בתי המשפט המחוזיים סיימו את 2017 עם 79 אלף תיקים פתוחים

מהדוח השנתי של הנהלת בתי המשפט עולה כי בעד שבית המשפט העליון מצליח לעמוד בקצב פתיחת התיקים החדשים, בתי המשפט המחוזיים קורסים תחת העומס

בית המשפט העליון   / צילום: נועם מושקוביץ  news1
בית המשפט העליון / צילום: נועם מושקוביץ news1

הדוח השנתי של הנהלת בתי המשפט שפורסם היום (ב'), מסכם את עבודת בתי המשפט במהלך שנת 2017, ומציג מגמות מעניינות. כך, לאורך שנת 2017 נפתחו ונסגרו כמות כמעט זהה של תיקים בכל הערכאות השיפוטיות גם יחד - כ-859 אלף תיקים. נכון לסוף שנת 2017 נותרו כ-460 אלף תיקים פתוחים, שימשיכו להתנהל בערכאות השונות במהלך שנת 2018, לצד מאות אלפי התיקים החדשים שיפתחו לאורך השנה.

מניתוח הנתונים שפורסמו עולה כי בעוד בית המשפט העליון מצליח לעמוד בקצב פתיחת התיקים שמובאים להכרעתו (שלא השתנה מהותית בשנים האחרונות), בתי המשפט המחוזיים קורסים תחת עומס התיקים הגובר, כאשר קצב הטיפול המשתפר משנה לשנה, לא מצליח להדביק את קצב הגידול בכמות התיקים הנפתחים.

כמות התיקים שנפתחו בערכאות השונות
 כמות התיקים שנפתחו בערכאות השונות

כך יוצא שבעוד את שנת 2014 סיימו בתי המשפט המחוזיים עם מלאי של כ-48 אלף תיקים פתוחים בלבד, כמות התיקים הפתוחים בתום כל שנה קפץ לאורך 4 השנים האחרונות, והגיע לכמות שיא של קרוב ל-79 אלף תיקים פתוחים בסוף שנת 2017. הנתון המטריד עוד יותר הוא שמתוך התיקים שנותרו פתוחים בסוף השנה, כ-3,400 מהתיקים פתוחים מעל ל-4 שנים, כאשר כ-1,200 מתוכם פתוחים מעל ל-5 שנים.

מחלוקת התיקים המטופלים בבתי המשפט לפי נושאים, ניתן ללמוד כי הקושי העיקרי של בתי המשפט המחוזיים הוא בתיקים האזרחיים, כאשר כמות התיקים שטופלו ביחס לאלה שנפתחו עומד על 77% בלבד, בעוד בתחום הפלילי והמנהלי היחס בין התיקים שטופלו לתיקים שנפתחו עומד על 100% בקירוב.

השופטים המצטיינים: שופטי השלום

ביחס לבתי המשפט המחוזיים, נראה שהצל"ש מגיע לשופטי בתי משפט השלום, שלמרות הגידול הדומה בכמות התיקים שנפתחו בשנת 2017 (גידול של כ-7%), ועל אף שכמות השופטים בבתי המשפט לא גדלה באופן משמעותי, הצליחו שופטי השלום במהלך שנת 2017 לסיים הטיפול בכ-60,000 תיקים יותר ביחס לשנת 2016, ולהקטין את מלאי התיקים הפתוחים בסוף השנה בכ-10,000 תיקים.

תקני השופטים בערכאות השונות
 תקני השופטים בערכאות השונות

עלייה מתונה וקבועה בתיקים כלכליים

פילוח נוסף המוצג בדוח הוא חלוקת התיקים שנפתחו וטופלו בבתי המשפט השונים לפי נושאים. מהשוואה לדוחות השנתיים הקודמים של הנהלת בתי המשפט ניתן לראות כי קיימת מגמת עלייה מתונה וקובעה יחסית בתיקים המסווגים כ"עניינים כלכליים" המוגשים לאורך השנים לבתי המשפט המחוזיים. מעניין יהיה לראות בשנים הבאות האם המגמה תתחזק לאור פתיחת בית המשפט הכלכלי בחיפה.

כמות התיקים הכלכליים שנפתחו בבתי המשפט המחוזיים
 כמות התיקים הכלכליים שנפתחו בבתי המשפט המחוזיים