ערן יעקב: "המטרה - להגדיל את השכירות לטווח ארוך"

מנהל רשות המסים הנכנס בהופעתו הפומבית הראשונה בתפקיד בוועידת הנדל"ן של "גלובס": "יש להסיר חסמים בכל מה שקשור להגדלת ההיצע ולטפל בכל הקשור להון השחור בעולם הנדל"ן"

ערן יעקב / צילום: שלומי יוסף
ערן יעקב / צילום: שלומי יוסף

"אני לא הולך לדבר על דירה שלישית, אבל אני כן הולך להגיד מה הולך בעולם הדיור ומה נעשה בעולם המס, כדי לרסן את הביקושים", כך אמר היום (ד') מנהל רשות המסים הנכנס ערן יעקב בהופעתו הפומבית הראשונה בתפקיד, בוועידת הנדל"ן של "גלובס". "אם לא נזהה בקרוב עלייה בהתחלות הבנייה יישקלו צעדי מיסוי לתמרץ בנייה למגורים על קרקעות פרטיות, כדוגמת היטל עיכוב בנייה שהומלץ בזמנו על ידי טרכטנברג".

"אנחנו נמצאים בעולם של ריבית נמוכה, שזה לא משקף רק את מדינת ישראל, אלא את העולם. זה משפיע על שוק הדיור, אבל לא רק על שוק הדיור. זה משפיע גם על כל שאר השווקים הפיננסיים. יש עליית מחירים כלפי מעלה. זה השפעה של ריבית נמוכה. וזה מאפיין אותנו כבר מספר שנים.

"דבר שני שמאפיין את השוק הישראלי זה התחלות בנייה. מצד שני יש גם עליות בביקושים. אורלי לוי אמרה את זה לפני. הנתונים לא ממש משקפים את המציאות. ברור אבל שיש פער בין ביקוש עולה להתחלות בנייה. החזקת משקי הבית - יש ירידה בהחזקה בבעלות. למרות שרואים שיש עליה קלה בשנתיים האחרונות. מי מחזיק בדירות? אחוזי הבעלות נמצאים בעשירונים הגבוהים יותר. גם את זה צריך לקחת בחשבון.

"מי שלא יכול להחזיק בדירה שוכר. גם פה רואים ניצנים של התמתנות. גם זו בשורה משמחת.

"המטרה שלנו היא להגדיל את ההיצע כדי לאפשר מחיר יותר זול ומצד שני, להגדיל שכירות ושכירות בטווח ארוך - בשונה ממה שקיים במדינות העולם. איך אפשר להשפיע? יכולים לשפר את ההיצע באמצעות התחדשות עירונית, חלופות השקעה לדיור, שוק השכירות. איך ריסנו את הביקושים? העלינו את מס הרכישה. ביטלנו את הפטור ממס שבח. העלינו את מס הרכישה לתושבי חוץ. קיצרנו את תקופת האחיזה בדירה בהמתנה (מ-24 חודשים ל-18). במבט על זה משתקף על כך שההתנהגות של הצרכנים משתנה. הכל השפיע וזה משתקף בנתונים: יש יותר מכירות מקניות. יש יותר דירות בשוק. וזה משפיע על ההיצע.

"מחיר למשתכן השפיע ודבר נוסף - נתנו הטבת מס למחזיקי קרקעות היסטוריות. הוראת השעה מאפשרת לשעורי מס של 25%, במקום 48%. זה יצר כ-80 עסקאות משמעותיות שמאפשרות לבנות אלפי דירות. יכול להיות שצריך לעזור לשחרר עוד קרקעות פרטיות (בעיות רגולטיביות).

"התחדשות עירונית היא פוטנציאל. רשות המסים עשתה המון מהלכים מיסויים: אפשרה עד לא מזמן פטור ממסים של עד 25 מ"ר. רק בשבוע האחרון התפרסם חוזר שאפשר שיזמים יעשו קרן של עלויות אחזקה שיאפשרו במשך 5 שנים לבעלי הדירות להיות משוחררים מעלויות אחזקה ולהפיל על היזם את עלויות האחזקה. שיחררנו את החבות במס על הדיירים. כמובן שזה משפיע על ההיצע.

"שוק השכירות: מי שידו לא משגת לרכוש עובר לשוק השכירות. כאמור, אין שכירות לטווח ארוך וגם אני לא אחראי על רמת הנכס שאני מקבל. עשינו מהלכים מיסויים: יצרנו חוק לקופות גמל - שינסו להשקיע בשכירות לטווח ארוך. יצרנו הקלות חוק עידוד השקעות הון - הטבות במס החברות. היום יש בעיקר יזמים קטנים, אבל אני מקווה לחברות גדולות

"מבט לעתיד: תמרוץ לבנייה בקרקעות פרטיות. צריך לבחון. כל עוד אנשים מצפים יכול להיות שיש צורך לעודד אותם. יש להסיר חסמים בכל מה שקשור להגדלת ההיצע. ובסוף, כל מה שקשור להון השחור בעולם הנדל"ן. אם אין שוויוניות בעולם המס אי אפשר לעשות מדיניות אפקטיבית: זכויות קצרות מועד. יש מצב שאנשים בוחרים לא לשלם מס. חוזים-יש כאלה שלא משלמים מס על רווח משכירות. חשבוניות פיקטיביות-אנחנו הולכים לפתח תהליך של פיקוח. צמצום השימוש בתשלום במזומנים לקניית דירות שלא נרשמות-חוק החל מ-2019".