"תפסיקו לעסוק בעבר, עתידנו תלוי בחינוך הצעירים לחדשנות"

גם ממרום 93 שנותיו עוזיה גליל, המייסד המיתולוגי של אלרון, מביט אך ורק קדימה • "ליזמים צעירים אני מסביר שבשלב מוקדם מאוד של חברה צעירה יש לצרף אליה איש שמבין את הטכנולוגיה, אבל לא פחות מכך מבין את השוק ואת היתרון היחסי של החברה" • בוני הארץ, פרויקט מיוחד

עוזיה גליל  / צילום : איל יצהר
עוזיה גליל / צילום : איל יצהר

"יש לי תזה בחיים שאומרת שהדגש הוא לא להתגאות במה שהיה, אלא לראות איך כל ההתקדמות שלנו משפיעה על העתיד", אומר עוזיה גליל ומראה שגם ממרום 93 שנותיו, יזמות היא תכונת אופי. "כל המאמץ שלי היום מתרכז באופן שבו ניתן לנצל את ההתקדמות המדעית והטכנולוגית לטובת עתיד המדינה ועתיד הציבור", הוא אומר בשיחה עם G.

"אני אומר לכולם, תפסיקו להתעסק בעבר, עתידנו תלוי בחינוך הצעירים לחדשנות, ובכך לשמור על היתרון היחסי של הכלכלה הישראלית. אני לא מחפש מאמרים שיזכירו אותי, יש הרבה מאוד דברים שצריך לעשות ולשנות כדי שההתפתחות תעזור לעתיד".

אנחנו בכל זאת נתעכב קלות על העבר, כי בלי עברו של גליל ושל חלוצים טכנולוגיים נוספים דוגמת מייסד סאיטקס אפי ארזי ז"ל, שהיה שותף בפיתוח המצלמה שליוותה את ניל ארמסטרונג על הירח, ספק אם קטר ההייטק - שכולנו כל-כך גאים להתגאות בו ובכל אקזיט שהוא מניב משל היו לנו בו מניות - היה עולה על המסילה. ב-57' הקים גליל כמעבדה בביתו את אלרון, לימים חברת ההייטק הראשונה שהונפקה (72') ואשר הנביטה מתוכה עשרות חברות שהתוו את הדרך להייטק הישראלי - כמו אלביט מערכות, אלסינט, אורבוטק וגיוון אימג'ינג. במשך 38 שנים הוא עמד בראש אלרון, כשגם היום הוא לא נח וממשיך לעקוב אחרי החידושים הטכנולוגיים - בעיקר בתחומי הרובוטיקה והמוח ומסייע לסטארט-אפים צעירים.

"באים אליי עם רעיונות יפים ואני שואל קודם כול מי יקנה את המוצר וכמה ישלם", אומר גליל שב-99', עם פרישתו מאלרון ומאלביט, הקים חברה המשקיעה בהם. "אני מסביר שבשלב מוקדם מאוד של חברה צעירה יש לצרף אליה איש שמבין את הטכנולוגיה, אבל לא פחות מכך מבין את השוק ואת היתרון היחסי של החברה".