שר האוצר כחלון: "המדיניות שלנו היא הורדת מסים באחריות"

בכנס ה-1 במאי של ההסתדרות, התייחס כחלון להערכות כי נסוג בו מכוונתו להוריד מסים: "לא אסכן את המשק בגלל לחץ תקשורתי; אין טעם להוריד מס ולהעלות אותו אחרי 3 חודשים בחזרה" • ניסנקורן: "המהלך הגדול הבא שיוזמת ההסתדרות - הצמדת קצבאות הזקנה לשכר הממוצע"

"המדיניות היא הורדת מסים באחריות, אין טעם להוריד מס ולהעלות אותו 3 חודשים אחר-כך בחזרה. לא אסכן את המשק בגלל לחץ תקשורתי" - כך אמר היום (ג') שר האוצר משה כחלון בכנס ה-1 במאי של ההסתדרות, על רקע הערכות כי נסוג בו מכוונתו להוריד מסים, על רקע התנגדות גורפת בדרגים המקצועיים למהלך.

בהתייחס לנושאים המדיניים והביטחוניים, אמר כחלון כי "חובה לשנות את הסכם הגרעין עם איראן, כי הסכם שנבנה על שקרים ורמאויות לא יכול להיות הסכם. ההסכם בין המעצמות לאיראן מבוסס על שקרים, ולכן סופו להתבטל. אני לא יכול לחשוף את כל מה שהוצג אתמול לקבינט. היו שם גילויים שהוכיחו באופן ברור שאיראן רימתה ושיקרה לאורך כל הדרך, כולל אחרי ההסכם ב-2015".

באשר למחלוקות הקואליציוניות בממשלה סביב פסקת ההתגברות ,אמר כחלון כי "ביום שיפרו הסכמים קואליציוניים, נודיע על בחירות. פסקת ההתגברות תהיה בהסכמה".

כחלון דיבר בכנס במושב משותף עם יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, שאמר כי המהלך הגדול הבא שיוזמת ההסתדרות הוא הצמדת קצבאות הזקנה של הביטוח הלאומי לשכר הממוצע במשק. "אני מאד מקווה שזה יתגשם, זה צעד מוסרי ל-700-800 אלף איש", אמר. כחלון הגיב ואמר: "הוא לא אומר את זה סתם. אנחנו יושבים על זה".

בעניין המחלוקות מול ראש הממשלה בנושא קידום רפורמה בחברת החשמל, אמר כחלון: "זה לא נכון שראש הממשלה לא רוצה את הרפורמה. הוא רצה לקבל פסק דין בבג"ץ. אני מניח שהרפורמה בחברת החשמל תתקיים, כי היא טובה לכולם, ודבר שהוא טוב לכולם, יתקיים". ניסנקורן אמר כי הרפורמה "קשה לכולם" אבל "חייבת לקרות".

בעניין הארכת גיל הפרישה לנשים, אמר כחלון כי "חייבים להתחשב בקבוצות של נשים שיש להן מעמד לא-כל-כך חזק ושעלולות להיפגע מהמהלך הזה. זה עולה קצת כסף, אבל אי-אפשר להזיז אנשים כמו שמזיזים ארגזים".

ניסנקורן אמר בהקשר זה כי "אנחנו לא יכולים להתכחש לדמוגרפיה. גיל הפרישה יעלה, אבל צריך לדאוג לקבוצות המוחלשות ולנקוט צעדים תומכים לגמלאים כמו הצמדת הגמלאות לשכר הממוצע במשק".

בתשובה לשאלת מנחת המושב, עורכת "גלובס" נעמה סיקולר, על הסיכויים להורדת מסים נוספת, אמר כחלון כי "המדיניות היא להוריד מסים באחריות. אין טעם להוריד מס ולהעלות אותו 3 חודשים אחר-כך בחזרה. אני לא יכול לסכן את המשק בגלל לחץ תקשורתי. המדיניות שלי היא הורדת מסים. בן אדם שעובד צריך לשלם מינימום מס. עשיתי את זה (הורדות מסים ע"ב) כבר פעמיים-שלוש, וכרגע עובדים על זה. זה נושא מורכב".

שר האוצר אמר עוד כי הוא תומך בקידום החינוך הטכנולוגי אך מתנגד להסללה. "בכיתה ו'", סיפר, "הלכתי עם אבא שלי למאבחנת. הפסיכולוגית עושה לי מבחנים, ובסוף היא אומרת לאבא שלי: 'הבן שלך חייב להיות מסגר'. אז הנה לפניכם המסגר! זו הסללה! אם היו שולחים אותי למה ש'מתאים' לי, לא הייתי היום שר אוצר".

בהתייחס לשאלה על התנהלותם הכוחנית של הוועדים הגדולים, אמר ניסנקורן: "אני לא מקבל את זה. פנחס עידן (יו"ר ועד עובדי רשות שדות התעופה) נלחם לקלוט עובדי קבלן בחברת החשמל. אנחנו נלחמים לקדם רפורמה במשק. ועד עובדים צריך לראות את התמונה הכללית".

יחד עם זאת, לגבי פיטורי עובדים אמרניסנקורן כי "זו האופציה האחרונה, וכשצריך לשלוח עובד הביתה, צריך לעשות את זה בצורה מכובדת, כי חרב עליו עולמו".

כחלון מחה על שאלת המנחה סיקולר על חברותו עם ניסנקורן, שבאה לידי ביטוי חריג בתמיכתו של כחלון בניסנקורן בבחירות להסתדרות, ואמר: "כולם צריכים לשבת ביחד. יש לכולם אינטרס משותף. גם אבי ניסנקורן וגם אני, כשאנחנו מתעוררים בבוקר, אנחנו חושבים איך לעשות יותר טוב, כל אחד בדרכו".

ניסנקורן, שהעיר כי כחלון הגיע לאירוע עם עניבה אדומה, אמר כי "זה ששר האוצר ויו"ר ההסתדרות מסתדרים - זה טוב למדינה וטוב לעובדים. הנושא החברתי בא למשה כחלון מהלב, וכשהוא רואה עובד קבלן שנקלט בעבודה, הוא חושב על אבא שלו. ואני אדם כזה מכבד. זה שר אוצר שבא לעזור לחלשים, ואנחנו נמצאים באותו מקום".

ניסנקורן התחמק מלהשיב על שאלות המנחה בנושא המחלוקת הקשה שהייתה לו עם כחלון על תוספת שכר דיפרנציאלית (לפי הפרסומים, ניסנקורן התנגד לתוספת שכר כזו במסגרת הסכם השכר הקיבוצי לעובדי המגזר הציבורי, אך בעקבות דרישת כחלון בנושא הסכים כי לפחות 50% מהתוספת תינתן באופן דיפרנציאלי, כלומר שווה בשקלים אך לא באחוזים מהשכר). כחלון הסכים להתייחס לנושא ואמר כי "אני אומר לכולם - ואולי יש כאן מי שהדברים לא ינעמו לו: תוספת של 7.5% לשכר זה יפה. מי שמרוויח 50 אלף שקל, יקבל תוספת של 3,750 שקל; ומי שמרוויח 10,000 שקל, יקבל 750 שקל - אני יכול לחתום על דבר כזה, שמרחיב פערים בעוד 3,000 שקל? לא הולך".

"עופר", אמר כחלון בפנותו ליו"ר ההסתדרות הקודם עופר עיני שנכח באולם, "אילו ראשי ועדים נהדרים השארת לאבי. אני רוצה לשבח את ראשי הוועדים - רובם נתנו את ה-100%. זה כל-כך צודק ומוסרי וערכי שכל ה-100% יתחלקו באופן דיפרנציאלי, ועל זה מגיע לכם מחיאות כפיים".