ועד לאומי נגד הנהלת הבנק: "ניסה להתניע מהלך בחטף"

בוועד תוקפים את הודעת הבנק בשבוע שעבר על בחינת חלופות בנושא הפנסיה התקציבית לעובדי דור א': "הודעה חד-צדדית שאינה מקובלת על ארגון העובדים" • לאומי: "אין כוונה לפגוע בזכויות הפנסיה של העובדים"

מירי רובינו / צילום: יונתן בלום
מירי רובינו / צילום: יונתן בלום

מתיחות בין ועד עובדי בנק לאומי להנהלת הבנק. בשבוע שעבר, כמה שעות לפני כניסת יום הזיכרון, הודיע בנק לאומי לבורסה הודעה לקונית לכאורה בנושא ההפרשות לפנסיה התקציבית של עובדי דור א' בבנק, ולפיה הוא בוחן "חלופות ביחס למצב הקיים כיום לפיו מלוא הכספים מופקדים ביעודה כאמור". מדובר בהתחייבות בהיקף של מיליארדי שקלים רבים של הבנק לעובדיו הוותיקים, ששערוכה גם משפיע על התנודתיות של ההון העצמי של הבנק.

בלאומי אמנם ציינו כי אין ודאות שיצליחו לגבש תוכנית חדשה בנושא הפנסיה התקציבית שתאושר, ואם יגיעו להסכמות הנדרשות עם ועד העובדים. יחד עם זאת, נראה כי בוועד העובדים של הבנק, בראשות מירי רובינו, לא אהבו את הדיווח הזה וכינו אותו: "הודעה חד-צדדית שאינה מקובלת על ארגון העובדים".

"ההנהלה אמנם פנתה אלינו בשיחות גישוש ראשוניות לבחון את נושא הפנסיה התקציבית, שהיא זכות מהותית של עובדי הבנק הוותיקים. נושא כבד משקל זה אינו עניין לשיחות במסגרת פגישות שוטפות, והוא מחייב דיון מעמיק בפורום מקצועי", כותבת רובינו במכתב משותף עם יו"ר ועד המנהלים אלי זרקה.
"צר לנו ואף נדהמנו לגלות, שהנהלת הבנק החליטה לדווח לבורסה הודעה תמוהה, לא מדויקת, חד-צדדית על נושא שרחוק מלהיות מוסכם", לשון המכתב.

בוועד אף ביקרו את החלטת לאומי לפרסם את ההודעה בערב יום הזיכרון: "הנהלת בנק לאומי השתמשה בערב יום הזיכרון, ביום קדוש שכזה, על מנת לנסות ולהתניע מהלך בחטף. מצופה מהנהלת לאומי לנהוג ברגישות ולא לנצל יום אבל לאומי לניסיון שיסוי בין דורי בבנק, תוך הכפשת אלפי עובדים בבנק שנותרים ללא יכולת תגובה בזמן רגיש כזה למדינת ישראל".

בסוף השנה אמור להסתיים הסכם השכר הנוכחי בבנק, והועד והנהלת הבנק בראשות רקפת רוסק-עמינח צריכים לגבש הסכם חדש. נראה כי נושא הפנסיה התקציבית צפוי לעמוד במוקד העניינים בהסכם הקרוב.
מלאומי נמסר: "בבחינת הנושא אין כל כוונה לפגוע בזכויות הפנסיה של העובדים בשום צורה שהיא. נהפוך הוא , אנו פועלים לבחון אפשרויות שיהיה בהן כדי לתת לעובדים בטחונות נוספים לזכויות הפנסיה שצברו. מתווה יגובש רק אם יהיה בו כדי לחזק את הביטחון הפנסיוני של העובדים".