"לפני מספר שבועות, הציע לי שר האוצר, משה כחלון, להצטרף למשימה הלאומית בנושא הדיור וליטול על עצמי את תפקיד ראש מטה הדיור הלאומי. מטה הדיור הלאומי שהוקם לראשונה מאז קודם המדינה, מאפשר לשר האוצר לנווט ולהוביל את הספינה הענקית הזו של התכנון והבנייה בישראל". כך אמר היום יו"ר מטה הדיור הנכנס, זאב בילסקי, בהופעה פומבית ראשונה בתפקיד במושב הפתיחה של ועידת הנדל"ן השנתית של "גלובס". בילסקי, ראש עיריית רעננה עד לאחרונה, וחבר כנסת לשעבר, החליף את אביגדור יצחקי בתפקיד. בפני בילסקי אתגרים לא פשוטים במטה הדיור שבמשרד האוצר, בין היתר בהמשך קידום וליווי תוכנית הדגל של שר האוצר משה כחלון, מחיר למשתכן, וגם בעבודה מול הרשויות המקומיות וקידום תוכניות למגורים כדי לעמוד ביעדים השאפתניים שהציבה הממשלה. "יש אנשים שעזבו את ישראל כי היה להם קשה לחיות פה. הדיור הוא סעיף מרכזי שגורם לכך".

"מטה הדיור מתכלל תחתיו גופים משמעותיים וחשובים: רשות מקרקעי ישראל, מנהל התכנון, דירה להשכיר, ועדות מחוזיות, חלקים מאגפי האוצר הרלוונטיים ועוד. הספינה הענקית הזאת, ספינת הדיור, ששנים שטה לכיוון אחד בלבד, ללא קברניט וללא מצפן, כבר שינתה כיוון. לוקח זמן להסיט ספינת ענק מכיוון ההפלגה. לוקח זמן לשדד מערכות, לכוון את המצפן, לעצור את המנועים שהיו רגילים לפעול באותו אופן כבר שנים - ולגרום להם לפעול אחרת. אבל זה קורה. הספינה שינתה כיוון. והכיוון הוא נכון. יש קשיים בדרך, לפעמים אולי גם טעויות. אבל בפעם הראשונה, על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ניתן להבחין באופן ברור במגמת ירידה במחירי הדיור מזה חמישה חודשים ברציפות. אבל הדברים לוקחים זמן ואלו תהליכים מאוד ארוכים". בילסקי גם התייחס להליכי התכנון הארוכים ונזכר שכאשר נכנס לתפקידו כראש עיריית רעננה לפני שנים ארוכות, כבר אז דיברו על כביש 531 שעובר בשרון, כביש שרק לאחרונה נפתח לתנועה. "50 שנה לקח לתכנן את כביש 531 ורק עכשיו הוא פועל, ועוד מעט הרכבת תתחיל לפעול. המון זמן. ראש העיר שאני החלפתי בשנות ה-80 עוד דיבר על זה".

עוד אמר בילסקי: "עוד לא הגענו לנחלה. יש עוד הרבה מה לעשות. צריך להפיק לקחים, לבחון, לשפר ולשדרג. אבל אין ספק כי אנחנו בדרך הנכונה. לקודמי בתפקיד, ראש המטה היוצא, מר אביגדור יצחקי, שמורה מניית זהב. מניית יסוד חשובה בהפיכתו של רעיון "ארגז הכלים" מרעיון מופשט למטה חי ובועט. ויש גם שיגידו שלפעמים אפילו חזק מדי. אבל בצוק העתים ובמשבר, לפעמים אין ברירה. ואני מודה לו על כך".

בילסקי פרט בדבריו את המהלכים שבוצעו עד כה על ידי מטה הדיור: "שנת 2017 הסתיימה במספר שיא של למעלה מ-127 אלף יחידות דיור בכל רחבי הארץ, שתוכננו באמצעות הוועדות המחוזיות והותמ"ל, כאשר היעד הממשלתי עמד על 105 אלף יחידות דיור. אני יודע שבשנת 2018 המספר הזה לא יפחת. לצורך ההמחשה לפער שנוצר, בשנת 2011, עד לפני שבע שנים, מספר יחידות הדיור שתוכננו בשנה הסתכם בפחות מ-33 אלף יחידות דיור בלבד. זה לא מקרה. אין פה קסם. יש פה מדיניות שהשתנתה. יש פה דרך חדשה". נושא נוסף אליו התייחס בילסקי הוא סוגיית שיווק הקרקע: "בשנת 2017 רשות מקרקעי ישראל שיווקה למעלה מ-69 אלף יחידות דיור, כאשר היעד הממשלתי עמד על 65 אלף יחידות דיור, ומספר העסקות המאושרות חצה את רף 46 אלף יחידות הדיור. גם כמובן מספר זה הינו מעל היעד שהציבה הממשלה לרשות מקרקעי ישראל".

אחד מתפקידו הבולטים של מטה הדיור הוא קידום, תפעול וקידום תוכנית הדגל של משרד האוצר - מחיר למשתכן. על תוכנית זו אמר בילסקי: " תוכנית מחיר למשתכן מביאה בשורה אמיתית לציבור חסרי הדיור והזוגות הצעירים בישראל. יעידו על כך למעלה מ-120 אלף משקי הבית שהוציאו תעודות זכאות. נכון, לא הכל מושלם. יש מה לשפר, אבל חייבים להמשיך. הכיוון הוא נכון. נכון להיום כ-50 אלף משפחות זכו בזכות לרכוש דירה בהנחה משמעותית בעשרות יישובים מקרית שמונה שבצפון ועוד אילת שבדרום, כ-14 אלף יחידות דיור קיבלו אישור לבנייה, היתרי בנייה מלאים, מתוכן למעלה מעשרת אלפים יחידות דיור נמצאות כיום בבניה בפועל. ראשוני הזוכים כבר זכו לקבל את המפתח לדירתם הנכספת לפני מספר חודשים". עוד אמר בילסקי כי יש תופעה של אנשים שיורדים מהארץ וחלק מהם עושים זאת בגלל יוקר הדיור. "מחיר למשתכן עולה כסף", המשיך בילסקי, "אבל זו תוכנית שעובדת".

עוד נושאים אליהם התייחס בילסקי בדבריו הם תוכנית הסכמי הגג וגם קידום פתרונות לשכירות ארוכת טווח: "נחתמו כ-28 הסכמי הגג עם רשויות מקומיות הן בפריפריה והן במרכז הארץ. הסכמי הגג מאפשרים לספק לצד הדירות את התשתיות הנדרשות. כבישים, סלילת רחובות, מבני ציבור, מוסדות חינוך, גינות ציבוריות וכל מה שנדרש לתושבים בשכונה ובעיר שלהם. חברת דירה להשכיר שווקה כ-2,200 יחידות דיור להשכרה ארוכת טווח ו-5,000 יחידות דיור נמצאות בשלבי הקמה בכל רחבי הארץ. זו בשורה כי אנו למעשה יוצרים פה שוק חדש. מוצר חדש שיש לו ביקוש. חייבים להתייחס לשוק השכירות. זו תפיסת עולם המקובלת בכל ארצות המערב. אין שום סיבה של תהיה חלק ממערך הדיור במדינה".

"שיעור רכישות המשקיעים נמצא בשפל"

"מסתמנת מגמה לפיה ציבור המשקיעים מדיר את רגליו מהשוק ומאפשר לציבור חסרי הדירה ומשפרי הדיור לרכוש דירה", המשיך בילסקי בדבריו והתייחס למצב היום בשוק הנדל"ן למגורים. "רק בשנה החולפת כעשרת אלפים דירות של משקיעים החליפו ידיים ועברו למשפרי הדיור ולחסרי הדירה. יותר ויותר משפרי דיור מעדיפים ראשית למכור את דירתם הנוכחית לפני שירכשו את דירתם הבאה, שיעור רכישות המשקיעים נמצא בשפל.

"מטה הדיור היה שותף עד כה לפתרון בעיות מבניות בשוק הנדל"ן הישראלי. הדבר בא לידי ביטוי בתיקוני חקיקה בתחום התכנון והבנייה, תיעוש וייעול ענף הבניה הן באמצעות הגדלת מכסות העובדים הזרים ובאמצעות הבאת חברות זרות ארצה. הוגדלה מכסת העובדים הפלסטינים בענף הבנייה, צעד נוסף להגדלת מספר יחידות הדיור שבבנייה פעילה, ואנו בטוחים ששילוב העובדים הפלסטינים בענף יתרום לשיפור כלכלי בקרב שכנינו. מקווה שהחמאס לא יתמקד המנהרות אלא גם בדברים אחרים וכך זה יסייע גם בהבאת עוד עובדים. במקביל, מטה הדיור פעל לשיפור האשראי לענף הבניה בשיתוף הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל".

בילסקי, שתפקידו כולל גם יחס הדוק עם הקבלנים והיזמים פנה גם אליהם במסגרת הנאום ואמר: "בהזדמנות זו ברצוני לפנות לציבור היזמים והקבלנים במדינת ישראל. השותפות אתכם היא חיונית והכרחית להמשך הצעדים לפתרון המשבר. כמאתיים ועשרים קבלנים ויזמים, שזיהו את הפוטנציאל הטמון בתוכנית מחיר למשתכן ובפעילות הממשלה והלכו אתנו במשותף, נהנו מיתרונותיה. אני קורא לכם לשנס מותניים ולהמשיך יחד איתנו בפתרון המשבר. אנחנו קשובים להצעות ולרעיונות, כמו גם לטענות שלכם, ומשפרים תוך כדי תנועה. חייבים להמשיך ולבנות".

עוד אמר בילסקי: "רבות דובר על כך שבישראל פועלים רק לטווח קצר, לקדנציה שהיא במקרה הטוב ארבע שנים. לצערי הרב מעטות הן התוכניות שמוכנות לטווח ארוך, תוכניות שאת פירותיהן יקטפו השרים בדורות הבאים. ואף על פי כן, אישר קבינט הדיור בשנה החולפת את התוכנית האסטרטגית לדיור - ישראל 2040. על פי התוכנית, על מינהל התכנון לתכנן כ-2.7 מיליון יחידות דיור עד שנת 2040 ומתוכן לבנות כ-1.5 מיליון יחידות דיור. ככל שנקדים לתכנן, ונתכנן בצורה אופטימאלית, נוכל לדאוג לשטחים ירוקים, לצד הפיתוח והבניה, נוכל לדאוג לתשתיות מתאימות כגון אזורי תעסוקה, צירי תחבורה ומערכות הסעת המונים, מוסדות ציבור ועוד".

"דגש על הסרת חסמים"

לאחר שסקר את פעילות מטה הדיור עד כה, התייחס בילסקי גם לתפקיד שעומד בפניו כעת: "בתקופת כהונתי בתפקיד, בכוונתי לשים דגש בפעילותי על הסרת חסמים וייעול הרגולציה בשרשרת ייצור הדירה. קיצור תהליכי הייצור הינו אבן דרך משמעותית ביותר בפעילות משק הנדל"ן בישראל. עד לאחרונה הייתי לקוח של מוסדות התכנון השונים וכמי שחווה על בשרו את משך הזמן הרב שהושקע או בוזבז בעבר על קידום הליכי התכנון, אני בטוח כי יש להמשיך ולהוביל שיפור משמעותי. אנו נעסוק בשיפור השירות לאזרח: שקיפות, מידע זמין וקיצור הליכים יהיו חלק בלתי נפרד מעבודתנו.

"צריך לצמצם ולקצוב זמנים, צריך להכריע בין האינטרסים השונים ואי אפשר לרצות ולמלא את כל הדרישות של כולם. צריך לדעת להפריד בין עיקר לתפל. לפעול במקצועיות אך ביעילות. אין שום סיבה שהכנת תכנית ואישורה יקחו שנים. אין כל סיבה שהדיון בעררים יתפרס על פני זמן ממושך. אנו צריכים לקבוע מדדים. לקבוע סטנדרט שירות חדש וגבוה. קיצור לוחות הזמנים הינו מחויב המציאות. בימים הראשונים לתפקידי אני דואג להיפגש עם נציגי מוסדות התכנון הן בוועדות המחוזיות והן בוועדות הערר, על מנת לשמוע ולהשמיע". מנחי המליאה, עורך הנדל"ן של "גלובס" דרור מרמור ופרשנית גלובס סטלה קורן ליבר, ניסו לחלץ מראש מטה הדיור הנכנס התחייבות ליעדים בכניסתו לתפקיד. בילסקי סרב ואמר: "עוד לא הצטערתי מעולם על דברים שלא אמרתי".