קרן המטבע הבינלאומית: המשק הישראלי יצמח ב-3.3% השנה

לפי תחזית הקרן, הצמיחה צפויה להתחזק ב-2019 ולעמוד על 3.5% • החל מ-2020 תורגש האטה בצמיחה

צמיחה / צילום: Shutterstock
צמיחה / צילום: Shutterstock

המשק הישראלי אמור לצמוח בשיעור של 3.3% בשנת 2018, וב-3.5% ב-2019, כך לפי התחזית הכלכלית העולמית המעודכנת של קרן המטבע הבינלאומית שפורסמה היום (ג') בוושינגטון. על פי הקרן, האינפלציה השנה בישראל אמורה לעלות לשיעור של 0.7%, לעומת 0.2% ב-2017. בשנת 2019 האינפלציה במשק המקומי תואץ שוב ותגיע ל-1.3%.

על פי הקרן, האבטלה בישראל אמורה להישאר יציבה על פני השנתיים הקרובות, בשיעור של 4.2%, ואילו החשבון השוטף במאזן התשלומים ימשיך לרשום עודף משמעותי, בסדר גודל של 2.6% של התוצר המקומי בשנת 2018 ו-2.7% ב-2019.

התחזית האופטימית של הקרן לגבי המשק הישראלי משתלבת בתחזית הגלובלית. על פי כלכלני קרן המטבע הבינלאומית, המשק העולמי אמור להמשיך לצמוח במהירות יחסית השנה וב-2019. בכל אחת מהשנים הכלכלה הגלובלית תצמח ב-3.9% על פי אומדני הקרן.

על פי הקרן, התרחבות בהשקעה במשקים רבים הביאה במחצית השנייה של 2017 להאצת ניכרת בצמיחה, אשר הייתה מעל ל-4%, הגבוהה ביותר מאז 2010. אלא שלאחר השנתיים הבאות, המשקל של תהליכים וגורמים שליליים יעלה, והדבר יבוא לידי ביטוי בירידה בצמיחה. הקרן צופה שהמדיניות המוניטרית המרחיבה תחלוף במרבית המשקים, ובמקביל, העוצמה של ההתרחבות הפיסקלית תיחלש. במקביל, ההאטה הניכרת בגידול בפריון והזדקנות האוכלוסייה יביאו לירידה בשיעור הצמיחה.

בסקירה שפרסמה קרן המטבע נאמר כי על הממשלות השונות לנצל את השנתיים הקרובות, היחסית נוחות, כדי לבצע רפורמות נדרשות במשקים שלהן, ולהכין אותם לשנים ה"רזות" אשר אמורות להופיע בעוד כשנתיים. הקרן ממליצה לממשלות לדאוג לשוק העבודה, ולדאוג שחלקים יותר של האוכלוסייה ייהנו מפירות הצמיחה. במקביל הקרן מייעצת לדאוג ליציבות פיננסית ופיסקאלית, כדי להגדיל את דרגות החופש של הממשלות לאחר האטת הצמיחה.

על פי התחזית העולמית, המשקים המפותחים יצמחו מהר יותר מכושר הצמיחה לטווח ארוך שלהם, כך שייסגר הפער לעומת כושר הייצור במשקים אלה, במיוחד באירופה. גם בארה"ב התעסוקה תהיה מעל למה שנחשב כתעסוקה מלאה. באסיה ובמשקים המתעוררים של אירופה הצמיחה אמורה להיות חזקה, ואילו המדינות המייצאות סחורות וחומרי גלם ייהנו מעלייה של הביקוש והיצוא בשנתיים הקרובות.