשייה האווירית. זאת, למרות שהתע"א הזהירה בעבר כי החלטה כזאת עשויה להוביל לפגיעה קשה בתעשיית לווייני התקשורת בישראל ואף תגרום לסגירתה.

בדיון שהתקיים הבוקר בכנסת השתתף גם מנכ"ל התע"א, יוסי וייס ואמר כי "אני מתריע כבר 10 שנים על המצב, יש הרבה דיבורים אבל בשורה התחתונה חלל תקשורת קיבלה החלטה חד-צדדית להתקשר עם חברה זרה".

שאלת עתיד תעשיית לווייני התקשורת בישראל עלתה לדיון ציבורי בעקבות פיצוץ הלוויין עמוס 6 שיוצר בתע"א עבור חלל תקשורת, זמן קצר לפני שיגורו לחלל באתר של חברת spaceX בארה"ב. הפיצוץ אירע בחודש ספטמבר 2016, בעקבות תקלה ברקטה שהיתה אמורה לשאת אותו לחלל. גם הלוויין עמוס 8, שחלל החליטה לרכוש מלוראל האמריקאית- ישוגר לחלל באמצעות אותה רקטה של spaceX.

ועדה שהקימה המדינה, בראשות מנכ"ל משרד המדע, פרץ וזאן המליצה בתום דיונים שקיימה על מתווה תמיכה סדור בתעשיית לווייני התקשורת בישראל וזאת, בעיקר כדי לשמר יכולות ייחודיות בתחום, שרובן מרוכזות בתעשייה האווירית.

חרף המלצות ועדת וזאן, להעמיד תקציב שנתי של כ 70 מיליון שקל בשנה לתעשייה זו, מחלוקות בין משרדי ממשלה מקשות על הקצאת הסכום הדרוש באופן שיבטיח את עתיד הפעילות הישראלית בתחום לווייני התקשורת. וייס אמר בדיון היום כי "למרות המלצות הוועדה מלפני כשנה וחצי, משרדי הממשלה לא מרימים את הכפפה. ממדרים אותנו מכל נתוני המו"מ וכתעשייה- תחום החלל הוא הרבה יותר מעבר לעמוס 8. אם לא יהיה עמוס 8, הידע שנצבר ילך לאיבוד, היכולת לשמור על קדמת הטכנולוגיה בתחום לווייני התצפית תושפע, ונמשיך לפתוח פערים עם מדינות אחרות. בגרף ההשקעה בתחום האזרחי אנחנו עמוק בחלק התחתון של הרשימה מול מדינות העולם. אנחנו מתדרדרים במדרון- שלא ברור סופו".

במהלך הדיון בכנסת הודיע וזאן כי משרד המדע יפעל לקידום יצור של לוויין תקשורת בתע"א ותעשיות נוספות שפועלות בתחום החלל- ויהיה בבעלות ממשלת ישראל. לדבריו "משרד המדע היה מוכן לשים את חלקו היחסי בנושא, כדי להוציא את מסקנות הוועדה לפועל אך גורמים אחרים לא היו מוכנים להיכנס לזה".

באחרונה הגישה התע"א הצעה סדורה לפיתוח ולייצור של לוויין תקשורת שישמש את ממשלת ישראל למטרותיה השונות - בלי תלות בחלל תקשורת.

נציג חלל תקשורת שהשתתף בדיון שהתקיים בכנסת אמר מצדו כי "אנחנו לא יכולים לסגת מההסכם עם חברת לוראל. הזמנו בעבר 4 לוויינים מהתע"א ושניים נוספים מחברות זרות, כך שאנחנו לא רואים שום מניעה לחזור לתע"א בהמשך".

נציג החברה התייחס גם לנקודת השמיים שבה ימוקם הלוויין העתידי שלה, כפי שנרשמה בידי המדינה בארגון התקשורת העולמי שכפוף לאו"ם (ITU) ואמר כי "אם בתוך מספר שנים לא נשים טכנולוגיה משדרת בנקודה זו- נאבד אותה לטובת הבא בתור".

 גורמים אחרים שמעורבים בנושא אמרו היום כי "אין כל ודאות שהמדינה, שהיא שרושמת את נקודת השמיים ב-ITU, תבטיח אותה ללוויין אמריקאי שישמש את חלל תקשורת- ויתכן מצב שהיא תשמר את נקודת השמיים, שמחירה נאמד בכמה עשרות מיליוני דולרים, עבור לוויין שישמש את האינטרסים של מדינת ישראל".