גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בני המקום במחיר למשתכן: הטבה, עיוות או כורח המציאות

בהגרלה הגדולה האחרונה של דירות מחיר למשתכן יועדו 2,057 דירות לבני מקום, אבל הם לא מיהרו להגיע, ורק 1,449 בני מקום זכו ● אולי הגיע הזמן לחשוב מחדש על מנגנון שמעדיף רק בני אותה עיר ● פרויקט מיוחד לרגל ועידת ישראל לנדל"ן

משה כחלון בפרויקט מחיר למשתכן בלוד / צילום: יוסי אלוני
משה כחלון בפרויקט מחיר למשתכן בלוד / צילום: יוסי אלוני

תוכנית מחיר למשתכן של שר האוצר משה כחלון בחרה אמנם שלא לקבוע קריטריונים חברתיים וכלכליים למתן הדירות המסובסדות, אולם היא יצרה העדפה ברורה ל"בני מקום" - מי שמתגוררים באותה עיר ב-3 השנים האחרונות או ב-4 שנים מתוך 10 השנים האחרונות.

לא מדובר בהעדפה גורפת, אלא בהחלטה שלשיעור מסויים של דירות מוזלות (בין 25% ל-30% במרכז ולמעלה מכך בפריפריה) יש לבני המקום עדיפות בהגרלות. הרציונל העיקרי והמובן של האוצר היה לרתום את השלטון המקומי למהפך במודל המכרזים. לתת כלי בידי הרשות המקומית - שבדרך כלל מערימה קשיים על המדינה המשווקת מאסה של דירות חדשות - להטבה עם התושבים הקיימים ועזרה גם לבני הדור הבא לקנות בעיר דירות. מדובר בקלף משמעותי, ודאי בשנת בחירות לרשות המקומיות.

אבל, בעוד בהגרלות הראשונות המכסה של בני המקום התמלאה בקלות, בהגרלה הגדולה הרביעית שנסגרה בסוף מארס התברר שגם בני המקום כבר אינם קופצים על המציאה. מתוך 6,615 דירות שהשתתפו בהגרלה הרביעית, 2,057 דירות יועדו לבני המקום - אולם רק 1,449 בני מקום זכו בהגרלה (לפני ביטולים שעוד יבואו).

בנהריה למשל, הוקצו בהגרלה 337 דירות לבני מקום, אולם רק 76 מבני המקום זכו בהגרלה. בנתיבות הוקצו 577 דירות לבני מקום, ורק 238 בני מקום זכו בהגרלה. בקריית ביאליק הוקצו 25 דירות לבני מקום, ורק 4 זכו בדירה. קריית ים הוקצו 128 לבני המקום וזכו רק 37. הביקוש הנמוך יחסית של בני המקום בהגרלה עשוי להעיד על כך שחלק לא מבוטל מעדיפים זכייה במקום אחר. בין היתר זה עשוי גם ללמד כי חלקם מתכוונים לרכוש הדירה להשקעה ולא למגורים (כפי שכבר הזהירו בבנק ישראל בדוח השנתי האחרון).

משה כחלון מבקר במחיר פרוייקט למשתכן  / צילום: יוסי אלוני

מה עם השכנים

מנגנון ההטבה לבני המקום מותיר מחוץ למשוואה שני קהלים אחרים ממורמרים: קהל אחד הוא תושבים בערים שבהן אין כלל פרויקטים של מחיר למשתכן. קבוצה אחרת היא זו של בני מושבים וקיבוצים, שבתחומם לא יפורסמו מכרזי מחיר למשתכן (ראו מסגרת). נכון, בני המושבים והקיבוצים מקבלים לעתים הטבה אחרת ביישוב מגוריהם, אבל נכון להיום רק חלק קטן מהם אכן יכול לממש את ההטבה הזו בגלל המכסות שהתמלאו, בשל המחירים הגבוהים של המגרשים ובשל תנאים שונים אחרים הקשורים למגזר החקלאי וזכאותו.

הטענה המתבקשת היא כי הטבה לבני המקום הייתה צריכה להיות אזורית, ולא מבוססת ישוב. קשה להבים למה תושבי גני תקווה או גבעת שמואל, למשל, לא יוכלו לקנות בקריית אונו הסמוכה.

חשוב לזכור שהטבת בני המקום אינה מסתיימת במכרזי מחיר למשתכן. פתרונות דיור אחרים שהועלו במהלך השנים, בעיקר לדיור בהשכרה, הטיבו עם בני המקום. כך התיקון לחוק התכנון והבנייה ותקנה 188, שמאפשרת פתרונות לבני המקום לדיור בר-השגה, וגם חוק דיור בר-השגה שאושר רק לאחרונה, המאפשר הקמת דיור להשכרה ומתיר להקצות דירות לבני המקום.

יוזמות מקומיות כאלו כבר ניתן למצוא בתל-אביב-יפו, בראשון-לציון ובכפר-סבא.

"סוג של פיצוי לעיר"

ראש עיריית ראשון-לציון, דב צור, סבור כי מדובר בהחלטה נכונה לאפשר עדיפות לבני העיר. "לנו זה היה קריטי בהגרלות. תוכנית מחיר למשתכן היא הרי לא תוכנית שהיו מפעילים אם הכל היה בסדר בתחום הדיור, במציאות אוטופית לא היה בה צורך.

"אם מטילים פרויקט כזה על עיר, ויש לפרויקט כזה גם השלכות, צריך לתת סוג של פיצוי לעיר. זה הגיוני שאתה נותן לעיר מסוימת כמו ראשון-לציון, שנכנסת תחת המשא הזה לעזרה בתוכנית ממשלתית, פתרון לזוגות הצעירים שלה שרוצים להישאר לגור בעיר. לטעמי יש כאן הגינות שיש עדיפות לבני העיר.

"במקביל, אנחנו כעירייה החלטנו עוד לפני מחיר למשתכן לדאוג בעצמנו לדירות קטנות בראשון-לציון, והפעלנו מנגנונים לקבלנים שיקבלו תוספת בתמורה לדירות זולות שיוגרלו בין תושבי העיר. היו כבר כמה מקרים כאלו והגרלה אחרונה הייתה ממש בשבוע שעבר (פרויקט שכלל 28 דירות חדשות במחיר מוזל בשלושה פרויקטים שונים. על אותן 28 דירות התחרו בהגרלה לא פחות מ-374 תושבים בעיר). זו לא כמות גדולה לצערי, אבל זה נותן כיוון וזה אומר לצעירים שאנחנו רוצים שהם ישארו בעיר ועושים מאמץ לתת מחירים זולים יותר".

- מה דעתך על הרעיון להפוך את הטבת בני המקום לאזורית, כדי שגם תושבי יישובים סמוכים, בהם אין פרויקטים מוזלים, יוכלו לקבל מענה דומה?

צור: "זה לא נכון. יש מה שנקרא 'לוקל פטריוטיזם', עיר היא יחידה בפני עצמה. יש משהו בחוויה שמישהו הוא בן מקום. צריך לתת לו את זה".

- ולחייב את בני המקום שזוכים בדירה גם לגור בעיר?

"אני לא מאמין בהפעלה של סנקציות כאלו או אחרות. אם אדם זוכה בדירה והוא בן מקום, אני מאמין בתור ראש עיר שלא ירצה לעזוב את העיר גם ככה".

- למה לא רואים במקומות אחרים יוזמות כמו שלכם לדירות מוזלות מטעם העירייה?

"אני לא יודע לדבר בשם ראשי ערים אחרים, אבל צריך לזכור שלדברים האלו יש מחיר לעיר, ואולי לא כולם רוצים או מוכנים לשלם אותו. אין מתנות חינם. מחיר למשתכן למשל זה תוספת של דירות בעיר, והפרויקטים של דיור בר-השגה ביוזמה המקומית זה עוד דירות בעיר. אבל אנחנו חושבים שזה חשוב גם במחיר ציפוף העיר, כדי להשאיר פה את הצעירים".

ממשרד השיכון נמסר כי: "ההחלטה להעניק יתרון לבני המקום בהגרלות, נועדה לסייע לזוגות צעירים לרכוש דירה בעיר מגוריהם ומהווה הטבה משמעותית לזוגות הצעירים. בנוסף, הטבת בני מקום מסייעת בחיזוק ורתימת הרשויות המקומיות לתהליך, לטובת כלל הגורמים".

"תוכנית מחיר למשתכן נחוצה ביותר גם ליישובים הכפריים"

בעוד ביישובים עירוניים ברחבי הארץ יוצאים עוד ועוד פרויקטים של מחיר למשתכן, בהתיישבות הכפרית הדבר כמובן אינו אפשרי ומשאיר רבים מתוסכלים. "עמדת מרכז המועצות האזוריות כי תוכנית מחיר למשתכן המציעה דירות קטנות ובנות השגה עם סבסוד גבוה לקרקע היא דבר נחוצה ביותר גם ליישובים הכפריים. זאת, בכדי לאפשר לצעירים לחזור לכפר ולקיבוץ ואפילו ליישובים הקהילתיים על מנת לחדשם", מציינת מילכה כרמל, ראש תחום תכנון וקרקעות במרכז המועצות האזוריות.

"משבר הדיור בישראל רלוונטי גם ביישוב הכפרי, לפחות במושבים וקיבוצים שבהם חלה מגבלת כמות יח"ד לפי לוח 2 בתמ"א 35, ובניית יחידות דיור קטנות ו/או השכרת יחידות דיור ובנייה להשכרה לא אפשרית מעבר למכסה בתוכנית המתאר הארצית. גם מדיניות מוסדות התכנון והחלטות רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) מגבילות מאוד את האפשרות לתוספת מגורים, למשל הרגולציה הקובעת זכאות בלעדית ל'שלושה דורות בנחלה' והגבלת מספר היחידות בנחלה.

"גודל האוכלוסיה ביישובים ובמועצות האזוריות עומד על כ-8% בעשור האחרון. על מנת לשמור על ישובים אלו, לצורך חיים בני קיימא במרחב הכפרי, יש צורך לשמור על גודלה היחסי של האוכלוסייה במרחב יחסית לגודל האוכלוסייה במדינת ישראל". 

כרמל מוסיפה כי "על פי התוכנית האסטרטגית לדיור של הממשלה, יש צורך בתכנון 2.5 מיליון יחידות דיור בישראל ובנייה של 1.5 מיליון יח"ד עד 2040. כלומר, על מנת לעמוד בקצב גידול ביחס דומה בין המגזר העירוני למגזר הכפרי הקיים היום, אנו מדברים על תכנון של כ-200 אלף יחידות דיור ובנייה של כ-120 אלף יחידות דיור בישובים הכפריים. דע עקא, המדיניות של מוסדות התכנון ורמ"י לחזק את הערים ולהפנות אליהן את מרבית המשאבים והאוכלוסיה היא לכאורה מדיניות ראויה ונכונה, במדינה בעלת קצב גידול אוכלוסיה גבוה ומשאב הקרקע במחסור, אולם מדיניות זו הרחיקה לכת ואינה מאפשרת ליישוב הכפרי להתפתח וגוזרת עליו סטגנציה.

"יתרה מכך, כיום מתרחש כיוון הפוך - המדינה מפקיעה באופן מאסיבי עשרות אלפי דונמים של קרקעות חקלאיות בשולי הערים ממושבים וקיבוצים, ומפצה את החקלאים במחירי אפסיים של עשרות אלפים בודדים לדונם (בהתאם לשווי החקלאי) ומשווקת את הקרקעות בשלושה סדרי גודל לדונם. תקבולי השיווקים הללו הם הם המקור הכספי לתוכנית מחיר למשתכן".

כרמל סבורה שעל המדינה למצוא דרך להפעיל את מחיר למשתכן גם בהתיישבות הכפרית: "בנוסף, חשוב להקל ברגולציה ובמדיניות התכנון על מנת ליצור מגוון מגורים. ככל שיפותחו מנגנונים קנייניים שיאפשרו גמישות והתאמה של סוגי מגורים אחרים, ניתן יהיה לנייד צעירים, ותיקים, בודדים ומשפחות לצורות מגורים מתאימות, או להתאים את המגורים בגודל הדירות ונגישותן. כך אפשר לייצר ישובים כפריים בר קיימא, במחוזות המרכז בהם ערכי קרקע גבוהים, בכדי שלא יקפאו על שמריהן וייעלמו עם אחרוני בעלי הנחלות החקלאיות המוחלפים באחוזות בעלי ממון".

כרמל מציינת כי בשנתיים האחרונות היה ניסיון לקדם תוכנית לבנייה כפרית במשרד שיכון שגובשה עם מרכז המועצות, באמצעות הצעת החלטה לממשלה להסכם גג כוללני ליישובי המרחב הכפרי בפריפריה (בנגב ובגליל בלבד). "ככל הידוע לי", מספרת כרמל, "הצעה זו לא התקבלה 'בהתלהבות' באוצר וברמ"י ועדיין לא הובאה לדיון ואישור הממשלה".

מושב נווה דורון ליד רמלה / צילום: איל יצהר

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי