גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הטעויות של שאול אלוביץ', האיש שלא ידע לחתוך

העסקים הפרטיים, הטעויות בנדל"ן, חלל, yes ואינטרנט זהב - מינוי מפרק ליורקום הוא הזדמנות לסקור שוב את כל הטעויות שעשה אלוביץ' מאז רכישת גרעין השליטה בבזק ב-2009

שאול אלוביץ / צילום: איל יצהר
שאול אלוביץ / צילום: איל יצהר

ההחלטה של השופט איתן אורנשטיין למנות מפרק לקבוצת יורוקום היא אקורד סיום עצוב לסיפור שאול אלוביץ'. מי היה מאמין שהאיש שבאוקטובר 2009 רכש את גרעין השליטה בבזק ב-6.5 מיליארד שקל, לאחר שכשל ברכישת פרטנר והיה שחקן לא גדול בשוק התקשורת, ימצא את עצמו לאחר 8.5 שנים במרכזו של הליך פירוק. אלו האירועים המרכזיים שיצרו את המציאות העגומה שבה יורוקום קרסה.

העסקים הפרטיים

כפי שעולה מהמסמכים שהגיעו לבית המשפט לצורך מכירתן, יורוקום תקשורת דיגיטלית ויורוקום תקשורת סלולרית צברו חובות בגובה 600 מיליון שקל. יורוקום תקשורת סלולרית משווקת בין השאר מוצרים של נוקיה, שהיה בעבר מותג מכשירי סלולר מצליח בארץ, ויורוקום תקשורת דיגיטלית משווקת מוצרים של פנסוניק, שגם היום נחשב למותג פופולרי בישראל. בשני המקרים, יורוקום לא זיהו בזמן את האיום מצד היצרנים הקוריאנים ומצד אפל על מוצרי הדגל שלהן. נכון שאיש לא יכול היה לצפות את הקריסה של נוקיה ואת המהפיכה של אפל, אבל את הכניסה של היצרנים הקוריאנים ואת מלחמתם מול היפנים אפשר היה לזהות. סמסונג ו-LG הוכיחו לעולם שהם מסוגלים לייצר מוצרים לא פחות טובים מהמוצרים היפניים וזולים יותר, בדומה למה שקרה בשוק הרכב.

פנסוניק החלה לאבד נתחי שוק משמעותיים, אך זו לא הייתה הבעיה העיקרית. לדברי גורמים שעבדו עם אלוביץ', הבעיה המרכזית של החברה הייתה שאלוביץ' לא צמצם מספיק את ההוצאות והיא התחילה להפסיד.

נוקיה, שהחזיקה בעבר 40% מהשוק, נמחקה ורוב השוק נכבש על ידי סמסונג ואפל. לדברי אותם גורמים, האופי הטוב של אלוביץ' מנע ממנו לצמצם ולנקוט פעולות דרסטיות של מיזוג בין הפעילויות השונות של החברה בעת שהמשבר כבר היה בדלת. בשתי החברות היה צריך לצמצם ולהשאיר רק שלד מצומצם, אבל בכיר שעבד בהן אומר כי "ההתנהלות של אלוביץ' כלפי מנהליו הייתה רכה וטובה מדי. כשמסתכלים אחורה, ברור שהיה נכון למזג את שתי החברות כבר ב-2010. הוא החזיק מערכת כפולה של תפעול וניהול בעולם שבו שני המותגים שלו מאבדים נתחי שוק בצורה דרסטית".

Yes

הטעויות הגדולות של יורוקום בחברת yes החלו ברגע שאלוביץ' רכש את מניות המיעוט בחברה והחל להתחרות בבזק על השליטה בה. אלוביץ' שילם 270 מיליון שקל עבור 19% מהמניות. "כל התשלום נעשה בחוב, הוא לקח את החוב עליו - ו-yes היא חברה שמעולם לא שילמה דיבידנדים. הוא אמנם מכר לה ממירים, זה נכון, אבל זה פיצה רק בחלק על החובות הגדולים שלקח. בסוף היום, הבעיה הייתה הריביות על ההלוואות מהבנקים. וכשאתה לוקח נכס בחוב והנכס הוא לא נכס מניב, אז יש בעיה גדולה", אומר גורם מקורב.

"הטעות ב-yes הייתה, שעוד במקור, לפני 2009, גם שם חלק מההשקעות נעשו בחוב. הרי הוא התחרה בבזק, שהייתה גדולה עליו, מי יזרים ל-yes כסף וישתתף באותן הלוואות בעלים. כך שהטעות הראשונה שחלק גדול מהלוואות הבעלים נעשו באמצעות חוב בנקאי, והטעות השנייה שהוא קנה את המיעוט ב-270 מיליון שקל".

הטעויות בנדל"ן

לדברי גורמים שונים שאיתם שוחחנו, "בתחום הנדל"ן השגיאות שנעשו הן שכעובדה כל נכסי הנדל"ן של אלוביץ', באופן די נדיר, זה נדל"ן יזמי שאינו מניב. ואז למעשה מה שקרה הוא שיורוקום לקחה חוב כדי לקנות קרקעות באזור גבעתיים, ופעם שנייה פרויקטים יזמיים מסוכנים יחסית, כמו מיד טאון ונווה צדק. כשאתה לוקח מינוף בנדל"ן והנכסים לא מניבים תשואה שוטפת, אתה מוצא את עצמך כל הזמן במרדף איך לשלם את הריבית".

"זו כנראה גם אחת הסיבות שהחוב של יורוקום נדל"ן החליף כמה פעמים נושים עד שהגיע למצב של היום, שהוא נמצא בידי בנק מזרחי והמוסדיים. בשלב מסוים כבר לא היה ממי לקחת חוב ואז שועבדו המניות בחלל בתמורה", מציינים אותם מקורות.

חלל

חלל היא סיפור עצוב בקבוצת יורוקום. בהשוואה לכל יתר הטעויות שנעשו בקבוצה, ככל הנראה בחלל אלוביץ' ספג מכות קשות שלא בצדק. ללא מעורבותו של אלוביץ', תחום החלל בישראל היה יוצא נפסד. אלוביץ' היה היחיד שכאשר התעשייה האווירית הפסיקה להשקיע בחלל הוא קנה את מניותיה. לדברי מקורב, "הבעיה הגדולה שהוא קנה את המניות ב-70 שקלים למניה ואת מרבית הרכישה ביצע בחוב. המניה היום ב-14 שקל. האיש מופסד 80% על רכישת חלקה של התע"א. גם חלל היא חברה שמעולם לא חילקה דיבידנדים, ובדומה לנדל"ן - אין לה תשואה שוטפת.

"מה שחיזק את הנפילה שלו בחלל היה ניסיון המכירה שכשל לחברה הספרדית Hispasat ב- 2013-14 במחיר של 70 שקל למניה - מכירה שהרגולטור בישראל טירפד. זה אומר הפסד של 56 שקל למניה ובמצטבר הפסד של 700 מיליון שקל בגין אובדן שני הלוויינים שבאו אחר כך. אילו אושרה העסקה היו לו היום עוד 700 מיליון שקל וסביר להניח שלא היה מגיע לפירוק".

יוצא כי דווקא אותו רגולטור שלא נתן היתר שליטה לספרדים הביא, שלא במתכוון, לכך שאלוביץ' ספר את הקריסה של הלוויינים עמוס 5 ו-6. עמוס 5 כידוע אבד בשמיים ועמוס 6 התפוצץ בשיגור.

אינטרנט זהב

דווקא הנכס שכרגע בכותרות, אינטרנט זהב, שמחזיקה בביקום שמחזיקה בבזק, הוא הנכס היחיד שאלוביץ' לא לקח עליו חוב ולא נאלץ להזרים לו כסף. הוא הקים אותה ב-92' כחברת תקשורת וב- 95' הפך אותה לחברת ISP. את כל ההשקעות הוא משך מהרווחים של אינטרנט זהב ומ-99 אינטרנט זהב לא שילמה לו דמי ניהול ולא דיבידנד, אבל הוא גם לא נאלץ להזרים לה כסף. במלים אחרות, הוא לא לקח את המינוף על בזק. יחד עם זאת, אם היה מעלה דיבידנד מביקום לאינטרנט זהב וליורוקום תקשורת שמעליה, סביר להניח שמצבו היה יותר טוב והחובות שלו היו קטנים משמעותית, אבל זה כבר סיפור אחר.

לצד השגיאות הגדולות היו לאלוביץ' גם סיפורים קטנים של הצלחות, אומרים אנשים שעבדו איתו. "היה לו סיבוב יפה שעשה בחברת פוינטר, סיפור השותפות שלו בפילת מדיה, גם בחברת אנלייט רשם השקעה טובה, אבל זה כסף קטן. חלל, yes, החברות התפעוליות והנדל"ן - שם נגרם לו עיקר הנזק. הכל קוזז על הריביות על החובות ובסוף נאלץ למכור חלק מהקרקעות במחירים נמוכים.

"הוא היה מאוד דומיננטי ואני יכול להגיד לך שהרבה אנשים שליוו אותו לא ידעו לשמור עליו כשצריך, ובמקום לעצור אותו ניצלו אותו. כשאתה עושה מהלך לא טוב בחלל, למשל, זה לא מקריס אותך. אבל הנהנתנות בחברות תפעוליות זה משהו שצורם. אבל אי אפשר היה לדבר איתו. הוא לא חתך כי הוא לא רצה להיכנס לפוליטיקות הבינאישיות. חלק גדול מהניהול בתפעוליות היה במקביל גם עם בני משפחה, וזה עשה את הכל מסובך יותר. הוא איש טוב מדי".

עוד כתבות

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

החברה הפסידה 9 סנט למניה, לעומת צפי לרווח של 14 סנט למניה ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות