אסון בערבה: 9 בני נוער נהרגו לאחר שנסחפו בשיטפון

(עדכון) - טיול של 25 בני נוער ממכינת "בני ציון" בתל אביב נגמר בטרגדיה, כששמונה נערות ונער נהרגו בשיטפונות שאליהם נקלעו • נערה נוספת עדיין נעדרת, אולם בשל תנאי מזג האוויר פסקו החיפושים

מסוק צבאי מחלץ אנשים בשיטפון / צילום: רויטרס
מסוק צבאי מחלץ אנשים בשיטפון / צילום: רויטרס

9 נערים ונערות כבני 18, תלמידי מכינה קדם-צבאית במרכז הארץ, נהרגו היום (ה') שנסחפו בשיטפון בנחל צפית שבערבה. שמונה מסוקים הוזעקו על מנת לסייע באיתורם של הנערים, שחלקם הוגדרו בתחילה נעדרים. נערה נוספת מוגדרת עדיין נעדרת, וחיפושים אך בשל תנאי מזג האוויר הקשים הופסקו החיפושים אחריה. שניים אחרים נפצעו באורח קל ופונו לבית החולים סורוקה שבבאר שבע, שם קיבלו טיפול רפואי.

האירוע החל סמוך לשעה 15:00, כשחברי הקבוצה סיירו בערוץ הנחל. מתחקיר ראשוני של המשטרה עולה כי כשהחל השיטפון הצליחו כעשרה נערים לחלץ את עצמם ללא פגע, בעוד ששאר הנערים נקלעו לשיטפון. עם ערב החלו הכוחות להיערך לחיפושים בשעות החשיכה עם אמצעים מיוחדים העומדים לרשותם.

חובש רפואת חירום במד"א איתן שלמה, שפינה לבית החולים סורוקה את שני הפצועים קל, סיפר כי "עוד כשהיינו בדרך למקום חלפנו על פני שלוליות גדולות וסחף על הכביש, כשטרקטורים פינו לנו את הדרך. סמוך לכניסה לנחל חברנו לכוחות מד"א שהיו במקום והעבירו אלינו נער ונערה כבני 17, הם היו בהכרה מלאה וסבלו מחבלות בגפיים, בפנים ובראש. הם סיפרו שלא הצליחו להימלט מהשיטפון ונסחפו בזרם הגדול".

בבית החולים סורוקה הכריזו על אירוע רב-נפגעים. סגן מנהל ביה"ח, ד"ר יעקב דרהייר אמר כי "הוקפצו רופאים ואחיות, ואנחנו נערכים לטיפול בהיפותרמיה עם ציוד חימום ושמיכות". בית החולים פתח מרכז מידע למשפחות שמספרו 1255177/ פקס לחרשים שמספרו 08-6244434. המשטרה מבקשת מ מטיילים לא להגיע לאזור, ולנהוג באחריות.

דודו של אחד הנערים שנפצעו סיפר כי "הם היו במסלול והוא אמר שכואב לו. הוא נפצע בפנים, ברגליים ובגב. הוא קצת מבוהל. הוא ילד מאוד רגיש ושקט. יש עובדת סוציאלית שמלווה אותו, וצמודה אליו".

"כששמענו את הדיווחים עשינו את הקישור, וידענו שהוא נמצא בגיבוש. ניסינו להתקשר אליו והוא לא ענה", סיפר הדוד. "התחלנו להילחץ עד שיצרו איתנו קשר. תודה לאל שהוא בריא ושלם".

ראש הממשלה בנימין נתניהו עודכן על מאמצי החילוץ, ושוחח בטלפון עם ראש אגף מבצעים אלוף ניצן אלון. "אני מחזק את כוחות הביטחון וההצלה שפועלים כעת להצלת חיים ואיתור הנעדרים באסון הכבד שהתרחש היום בנחל צפית", אמר נתניהו, "כולנו מתפללים לבשורות טובות יותר".

הנשיא ראובן ריבלין התייחס בעמוד הטוויטר שלו לאסון, וכתב כי "תפילותינו ומחשבותינו נתונות אל אחינו, ילדינו, יקירינו הנתונים בצרה. אנו עוקבים בדריכות אחר העדכונים מן הדרום ושולחים אל המשפחות הדואגות חיבוק חם של שותפות. נחזק את ידי כוחות הביטחון וההצלה כולם, העושים במלאכת החילוץ, האיתור והטיפול הרפואי. אני מבקש מכם כולכם, אנא פעלו על פי הנחיות המשטרה וכוחות החילוץ והיו קשובים להם".

ממלא מקום מפקד מחוז דרום בכיבוי האש, תת טפסר יגאל זוהר, אמר כי "מדובר באירוע מורכב מאוד שבו מעורבים כוחות ושיתוף פעולה גדול בין כולם, כדי להגיע למטרה משותפת למצוא את הנעדרים ולהחזירם בשלום. אין ספק שתוואי השטח ותנאי מזג-האוויר הקשים הופכים אירוע זה למורכב יותר, אך לשם כך אנו מיומנים ומאומנים, ונעשה הכול כדי להציל חיי אדם במהירות האפשרית".

בתחילת האירוע, הסיר משרד החינוך אחריות מהאירוע, וטען כי "המשרד לא מפקח או אחראי על הוצאת טיולים של מכינות קדם-צבאיות. והאחריות היא על העמותה או על משרד הביטחון". עם התפתחות האירוע, הבינו במשרד כי לא כולם תלמידי המכינה, וכי חלקם תלמידי י"ב שהולכים להיות תלמידי המכינה רק בשנה הבאה. משהבינו שחלקם מתחת לגיל 18 ולא לומדים במכינה, הם פועלים לבדוק ממי קיבלה המכינה אישורים להוציא את הגיבוש ובאילו בתי ספר לומדים התלמידים.