גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רמת השרון וחדרה מתנגדות לתוכניות בנייה עוקפות לרשויות

ברקע הוויכוחים על עתיד ועדת העל הממשלתית, הוותמ"ל, שמאשרת במהירות פרויקטי דיור גדולים, גובר המתח בין השלטון המרכזי, המעוניין לייצר כמה שיותר דירות, לראשי הערים, שחוששים מהצפה ופגיעה בתושבים הקיימים ● עכשיו העיריות מאיימות בנקיטת צעדים משפטיים

מה עושים כשהממשלה רוצה לייצר כמה שיותר דירות כדי להציף את השוק בהיצע, ואילו ראשי הערים מעדיפים לווסת את ההיצע כדי לשמור על איכות החיים בעירם? נדמה שהמתח והאינטרסים המנוגדים של השלטון המרכזי והשלטון המקומי מגיעים בתקופה האחרונה לשיאים חדשים, בעיקר לקראת הבחירות לרשויות המקומיות בסוף אקטובר הקרוב והמאמץ גם של השלטון המרכזי לשפר עמדות לפני הבחירות הכלליות.

ברמת השרון ובחדרה, למשל, השלטון המרכזי מנסה לקבוע עובדות בשטח ולהנחית תוכניות בנייה על השלטון המקומי - אולם שם מבטיחים לא לוותר ושהמילה האחרונה תהיה שלהם. יהיה מעניין.

בחודש יולי האחרון דחתה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה רמת השרון תוכנית שיזמה חברת קנדה ישראל, על קרקע שרכשה במתחם אלקו במזרח העיר. הקרקע בשטח 62 דונם, עליה נמצא מפעל אלקו והמיועדת לתעשייה, נרכשה על ידי קנדה ישראל מחברת אלקו של גרשון זלקינד בשנת 2016 תמורת 166 מיליון שקל. לאחר הרכישה פעלה קנדה ישראל לשינוי יעוד הקרקע לשכונת מגורים שכוללת 2,000 יחידות דיור ו-300 אלף מ"ר שטחי תעסוקה ומסחר, במגדלים בני 27-45 קומות. הוועדה המקומית דחתה את התוכנית, וראש העירייה אבי גרובר, הבהיר כי הוא מתנגד לאישור מגורים במקום, ומעדיף תעסוקה מוגבלת, וזאת בעיקר בשל קשיי תחבורה ועומסים המאפיינים כבר היום את הכניסה והיציאה משכונת מורשה.

קנדה ישראל הודיעה כי בכוונתה לפנות ישירות לוועדה המחוזית על מנת שזו תבחן את התוכנית בניגוד לעמדתו של ראש העירייה "ומעל ראשו", וכך עשתה. בדיונים מקדימים שהתקיימו בלשכת התכנון של מחוז תל אביב בחודשים האחרונים, תמך צוות התכנון של הוועדה המחוזית בתוכנית הכוללת 1,200 דירות בגובה של עד 20 קומות, ו-400 אלף מ"ר שטחי תעסוקה בגובה של עד 40 קומות לאורך כביש 4, וכן בהגדלת שטחי הציבור שכוללת התוכנית. גרסה זו אמנם מצומצמת יותר מזו עליה חלמו היזמים, אך מדובר במכה לגרובר, שמתנגד לבנייה למגורים במתחם. גרובר יוכל לכל היותר להגיש התנגדות או לעתור לבית המשפט. שכן, לוועדה המקומית אין כיום סמכות לאשר או לדחות את התוכנית שנמצאת כבר בדיונים בלשכת התכנון המחוזית.

אז כיצד ייתכן מצב שבו השלטון המרכזי דן בתוכניות שהשלטון המקומי מתנגד להן? על פי תיקון 43 לחוק התכנון והבנייה, יזם שמגיש תוכנית לעיונה של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה וזו לא דנה בתוכנית בתוך 60 יום, יוכל לגשת ישירות לוועדה המחוזית והיא שתדון בה. גם במקרה זה, הוועדה המקומית דנה בתוכנית ודחתה אותה לאחר 60 יום, מה שאיפשר לקנדה ישראל לפנות לוועדה המחוזית. בשבוע האחרון הובאה התוכנית לידיעת חברי הוועדה המקומית שהצביעו נגד התוכנית, אך התוכנית כאמור, מקודמת בלשכת התכנון המחוזית.

בשיחה עם ראש העירייה גרובר הוא מדגיש כי "יש גבול כמה ניתן להתעלל בשכונת מורשה. צריך לתת שכונה לקלוט את הפרויקטים שכבר הוקמו בה ואחר כך להחליט מה ניתן להוסיף לה. בניינים לתעסוקה של 9 קומות מתאימים לאזור, אך לא מגדלים של 40 קומות, כשאין יציאה וכניסה למתחם. היזמים פשוט עוברים מפנטזיה א' לפנטזיה ב'. אני עושה כל שביכולתי להסביר שזה לא יכול להיות. תהיה התנגדות גדולה לתוכנית, ואם נצטרך נעתור גם לבית המשפט. הדרך עוד ארוכה לאשר את התוכנית".

מחברת ישראל קנדה נמסר: תוכנית רמת השרון הצעירה היא בסמכות הוועדה המחוזית ולא בסמכות הוועדה המקומית. התוכנית מקודמת בשיתוף עם הצוותים המקצועיים של הוועדה המקומית רמת השרון, לרבות מהנדסת העיר ואדריכל העיר, איתם סוכם מתווה התוכנית ונפחי הבנייה.

בחברה ציינו כי "אין לוועדה המקומית סמכות סטטוטורית מכוח חוק התכנון והבנייה לדחות התוכנית, אלא להתנגד לה בהליך התנגדויות שייערך לאחר הפקדה, זכות הניתנת לכל אזרח מהשורה. החברה בוחרת שלא להיגרר להצהרות המונעות משיקולים פוליטיים".

"אין היגיון לבנות במזרח העיר"

ובאותו הזמן, גם עיריית חדרה מתנגדת לתוכנית ענק של אלפי דירות שהמדינה מקדמת במזרח העיר. מדובר בתוכנית שבכוונת המדינה לקדם באמצעות הועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל). מדובר בתוכנית שהוכרזה בעבר על ידי קבינט הדיור אולם בעקבות ההתנגדות העירייה ומבוי סתום בינה לבין המדינה נעשה כעת ניסיון לשנותה.

ל"גלובס" נודע כי בכוונת המדינה להביא את התוכנית החדשה לאישור מקדמי בקבינט הדיור בישיבה הקרובה המתוכננת להתקיים ב-7 למאי, ולאשר את המתחם להכרזה, התנאי המקדמי לקידום תוכנית בוועדה המיוחדת, וזאת על אף ההתנגדות של הערייה שעודנה בתוקף. עם זאת, גורמים במינהל התכנון מסרו שההחלטה על הגשת התוכנית לקבינט הדיור טרם נתקבלה סופית, זאת ככל הנראה על רקע אי ההסכמות.

מדובר בתוכנית המתייחסת למתחם בן כ-2,450 דונם במזרח העיר, סמוך לבית אליעזר, עליו מבקשת המדינה לקדם בנייה של 6,843 יחידות דיור לצד 759 אלף מ"ר לתעסוקה ומסחר ו-333 אלף מ"ר למבני ציבור. נציין כי מדובר בתוכנית שמתייחסת לקרקע שחלקה בבעלות פרטית מרובת בעלים וחלקה בבעלות המדינה, וקידום התוכנית בותמ"ל מתאפשר בעקבות תיקון לחוק שאפשר קידום קרקע פרטית מרובת בעלים לצד קרקע מדינה. הבעלות בקרקע במתחם מתחלקת בין כ-838 בעלי קרקע פרטיים המחזיקים בזכויות ב-42 חלקות, השלטון המקומי, חברת הימנותא (חברה בת של קק"ל) ורשות הפיתוח. עוד נציין כי מדובר בתוכנית מורכבת גם בכל הקשור לשטח השיפוט של המתחם, שחלקו הגדול בתחום שיפוטה של העיר חדרה אך חלקים נוספים נמצאים בשטח מועצה אזורית מנשה (כ-345 דונם) ושל המועצה האזורית עמק חפר (כ-8 דונם).

על פי מסמך שהגיע לידי "גלובס" ישיבת "התנעה" לתוכנית נערכה בספטמבר 2016 ובתחילת 2017 התקיים שולחן עגול במינהל התכנון שנגע לתוכנית. במקביל, על פי אותו המסמך, עיריית חדרה נתנה את הסכמתה לתוכנית באמצע 2016. אולם, למרות מה שנראה כהסתכמת העירייה לתוכנית, מכתב שהגיע לידי "גלובס" ונשלח לראש מינהל התכנון במשרד האוצר, דלית זילבר, וגם למתכננת הותמ"ל, דקלה פרסיקו, מעיד כי העירייה אינה מסכימה לקידום התוכנית כפי שהיא, וזאת בשל שינוי התוכנית המקורית והרחבת המתחם.

כך כותב נועם גרייף, מהנדס העיר חדרה היוצא, לזילבר: "הרחבת העיר לכיוון מזרח פוגעת בחזון תוכנית המתאר במספר רבדים: החלשת מרכז העיר, המיועד להתחדשות עירונית, על ידי יצירת עודף היצע ומשיכת חלק מהאוכלוסייה הפוטנציאלית לשולי העיר; מתיחת התשתיות הקיימות, הן הפיזיות והן התפעוליות, עד לקצה הקיבולת; צורך בהקמת תשתיות תומכות פיזיות חדשות, העוברות בקרקעות פרטיות; הפניית משאבי העירייה והעיר עצמה לפיתוח אזור שכבר הוגדר בתוכנית המתאר ככזה שאינו מיועד לפיתוח אלא ל'טבעת ירוקה'".

עוד כותב גרייף לזילבר כי לטעמו תוכנית המתאר מספקת מענה מספק להתרחבות העיר בשנים הבאות ואין צורך בהתערבות הוועדה המיוחדת: "חדרה מסוגלת לספק מענה לצורך בהגדלת היצע יחידות הדיור גם ללא תוכנית הותמ"ל. אנו סבורים שקיימת הצדקה לדחיית הכרזת המתחם עד למימוש לפחות חלק מהפוטנציאל הקיים בעיר, על מנת למנוע פגיעה בהתפתחותה האורבנית ובחוסן העירוני שלה". נציין כי בימים אלו מהנדס העיר, גרייף, סיים את תפקידו כמהנדס העיר אך בעירייה אישרו כי ההתנגדות לתוכנית עומדת בעינה וכך גם המכתב שנשלח.

"התנגדות אבסולוטית"

בשיחה עם גרייף, הוא אישר כי העירייה מתנגדת נחרצות לתוכנית והסביר: "אנחנו ב'טנגו' מול הותמ"ל כבר למעלה משלוש שנים, לאור רצון המדינה להפשיר קרקעות לבנייה. לפני כמה שנים הוכרזה תוכנית בקבינט הדיור, תוכנית דומה מזרחית לבית אליעזר לכיוון כביש 9. אנחנו לא היינו בתמונה ולא ידענו על זה. הגשנו השגה נרחבת בשולחן העגול והצגנו דו"ח עב כרס בן 40 עמודים למה התוכנית לא נכונה תכנונית ולא בשלה מבחינת העיר.

"צריך להבין שיש לנו תוכנית מתאר בתוקף מאז מאי 2014 ואין שום היגיון לקדם את מזרח העיר כשתוכנית המתאר מדברת בכלל על פיתוח מערב העיר. הצגנו מסמך מפורט מדוע לא נכון לקדם את התוכנית ובמקביל המשכנו בדו שיח מול המדינה על היבטי התכנון, התחבורה, והצורך במט"ש (מכון טיהור שפכים) שמגיע כבר עכשיו לקצה גבול היכולת וזקוק להשקעה של 150 מיליון שקל. המדינה הבינה שיש בעיה תכנונית עם המתחם וקיבלנו כספים לשכור שמאים ועורך דין כדי שנוכל להגיע לעמק השווה. אבל לא הצלחנו להגיע כי התכנון פשוט לא נכון לעיר.

"ראו בותמ"ל שלא ניתן להתקדם, אז עשו שינוי בתוכנית וביקשו להגדיל את שטח התוכנית. זו התוכנית שרוצים עכשיו להכריז, וזו תוכנית שחדרה עדיין מתנגדת לה. המכתב נשלח למינהל התכנון והותמ"ל כי הבעיות עדיין נשארו וטרם נפתרו. נכון להיום העירייה אכן מתנגדת לתוכנית ואין דו שיח עם המדינה, אין הסכם פיתוח או אפילו טיוטה. התנגדות אבסולוטית".

במקביל, גם בחברה להגנת הטבע מתנגדים לתוכנית. אסף זנזורי, רכז מדיניות תכנון בחברה להגנת הטבע, מסביר: "אין שום היגיון לתכנן מתחם כזה ללא הישענות על תוכנית המתאר המחוזית (תמ"מ 6), המייעדת את שטח התוכנית לאזור חקלאי, וללא כל התחשבות בתוכנית המתאר הכוללנית של חדרה, שאושרה בשנת 2014 וקובעת את השטח כחקלאי. בחדרה קיימות עתודות בנייה למגורים בהיקפים עצומים, המאפשרות את הכפלת האוכלוסייה של העיר במסגרת המתחמים הקיימים, ללא כל צורך בפריצתם ובהריסה של השטחים הפתוחים. מימוש התוכנית עתיד לפגוע בשטחים בעלי ערכי טבע.

"במקום לקדם את התוכנית, יש להשקיע בחדרה פנימה, ולהעמיד לטובתה את המשאבים להם היא ראויה, כעיר גדולה - השקעות בתכנון, בתשתיות ובחידוש עירוני בתחומי העיר ובעתודות העצומות שנותרו לה לניצול וכבר מיועדות לבינוי".

עוד כתבות

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"