גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סיפור "הדגל הגדול במדינה": מימון בעייתי ואישור שטרם ניתן

פרויקט מימון המונים חדש מבקש לגייס כ-2 מיליון שקלים להקמת "התורן והדגל הגדולים ביותר בתולדות מדינת ישראל" ● רוב הכסף מיועד בכלל להוצאות נלוות כגון אתר האינטרנט ועמלות סליקה, מה שמעלה מספר תהיות ● צחי שובל, היזם: "אין ולו סעיף אחד שמחירו גבוה יותר ממחיר השוק"

הדמיה מתוך אתר הפרויקט
הדמיה מתוך אתר הפרויקט

קמפיין מימון המונים חדש ברשת שם לעצמו יעד לגייס 1.8 מיליון שקלים במטרה להקים את "התורן והדגל הגדולים ביותר בתולדות מדינת ישראל המתנשאים לגובה של 50 מטר", נכתב באתר הפרויקט. שם הקמפיין הוא "פרויקט הדגל שלי", והוא נפתח לפני כשבועיים. תחקיר "גלובס" מגלה שהפרויקט מעלה שאלות ותמיהות. עלות הקמת הדגל, על חלקיו, עומדת על 800 אלף שקלים בלבד. יתר סעיפי התקציב, בעלות כמיליון שקלים, נראים כמעורפלים ואף מנופחים, כפי שיפורט בהמשך.

יתר על כן, לא צוין באתר הקמפיין ולא באף סעיף בתנאי השימוש, מה יהיה על הכספים שגויסו במידה והקמפיין לא יצליח להשיג את מלוא המימון. עם זאת, אגודת "עמכם" שמוזכרת כשותפה לפרויקט, הסכימה להגיב לכתבה, ומסרה כי ככל הידוע לה, אם לא יגויסו כל הכספים לפרויקט, יוחזרו הכספים שנתרמו לתומכים.

הפרויקט מופץ בעזרת קידום ממומן בפייסבוק, וזוכה לתשומת לב ברשתות החברתיות. לקמפיין נותרו 36 ימים, ולפי אתר הפרויקט, עד כה גויסו כ-23 אלף שקלים מכ-200 תורמים שונים.

הנפשות הפועלות

מבדיקה שערכנו, עולה כי העומדים מאחורי הפרויקט הם צחי שובל ודניאל פורת. פורת היא הבעלים של "המרכז הישראלי לעידוד עסקים ברשת" (המרכז הישראלי ל.ע. ברשת בע"מ), אחד השותפים לכאורה בפרויקט. צחי שובל, היזם של פרויקט הדגל, שימש גם הוא בתפקיד ניהולי בחברה. למרות שמו, המרכז הוא חברה פרטית המציעה שירותי בניית אתרים וניהול עמודים ברשתות חברתיות.

"המרכז הישראלי לעידוד עסקים ברשת" מוצג כשותף בלבד, שרק בנה את האתר לקמפיין. חשוב לומר שמאות אלפי שקלים מסעיפי התקציב נועדו לאתר הקמפיין ולעמלות סליקת האשראי, ועוד מאות אלפים נועדו לסעיף "שונות", ללא הסבר ומבלי שהדבר הוצג כהלכה לתורמים, מה שעלול לאפשר העברת כספים גם לאפיקים אחרים.

תחת הכותרת "השותפים שלנו לדרך" מופיעים חמישה שותפים, אך לא מצוין מי הם אותם ה"אנחנו" שאלה שותפיהם. השותפים הם: "המרכז הישראלי לעידוד עסקים ברשת", המועצה האזורית לב השרון, הישוב ניצני עוז, אגודת "עמכם" וחברת "מרום". מחברת "מרום" נמסר כי הם אינם שותפים של היזם ומ"לב השרון" נמסר כי בשלב זה הם לא הצטרפו לפרויקט.

משיחה עם השותפים עולה כי יזמו את הפרויקט כמה יזמים צעירים, ובראשם צחי שובל, שהציג את עצמו בשיחה עם "גלובס" כאיש פרסום ויזם, בעל מניעים פטריוטיים ורצון עז להעמיד תורן בגובה 50 מטרים ובראשו הדגל הגדול במדינה.

הקמפיין מנוהל דרך אתר פרטי, ולא דרך פלטפורמת מימון המונים מוכרת, כמו למשל "מימונה" או "האד-סטארט", ולכן לא ניתן לדעת אילו מהפרטים המופיעים באתר הם מדויקים. מארגני הפרויקט לא מזוהים כלל בעמוד. באתר מופיע מסמך "גילוי נאות" בו מפורטים סעיפי התקציב שבכוונתם לגייס.

בשיחה עם "גלובס" אמר צחי שובל כי היעד בגובה 1.8 מיליון שקלים הוא הערכה בלבד. 800 אלף שקלים הם מחיר הדגל והקמתו. יתר ההוצאות הן תפעוליות, משפטיות והוצאות מיסוי מוערכות, ביניהן מספר סעיפים כמו עמלות סליקה בגובה 168,480 שקלים והקמת אתר אינטרנט לרבות אפליקציות בגובה 58,500 שקלים.

תקציב עמלות הסליקה ובניית האתר והאפליקציות מגיע ישירות לידי ה"מרכז הישראלי לעידוד עסקים". לפי התמחור הממוצע של אתרים דומים, מדובר בסעיפי תקציב שנראים מנופחים. שובל הסביר כי הם בחרו באתר עצמאי ולא עמוד קמפיין באתר מוכר מסיבה כלכלית: "קיקסטארט, מימונה והאד-סטארט לוקחים 11 אחוז מהפרויקט."

"זה נראה מופרך"

יש מי שחולק על המספרים שמציג שובל. נמרוד דוויק, המנהל משרד מיתוג ברשת, אומר כי אתר מימון המונים בתבנית מותאמת אישית עולה עד עשרת אלפים שקלים, וכי עמלות אשראי ממוצעות נעות סביב 2-3%, מה שיוצא כ-40 אלף שקלים לפרויקט הזה. עם זאת, עמלות הסליקה המופיעות בפרויקט גבוהות בהרבה.

רן בר זיק, מתכנת במרכז הפיתוח הישראלי של Oath, חווה את דעתו על הפרויקט: "האתר בנוי על וורדפרס סטנדרטי. מדובר באתר שכל אחד יכול להרים בזמן קצר". גם סרטוני האנימציה והאפליקציות לא מצדיקות את עלותן הגבוהה, לדברי דוויק: "האפליקציה זה סתם האתר ארוז מחדש, והתקציב מופרך, במיוחד ביחס לרמת האנימציה. זה נראה מופרך". בר זיק הוסיף כי "האתר בנוי באופן קצת רשלני מבחינת אבטחת מידע. ממשק הכניסה חשוף ואפשר לפרוץ אליו יחסית בקלות".

בנוסף, עד היום לא ניתן אישור להקמת הדגל. המועצה האזורית "לב השרון" היא האחראית על השטח, וטרם העניקה את אישורה. למרות שהדיונים נמצאים בעיצומם, המועצה מוצגת באתר כשותפה לפרויקט. פנינה אמויאל משה, מנכ"לית המועצה, אמרה "לגלובס" כי פנתה אל המרכז בבקשה להסיר את שם המועצה מהעמוד, כל עוד לא נסגר הסכם סופי, אך בקשתה לא נענתה. שובל הכחיש את הדברים: "היא לא יודעת על מה היא מדברת".

מלב השרון נמסר כי "המועצה סבורה כי מדובר במיזם ראוי ובוחנת בחיוב את האפשרות להתקשרות. בשלב זה לא נחתם הסכם בין הצדדים, וחתימת הסכם שכזה היא תנאי לכל מעורבות מצד המועצה במיזם. המועצה אינה מממנת את עלות הקמת המיזם, והעמותה היא המנסה לגייס את העלות, כדי להוציאו לפועל."

טענות של לקוחות

לקוחות ששכרו בעבר את שירותיו של המרכז סיפרו ל"גלובס" על דפוס התנהלות בעייתי. לקוחות שביקשו לסיים את ההתקשרות עמו נותרו ללא מענה, הכתובת הרשומה במסמכי החברה לא הייתה נכונה, השירותים שהמרכז מכר לא ניתנו בזמן ובמלואם, אבל הכספים נגבו מהלקוחות לאורך כל תקופת ההתקשרות, ולעיתים גם לאחריה.

"יש לי עסק קטן. היה לי אתר אינטרנט חינמי שהתאים לי, אבל ככל שהתקדמתי עם העסק הבנתי שאני חייבת משהו יותר מקצועי. הם פנו אלי יום אחד. התקשרו אליי, הציגו את עצמם והציעו לי מחיר של 3,000 שקל כולל דף קידום בפייסבוק. שילמתי להם בכרטיס אשראי, והתחלנו להתקדם. חיכיתי שהם יקימו את האתר וראיתי שזה לא קורה", סיפרה ל"גלובס" לקוחה שהעדיפה לא להזדהות. לדבריה, עברו חמישה חודשים, במהלכם לא קיבלה את האתר עבורו שילמה, אך במהלכם היא חוייבה בכל חודש על סך 1,800 שקלים, ללא הסבר. זאת למרות שהסכום לא סוכם איתה מראש וכי לא קיבלה את השירות.

המקרה המתואר מצטרף לשורה של טענות על התנהלות המרכז. סיגל, אשר ביקשה להזדהות בשמה הפרטי בלבד, פתחה בהליך משפטי נגד המרכז. היא תובעת את המרכז על כספים שנגבו ממנה שלא כדין, ועל הפרת החוזה, בשל ביצוע עבודה באיכות ירודה ואי-עמידה ביעדים שהוסכמו.

"התקשרתי לבקש את הכתובת כדי להגיש תביעה ונתנו לי תא דואר. גם שם מעולם לא קיבלו ולא חתמו על התביעה. ניסיתי לחפש כאלה שתבעו אותם בעבר, כדי למצוא לאן לשלוח. מצאתי גברת שאמרה שגם לה זה קרה והיא נסעה לחיפה ומצאה אותם. היא נתנה לי את הכתובת ושלחתי לשם שליח. עד שזה קרה הם גבו ממני כבר חצי שנה נוספת לאחר שנגמר החוזה."

תגובות

"הכספים שיגוסו ישמשו לכיסוי העלויות"

עמותת "עמכם": "האתר והסליקה עומדים בתקני האבטחה המחמירים ביותר אשר מבטיחים סליקה מאובטחת. בנושא גיוס הכספים והתקציב, ישנו תהליך עם שקיפות מלאה המבטיח העברת הכספים שנתרמו לחשבון אשר מפוקח על ידי עורך דין. כל תקציב הפרויקט מפורט בצורה שקופה ופתוחה לציבור. מהמידע שקיבלנו קיים אישור עקרוני להקמת הפרויקט ובימים אלו המועצה מסיימת לנסח את ההסכם למען תפעול ותחזוקה שוטפת. כמו כן, במידה ולא יגויסו כל הכספים לפרויקט, יוחזרו הכספים שנתרמו לתומכים."

חברת "מרום": "אנחנו רק היצרנים ולא שותפים של היזם. אין לנו כל אחריות מעבר לאספקת התורן והדגל."

צחי שובל: "אני יזם הפרויקט, וכיזם הפרויקט, מצער אותי לשמוע כי הנפת דגל ישראל, במדינת ישראל בשנת 2018 איננו מעשה לגיטימי לפחות לפי מערכת גלובס.

הכתבה נכתבה מאג'נדה פוליטית זועקת לשמים ואנטי ציונית מובהק וזאת תוך כדי סילוף דברי, הוצאתם מהקשרם וניסיון לזרוע רעל בין הגורמים המעורבים בפרויקט. אין לי ספק - כי הפרויקט יצא לפועל וכי הכספים שיגוסו ישמשו לכיסוי העלויות כפי שפורט בגילוי הנאות. אנו פועלים במספר ערוצי גיוס על מנת להבטיח שכך יהיה.

אין ואף לו סעיף אחד אשר מחירו גבוה יותר ממחיר השוק. כל אתרי גיוס ההמונים גובים את הסך של בין 9-15% ובנוסף את עלויות הגבייה של חברות האשראי. עצם הקמת אתר עצמאי חסך את הסך של למעלה מ-126 אלף שקל ים והדברים ברורים. הניסיון העצוב לסכל יוזמה פרטית שמטרתה הנה גאווה לאומית והנצחת חללי מערכות ישראל הנו ניסיון חסר שחר אשר גובל בלשון הרע והוצאת דיבה."

מ"המרכז הישראלי לעידוד עסקים" נמסר כי הם ליוו את הפן השיווקי מהיום הראשון ללא כל תשלום ומתוך אמונה בפרויקט ובערכים עליו הוא הושתת. העלויות שהמרכז גובה הן עלויות זעומות החוסכות כ-126 אלף שקלים. הסליקה עומדת בתקנות האבטחה המחמירות ביותר.

ניצני עוז ודניאל פורת לא מסרו תגובה.

עוד כתבות

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"